۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
ثبت ۴۰ هزار درخواست برای احدات نیروگاه های تجدید پذیر| بررسی تهاتر پول برق با نفت در شورای اقتصاد
رییس سازمان ساتبا خبر داد

ثبت ۴۰ هزار درخواست برای احدات نیروگاه های تجدید پذیر| بررسی تهاتر پول برق با نفت در شورای اقتصاد

کمانی، معاون وزیر نیرو از بررسی طرح تهاتر پول برق با نفت در شورای اقتصاد خبر داد و گفت: به دنبال انتشار فراخوان، درخواست احداث ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در ساتبا به ثبت رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «مدت زمان بازگشت سرمایه در حوزه تجدید پذیرها از ۱۲ سال به ۴ سال کاهش پیدا می کند. »این جدیدترین وعده  محمود کمانی معاون وزیر نیرو است.

او می گوید هم اکنون طرحی به شورای اقتصاد ارائه شده که بر اساس آن سرمایه گذاران در نیروگاه های تجدید پذیر  می توانند معادل انرژی صرفه جویی شده را از وزارت نفت دریافت و آن  را در بازار بفروشند.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر  که در ششمین نمایشگاه کنفرانس بین المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر سخن می گفت، تلاش برای اجرایی شدن بند "ی" تبصره ۱۵ و نیز تسهیل صادرات برق تجدیدپذیرها را از جمله راهکارهای وزارت نیرو برای پرداخت مطالبات فعالین صنعت برق دانست و افزود: همچنین اختصاص بخشی از برق تجدیدپدیرها به رمزارزها نیز از راهکارهای دیگر برای پرداخت مطالبات است.

این مقام مسئول همچنین گفت: درحال رایزنی با شورای اقتصاد برای اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید هستیم تا بتوان موانع سرمایه گذاری در این بخش کاسته شود.

آخرین قیمت برق تجدید پذیر ۸۰۰ تومان بوده در حالی که اگر قیمت واقعی گاز محاسبه شود برق تولیدی از انرژی فسیلی ۲ هزار تومان است

او با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید برق در تجدید پذیرها به هیچ وجه بالا نیست، افزود: آخرین قیمت برق تجدید پذیر ۸۰۰ تومان بوده در حالی که اگر قیمت واقعی گاز محاسبه شود برق تولیدی از انرژی فسیلی ۲ هزار تومان است.

تاکنون ۹.۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده است که یک درصد ظرفیت تولید انرژی کشور است، در حالی که در دنیا ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منبع تجدیدپذیرها تامین می کنند

وی همچنین با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدید پذیر نصب شده در کشور، افزود: تاکنون ۹.۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده است که یک درصد ظرفیت تولید انرژی کشور است، در حالی که در دنیا ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منبع تجدیدپذیرها تامین می کنند.

او ادامه داد: در سال های اخیر کشورهای پیشرو در این حوزه سال‌های ۲۰۳۰ و  ۲۰۴۰ را سال پایان استفاده از انرژی‌های فسیلی اعلام کرده اند و این امر نشان می‌دهد که ما کار زیادی در این حوزه برای انجام دادن داریم، هر چند که کسانی بودند که از سال‌های قبل در این زمینه اقدام کرده اند.

کمانی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر عقب ماندگی دارد، یادآور شد: از سوی دیگر مجموعه های فعال در این حوزه مطالباتی از ساتبا دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

رییس سازمان ساتبا برنامه اصلی این سازمان را احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدت ۴ سال نام برد و خاطر نشان کرد: با انتشار فراخوانی در این زمینه درخواست احداث ۴۰ هزار مگاوات برای ما ارسال شد که در حال مذاکره و عقد قرارداد هستیم.

روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می شود که آلودگی زیست محیطی بسیاری را در پی دارد و امیدواریم با همکاری نهادهایی چون سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری مدلی برای امحاء زباله به گونه ای ارائه دهیم که بتوانیم با جذب سرمایه آن را به حوزه جذاب تبدیل کنیم

کمانی به موضوع زیست توده اشاره کرد و گفت: روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می شود که آلودگی زیست محیطی بسیاری را در پی دارد و امیدواریم با همکاری نهادهایی چون سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری مدلی برای امحاء زباله به گونه ای ارائه دهیم که بتوانیم با جذب سرمایه آن را به حوزه جذاب تبدیل کنیم.

او همچنین  توجه به بومی سازی را از دیگر رویکردهای این سازمان دانست و گفت: ما نیازمند تولید پنل‌های خورشیدی و توربین های بادی هستیم و باید توان موجود در کشور توسعه یابد.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha