۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
تحریم‌های آمریکا به توافق‌های ایران و کرواسی آسیب زد
سفیر جمهوری کرواسی در ایران:

تحریم‌های آمریکا به توافق‌های ایران و کرواسی آسیب زد

همدان- سفیر جمهوری کرواسی در ایران با بیان اینکه طبق برجام دو توافقنامه بین ایران و کرواسی بسته شد و در حال پیگیری آنها هستیم، گفت: فکرهای خوبی داشتیم اما تحریم های آمریکا آنها را از بین برد.

به گزارش خبرنگار بازار، داراگو اشتاتبوک ظهر سه شنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان همدان که در هتل باباطاهر همدان برگزار شد با اشاره به اینکه من یک پزشک متخصص هستم که دانشی در حوزه تاریخ و فرهنگ نیز دارم، اظهار کرد: رایزن اقتصادی من به دلیل اینکه تازه وارد ایران شده و هنوز آی دی کارت او صادر نشده بود، همراه من نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز می خواهم به صحبت های شما گوش دهم و طرفین را با هم آشنا کنم، ادامه داد: مطمئن باشید فرد پیگیری برای انجام امور اقتصادی هستم و سعی می کنم در جلسات بعدی پیگیر موضوعات اقتصادی باشیم.

سفیر جمهوری کرواسی در ایران با اشاره به اینکه ایران و کرواسی دو کشور دوست هستند، افزود: ایران نخستین کشوری بود که استقلال جمهوری کرواسی را به رسمیت شناخت، جمهوری کرواسی یک استقلالی هم از یوگسلاوی داشت که ایران نقشی در آن داشته و ما به این کمک ایران افتخار می کنیم.

وی با بیان اینکه اصالت ما خیلی به ایران مرتبط است و این دو کشور در ارتباط تنگاتنگی هستند، اضافه کرد: اسم اصیل کشور من در کتیبه های ایرانی آمده و این نشان دهنده ارتباط قدیمی دو کشور است.

اشتانبوک با بیان اینکه خراباتی کلمه ای است که در کتیبه های ایرانی آمده است، ادامه داد: اسم قدیم کرواسی در کتیبه های کرمانشاه دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام در سال ۲۰۱۶ ریاست جمهور کرواسی به ایران سفر کرد و تقریبا ۱۰۰ شرکت مختلف در این دیدار او را همراهی کردند، افزود: در زمان دژپسند وزیر وقت اقتصاد و دارایی توافقات و خواهر خواندگی ها بسته شده است و براساس برجام دو توافقنامه هم بین ایران و کرواسی بسته شده و در حال پیگیری آن تفاهمنامه ها هستیم و فکرهای خوبی داشتیم که به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا از بین رفت.

تحریم‌های آمریکا به توافق‌های ایران و کرواسی آسیب زد

سفیر جمهوری کرواسی در ایران با اشاره به اینکه کرواسی کشوری کوچک با جمعیت کم است و بیش از چهار میلیون نفر جمعیت دارد، ادامه داد: کرواسی در شرق ایتالیا قرار دارد.

قبل از برجام انتظارات ما بالا بود اما برجام جلوی فعالیت ما را گرفت اما به آینده امیدوار هستیم تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و  ارتباط دو کشور را حفظ کنیم

وی با اشاره به اینکه سال آینده کرواسی عضو کشورهای شینگن می شود، افزود: قبل از برجام انتظارات ما بالا بود اما برجام جلوی فعالیت ما را گرفت اما به آینده امیدوار هستیم تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و  ارتباط دو کشور را حفظ کنیم.

اشتانبوک با اشاره به اینکه در کرواسی در صنعت حمل و نقل، تکنولوژی، انرژی، تولید محصولات چوبی، دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات صنایع غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اضافه کرد: در حوزه صنایع غذایی کرواسی و ایران شباهت های زیادی با هم دارند، کرواسی ذخایر آب زیاد دارد و می توانیم در این زمینه هم ارتباط داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کرواسی تنوع زیست محیطی زیادی دارد و این کشور به قدری غنی است که می تواند اروپا را تغذیه کند، بیان کرد: کرواسی نخستین کشوری بود که دین اسلام و مسلمانان را به رسمیت شناخت.

سفیر جمهوری کرواسی در ایران با اشاره به اینکه کرواسی یک هزار و ۱۰۰ جزیره دارد، ادامه داد: کرواسی در زیتون و روغن زیتون معروف است.

کرواسی از قطب های تولید دارو و آنتی بیوتیک است
وی با اشاره به اینکه کرواسی یکی از قطب های تولید دارو و آنتی بیوتیک است و شرکت های زیادی دارد، تصریح کرد: بهترین زمان برای گردشگری کرواسی سال قبل از کرونا بود و قبل پاندمی ۲۱ میلیون نفر گردشگر وارد این کشور شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان تقریبا ۱۹ هزار کیلومتر وسعت و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: همدان دارای آب و هوایی کوهستانی، معتدل و سرد است و مردم با زبان ها و گویش های مختلفی صحبت می کنند که ۷۰ درصد فارس، ۲۰ درصد ترک، و هفت درصد لری و لکی هستند.

علی اصغر زبردست با اشاره به اینکه استان همدان ۱۰ شهرستان دارد و ۵۵ درصد مردم شهری و ۴۵ درصد جمعیت استان روستایی هستند، ادامه داد: شهر همدان، مرکز استان است و استان همدان با استان های کرمانشاه، لرستان، مرکزی کردستان و زنجان همجوار است.

همدان چهار پارک فناوری دارد
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان از نظر زمینی ۳۱۸ کیلومتر راه اصلی دارد و راه آهن و فرودگاه هم فعال است، افزود: همدان چهار پارک فناوری دارد که ۲۳۵ شرکت فناور در آن فعالیت می کنند.

تحریم‌های آمریکا به توافق‌های ایران و کرواسی آسیب زد

وی با اشاره به اینکه در بخش دانشگاهی ۹ دانشگاه دولتی و خصوصی و ۶۴ هزار دانشجو در رشته فن و مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: همدان یکی از استان های قدیمی است و در زمان مادها و هخامنشیان ۵۰۰ سال پایتخت ایران بوده است.

زبر دست با اشاره به اینکه استان همدان در بخش صنایع دستی و هنر های مختلفی از جمله قالیبافی، سفال، صنایع چرم فعالیت دارد، بیان کرد: همدان در بخش اقامتی وضعیت خوبی دارد و هتل های مختلفی در آن وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه آثار ثبت شده تاریخی زیادی در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: یک هزار و ۱۷۴ واحد صنعتی و معدنی در شهرک های صنعتی مختلف در استان همدان فعالیت دارند.

استان همدان در بخش معادن یکی از استان های فعال است و ۲۴ نوع ماده معدنی در همدان وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه استان همدان در بخش معادن یکی از استان های فعال است و ۲۴ نوع ماده معدنی در همدان وجود دارد، افزود: بخش کشاورزی که عمده شاغلان را به اختصاص داده و استان در چهار محصول سیب زمینی، انگور، گردو و سیر دارای رتبه اول کشور است.

زبردست با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی سعی شده به سمت کشت گلخانه ای حرکت کنیم چراکه در استان همدان محدودیت خاک و آب وجود دارد، اضافه کرد: تولیدات دام و طیور استان همدان خوب است و در بخش لبنیات محصولات تولیدی استان همدان را به کشور های همجوار صادر می کنیم.

صادرات ۱۲۲ میلیون دلاری محصولات همدان در سال گذشته
وی همچنین به موضوع صادرات و واردات پرداخت و با اشاره به اینکه ۱۲۲ میلیون دلار صادرات سال گذشته استان همدان بوده است، عنوان کرد: ۲۰ میلیون دلار هم واردات در بخش های مختلف بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بیشتر محصولات صادراتی استان همدان را خشکبار، ظروف سفالی، لوازم آرایشی و بهداشتی، و تجهیزات پزشکی و چینی آلات دانست و ادامه داد: محصولات صادراتی استان همدان به کشورهای همسایه و دور دست نظیر انگلیس، استرالیا و کانادا صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران در کشور های مختلف اتاق مشترک دارد و در تعدادی کشور هنوز اتاق مشترک تعیین نشده و به همین خاطر اتاق معین برای آنها مشخص شده است، افزود: یکی از کشورهایی که برای آن اتاق معین تعیین شده جمهوری کرواسی است که همدان، اتاق معین آنجا محسوب می شود و تمام کار اقتصادی که باید با کرواسی انجام شود از طریق اتاق همدان انجام می گیرد.

زبردست با اشاره به اینکه ایران مشترکات بسیار زیادی از نظر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی با کرواسی دارد، اضافه کرد: امیدوارم نتیجه این نشست، منجر به مراودات خوبی بین دو کشور به خصوص استان همدان با کرواسی شود.

تحریم‌های آمریکا به توافق‌های ایران و کرواسی آسیب زد

وی در ادامه با اشاره به اینکه کرواسی کشور کوچکی در جنوب اروپا واقع شده و ۵۶ هزار کیلومتر وسعت دارد، عنوان کرد: کرواسی وضعیت و خدمات دهی خوبی به کشور همجوار خود دارد.

کشور کرواسی از سال آینده وارد اتحادیه اروپا می شود و زمینه خوبی است که فرصتی برای کشاورزی محیا می کند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه کشور کرواسی به کشت فرا سرزمینی علاقمند هستند، افزود: این کشور از سال آینده وارد اتحادیه اروپا می شود و زمینه خوبی است که فرصتی برای کشاورزی محیا شود و این کشور علاقمند به صنایع غذایی حلال هستند.

رئیس انجمن مبل و منبت استان همدان نیز در دیدار با سفیر جمهوری کرواسی با فعالان اقتصادی استان همدان با بیان اینکه استان همدان ۹ هزار واحد تولید مبل و منبت دارد، اظهار کرد: ۱۶ هزار نفر در این واحد ها به صورت مستقیم و ۲۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

قنبر گنبدی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد تولید مبل کشور در استان همدان انجام می شود، ادامه داد: بیشترین واحد های تولید مبل و منبت در شهرستان های ملایر و تویسرکان مستقر هستند.

رئیس انجمن مبل و منبت استان همدان با اشاره به اینکه پنج هزار و ۲۰۰ واحد در ملایر و شهرک های تخصصی خوشه مبلمان فعال و شهرک ها در حال توسعه هستند، افزود: شهرستان ملایر پایتخت مبل و منبت ایران محسوب می شود و در سال ۲۰۲۰ بازرسان جهانی شهرستان ملایر را به عنوان شهر جهانی مبل و منبت به ثبت رساندند.

وی اضافه کرد: مبل و منبت استات همدان به کشور روسیه، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و کانادا صادر می شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha