۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
آغاز بازسازی اقتصاد دنیا ، شاید وقتی دیگر
از سال ۲۰۲۲ شاهد بازسازی اقتصاد دنیا خواهیم بود

آغاز بازسازی اقتصاد دنیا ، شاید وقتی دیگر

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در اغلب کشورهای درگیر ویروس آغاز شده است. اگر در نتیجه اجرای این طرح ها تا دو ماه آینده شیوع این ویروس کنترل شود، اقتصاد دنیا از فصل سوم سال جاری بازسازی را آغاز می کند، در غیر این صورت بازسازی اقتصاد دنیا به سال ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.

خبر گزاری بازار- در شرایطی که اغلب کشورهای دنیا برای ممانعت از تسریع روند شیوع ویروس کرونا  اقدام به تعطیلی  اقتصاد و اجرای طرح قرنطینه کرده اند و آمارهای رسمی در مورد هزینه های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس هر روز بیشتر می شود، این سوال مهم پیش می آید که دنیا تا چه زمانی تبعات منفی این بحران را تجربه خواهد کرد و از چه زمانی می توان انتظار داشت رشد اقتصادی دنیا به  وضعیت عادی بازگردد.

مرکز مطالعاتی مک کینزی  اخیرا مطالعه ای در مورد شیوع ویروس کرونا در دنیا و تبعات اقتصادی آن تهیه کرده است. طبق این برآورد ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در انتهای فصل دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۹ ۶.۲ درصد کاهش خواهد داشت و در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی دنیا به منفی ۴.۷ درصد می رسد. این در صورتی است که تا انتهای فصل دوم سال جاری دنیا نتوانسته باشد ویروس را مهار کند و حداقل تا انتهای فصل سوم امسال درگیر آن باشد. درگیری با این ویروس تا انتهای فصل سوم به معنای تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و توصیه به  انجام ندادن سفرهای غیر ضروری و حضور در مجامع است که همه باعث کم شدن درآمد بسیاری از فعالیتهای خدماتی می شود.

سناریوی اول: بازسازی اقتصاد دنیا از فصل سوم ۲۰۲۲

 بر مبنای این سناریو وضعیت اقتصادی دنیا در فصل سوم سال ۲۰۲۲ میلادی به شرایطی که قبل از وقوع کرونا داشت باز می گردد. این در حالیست که بازسازی اقتصادی کشورهای امریکا و اتحادیه اروپا بیشتر طول می کشد. اقتصاد امریکا از فصل اول سال ۲۰۲۳  و اقتصاد اروپا از فصل سوم سال ۲۰۲۳ در وضعیت قبل از شیوع ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.

موسسه مک کینزی در این گزارش نوشت:«اگر سیاستهای بهداشتی پیشنهاد شده در کشورهای مختلف شامل طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه نتواند مانع شیوع ویروس در دنیا شود، اثرات اقتصادی ناشی از تداوم تعطیلی ها و شیوع ویروس خیلی زیاد خواهد بود واقتصاد دنیا یک روند بازسازی بسیار کند را تجربه می کند.در این سناریو بازسازی اقتصاد دنیا تا فصل سوم سال ۲۰۲۲ و بازسازی اقتصاد امریکا و اروپا تا سال ۲۰۲۳ به تاخیر می افتد. اما اگر سیاستهای اجرا شده سخت گیرانه تر باشد و بتواند بحران را به سرعت بیشتری کنترل کند یعنی ظرف دو تا سه ماه آینده دنیا  از این چالش عبور کند و به زندگی عادی باز گردد، افق اقتصادی دنیا روشن تر و خوش بینانه تر است و ما می توانیم از فصل دوم سال ۲۰۲۰ میلادی  شاهد بازسازی اقتصادی دنیا باشیم. بازسازی اقتصاد امریکا در این سناریو از فصل سوم سال ۲۰۲۰ شروع می شود، بازسازی اقتصادی چین از فصل چهارم سال ۲۰۲۰ و بازسازی اقتصادی منطقه یورو از فصل اول سال ۲۰۲۱ شروع شود. »

سناریوی دوم: بازسازی اقتصاد دنیا از فصل سوم ۲۰۲۰

 در سناریوی دوم می توان انتظار داشت نرخ رشد اقتصادی دنیا در فصل دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به فصل آخر سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴.۹ درصد تنزل داشته باشد ولی نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۰  میلادی برابر با منفی ۱.۵ درصد خواهد بود. اما این سناریو در شرایطی محقق می شود که دنیا طرح قرنطینه و تعطیلی اقتصاد را به طور جدی اجرا کند و به این نکته توجه داشته باشد که هزینه اقتصادی ناشی از تعطیلی کامل دو ماهه یا سه ماهه کمتر از هزینه اقتصادی ناشی از تداوم وجود بحران کرونا در دنیا برای دوره طولانی تر و اجرای غیر همزمان طرح تعطیلی اقتصاد در کشورها و شهرهای مختلف است.

 از طرف دیگر با وجود اینکه این ویروس تقریبا به تمامی بخشهای اقتصاد آسیب وارد کرده است ولی اثرات مخرب آن روی برخی از صنایع بیشتر بود. مثلا صنایع هوایی، توریسم و بیمه در نتیجه شیوع این ویروس متحمل زیان اقتصادی بزرگی شدند و بدون شک روند بازسازی شرایط اقتصادی این صنایع هم بسیار کند خواهد بود. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود در مورد وضعیت صنعت توریسم در دنیا نوشت:«شوکی که شیوع ویروس کرونا به صنعت توریسم دنیا وارد کرد پنج تا شش برابر بزرگتر از شوک وارد شده به این صنعت بعد از حمله تروریستی یازده سپتامیر سال ۲۰۰۱ به برج های تجارت جهانی آمریکا بود. از طرف دیگر انتظار می رود توریسم بین المللی با سرعتی کند تر از توریسم داخلی به وضعیت قبل باز گردد و دلایل زیادی برای این مساله وجود دارد. اول اینکه احتمال دارد کشورها برای حصول اطمینان از اتمام بیماری دوره ای نسبتا طولانی مثلا برای شش ماه طرح ممانعت از ورود خارجی ها را اجرا کنند. دوم اینکه بسیاری از کسب وکارها در نتیجه این بحران آسیب دیدند و ممکن است نیازی به سفرهای تجاری خارجی نداشته باشند یا منابع مالی لازم برای این کار را نداشته باشند و در درجه بعدی هم افرادی که برای سفر و تفریح به خارج از کشورشان می رفتند، با محدودیت منابع مالی یا نگرانی های فردی ناشی از این بحران روبرو شوند و از سفر امتناع کنند»

 در نهایت باید در نظر داشت که اقتصاد دنیا با چالشی جدی روبرو است و هر چه سیاست های سخت گیرانه تری برای مقابله با شیوع این ویروس به کار گرفته شود و دوره درگیری کشور با ویروس کوتاه تر باشد، روند بازسازی اقتصاد و خروج از بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس و تعطیلی کسب و کارها سریع تر خواهد بود.

کد خبر: ۱۱٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha