۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
طرح تشکیل «کمیته هماهنگی» به تعادل اقتصادی منجر می‌شود
کارشناس بازار سرمایه:

طرح تشکیل «کمیته هماهنگی» به تعادل اقتصادی منجر می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح تشکیل کمیته هماهنگی سیاستگذاری‌ها در بازار پول یک مصوبه استراتژیک است که در صورت اجرای درست و علمی قطعا یک تعادل نسبی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش بازار، شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تشکیل کمیته هماهنگی سیاستگذاری‌ها و تصمیمات در بازار پول و سرمایه به خبرنگار ابیِنا گفت: هماهنگی رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد در قالب سیاستگذاری حرکت خوب و مثبتی به حساب می‌آید. به این معنا که نفس این کار درست است، اما تاثیر آن در اقتصاد بسیار اهمیت دارد و باید منتظر اتفاقات بعدی ماند.

وی در ادامه یادآور شد: اکنون باید در قالب یکسری دستورالعمل‌ها یا سیاستگذاری‌های شفاف و روشن برای کل جامعه تمام کنشگران بازارهای مالی آگاه شوند که این سیاست شامل چه سرفصل‌ها و کارهایی است و  شروع آن در چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ علاوه بر این موارد باید حرکت فوق به چالش کشیده شود و از نظرات متخصصین بازار مالی حتما آگاهی به دست آید تا کار هماهنگ شده‌ای به تحقق برسد، وگرنه صرف آنکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر درباره چند سرفصل با هم به تفاهم برسند، به معنای تاثیرگذاری قابل انتظار نخواهد بود. به عبارتی دیگر؛ چنین حرکتی نیاز به یک بار علمی و تخصصی دارد و وقتی این بار علمی با متخصصان کشور هماهنگ شود، وزن سنگینی پیدا خواهد کرد و قابلیت اجرایی بیشتر هم به دست می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه تصریح کرد: مرحله بعد از این کار اجرای آن است که مهم‌ترین بخش به حساب می‌آید زیرا بحث فوق در فاز اجرا مورد سنجش قرار می‌گیرد، البته  وزیر و رئیس کل بانک مرکزی هم پیگیر قضیه باید باشند و مرتب درباره آن به جامعه توضیح و آگاهی دهند.

شایان آرای در پاسخ به این سوال که در بسیاری از جاها شورای ثبات مالی وجود دارد، آیا کمیته فوق هم چنین نقشی را ایفا خواهد کرد؟   چنین توضیح داد: دوتن از مسئولان اول اقتصاد کشور با هم درصدد ایجاد یک هماهنگی برآمده‌اند که معنای آن سیاست هماهنگی از بالا است. مانند طرح یک مصوبه استراتژیک که در صورت اجرای درست و علمی قطعا در ایجاد یک تعادل نسبی در وضعیت اقتصادی کشور تاثیر گذار خواهد بود، ولی فراموش نکنیم که تا به اینجا کار کلان است، این مصوبه فی‌مابین قطعا سرفصل‌های خود را دارد که به چگونگی تصویب، نحوه اجرا و میزان تاثیرگذاری آن برمی‌گردد که می‌تواند موثر واقع شود، اما از آنجا که درباره مفاد آن اطلاعی در دست نیست، دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد، ولی پتانسیل کسب موفقیت را دارد.

وی درباره تاثیر کمیته هماهنگی سیاستگذاری‌ها و تصمیمات در بازار پول و سرمایه بر اوراق و کسری بودجه ابراز کرد: در مورد کسری بودجه بر این اعتقاد هستم که اوراق چاپ کردن یک بخشی از مسئله را برطرف می‌کند و مانند دوپینگ می‌ماند، اما اصل مشکل را برطرف نخواهد ساخت. عامل اصلی کسری بودجه این است که هزینه دولت بیشتر از درآمدهایش است و این مسئله اصلا پیچیده نیست، یعنی دخل وخرج دولت به هم نمی‌خواند، مانند خانواده‌ای که درآمدشان هزینه زندگی آن‌ها را کفاف نمی‌دهد و از سر اجبار باید از دیگران قرض بگیرند. انتشاراوراق هم به همین شکل است، از جامعه پول قرض گرفته می‌شود، اما راه‌حل نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: دولت باید هزینه‌های مازاد را کاهش دهد، بسیاری از شرکت‌های دولتی که گریبانگیر دولت شدند را به فروش برساند و بخش خصوصی را فعال سازد و چنانچه از این سمت استقبال صورت نگیرد از خارجی‌های دوست کمک گرفته شود. کار دولت مانند فردی چاقی می‌ماند که برای کنترل قند و فشار خون بالا به جای کاهش وزن، دارو مصرف می‌کند. هزینه دولت بی‌جهت بالا است و باید به سراغ درآمدهای مالیاتی برود که تقریبا فقط طبقه کارمند آن را پرداخت می‌کند.

شایان آرای تاکید کرد: انتشار اوراق به تنهایی مشکل کسری بودجه را حل نخواهد کرد، انتشار اوراق بدهی دولت را بالا می‌برد، بدهی دولت هم که بالا رود، معضلات دیگر ایجاد می‌کند و با این کار مشکل به آینده محول می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha