۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۶
 حمایت هوشمندانه از صنایع پیشران، تحریم‌ها را بی اثر می‌کند
مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی:

حمایت هوشمندانه از صنایع پیشران، تحریم‌ها را بی اثر می‌کند

امینی مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اگر چند صنعت پیشران را انتخاب و به صورت هوشمندانه از آنها حمایت کنیم علاوه بر افزایش کیفیت این صنایع، در بازارهای بی المللی نیز رقابت پذیر خواهند شد.

به گزارش بازار، محمد امینی مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: یک راهبرد اقتصادی در برابر تحریمها، لغو صددرصدی تحریم هاست که با وجود پیگیری در هشت سال اما به نتیجه نرسید.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی همچنین به راهبرد بی اثر کردن تحریم ها نیز اشاره و بیان کرد: در این راهبرد، باید اقتصاد را به گونه ای طراحی کرد که تحریم ها کمترین تاثیر را داشته باشند و اقتصاد نیز به حرکت خود ادامه دهد اما این راهبرد عمدتاً مبتنی بر توان و طراحی های داخلی و برداشتن تحریم های داخلی در نظام تجاری و ارزی و بانکی است.

وی افزود: هرچند این دولت در کلیات و رویکردها و راهبردهای کلان با ایده ی تحریم ناپذیرکردن اقتصاد همسو است اما این هم نیازمند تدوین یک برنامه عملیاتی همراه با ساز وکار اجرایی و توجه به نظر نخبگان است.

امینی توسعه زنجیره ارزش و خودداری از خام فروشی نفت را به عنوان یک راهبرد دیگر مطرح کرد و گفت: سازوکارها و سیاست ها باید طوری چیده شوند که منافع وزارت نفت در فروش نفت خام نباشد و به زنجیره ارزش برسد لذا توسعه پتروپالایشگاه ها باید در دستور کار قرار گیرد تا فقط یک محصول تولید نکنیم.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی توسعه تأمین مالی داخلی را نیز به عنوان راهبردی دیگر عنوان کرد و افزود: برای انجام این مهم باید منابع مردمی را از طریق صندوق های پروژه ای در بورس و بانک به سمت پروژه های کلان هدایت کنیم و بانکها نیز باید بخشی از منابع مالی را به حوزه های توسعه ای و طرح های ملی هدایت کنند.

وی مدیریت مستقل ارزی را از دیگر الزامات تحریم ناپذیر کردن اقتصاد برشمرد و گفت: راهبرد دیگر این است که چند صنعت پیشران را انتخاب و به صورت هوشمندانه از آن ها حمایت کنیم تا ضمن افزایش کیفیت این صنایع، در بازارهای بی المللی نیز رقابت پذیر شوند.

امینی در مصاحبه با رادیو گفت وگو از دولت تقاضا کرد که هر چه سریع تر برنامه خود را در این زمینه و همچنین حوزه تجارت ارائه دهد و آن را اجرایی کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha