۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
دلیل مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی| مجلس نگران افزایش قیمت‌هاست
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

دلیل مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی| مجلس نگران افزایش قیمت‌هاست

شاه‌ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بخش اعظم مخالفت‌های مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنی‌بر اینست که نکند شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و یکباره قیمت‌ها بالا رود و مردم خود را بازنده ببینند.

به گزارش بازار، ساسان شاه‌ویسی در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: نسبت به قابلیت مند کردن الزامات تحقیقی با ترمیم قدرت خرید مردم، سابقه ای طولانی در اقتصاد داریم؛ از جمله هدفمندی یارانه ها که قریب ۱۰ سال اجرا می شود.

بی ثباتی در اجرای این سیاست، بخشی از طرح تحول اقتصادی را متوقف کرد و رقابت در بازار را به چالش کشید. همچنین قدرت رقابتی تولید ملی و صادراتی را با مشکل رو به رو ساخته است.

وی افزود: هدفمندی یا اصلاح نرخ ارز در صورت بهبود، باید به ارتقای قدرت خرید مردم منجر شود ولی به نظر می رسد مهم ترین دغدغه و چالش کارشناسان مبنی بر این است که اگر یک بار دیگر جراحیِ نرخی را در اقتصاد پدید آوریم، آیا منجر به اتفاق مورد نظر خواهد شد یا باید باز هم با عدم مدیریت و تورم شوک آور رو به رو شویم!؟

شاه‌ویسی ضمن تحلیل درخواست رئیس سازمان برنامه و بودجه برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های دامی گفت: ابتدا باید دید در سبد قدرت خرید خانوار، چه سهمی به نهاده های دامی تعلق می گیرد. هرچند شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای درمان به اقتصاد وارد می شود؛ اما باید دید آیا وضعیت نهاده ها و سبد خانوار را بهتر می کند یا چالشی بزرگ تر پدید می آورد!؟

نگاه رئیس سازمان برنامه نردبانی پلکانی و در عین حال به فسادزا بودن و چالش های بزرگ اقتصادی می نگرد.

وی ادامه داد: در وهله اول باید تکلیف خود را با اصل ارز ۴۲۰۰ تومانی روشن کنیم؛ لذا سیاست های عمومی و مالی کشور باید با مردم در میان گذاشته شود و بر اساس کارکردها، تورم واضح را بازگو کنیم و نیز بگوییم این ابزار ها تا میزانی قدرت خرید را بازگشت پذیر می کند.

اگر دیدگاه رئیس سازمان برنامه را واضح کنیم، شاید از مقبولیت بیشتری نزد کارشناسان برخوردار شود.

شاه‌ویسی در اظهار نظری مشورتی به دولت و مجلس در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اگر کار در اختیار بنده بود ابتدا یک گزارش ملی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اثر پذیری آن در سبد خانوار خاصه در حوزه انرژی تهیه و مشکلات و مقدورات امروزی را مطرح می کردم.

سپس روشن می ساختم که در اصرار و اجرای نرخ ارز پایین نه تنها رانت و فساد افزایش یافته، بلکه نرخ موثر تورم وارده بر قدرت خرید خانوار بیش از دوره قبل فزونی گرفته است.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر این نکات واضح را با مردم در میان بگذاریم و آنان را به مشارکت بگیریم و دولت نیز بر خود فشار آورده و سامانه باز توزیع را بهتر کند، به نظر می رسد دولت و مجلس و مردم به رضایت مندی در ازای سیاست بزرگ مالیِ تغییرات نرخ ارزی واقف خواهند شد.

کد خبر: ۱۱۷٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha