۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
توضیح سندیکای صنایع کنسرو به شایعه وجود پنبه در کنسرو ماهی

توضیح سندیکای صنایع کنسرو به شایعه وجود پنبه در کنسرو ماهی

مانند سال گذشته در فضای مجازی ویدیویی منتشر شده و فردی با شستن ماهی مارلین کنسروی، ادعای وجود پنبه در آن را دارد اما این نوع از ماهی دارای بافتی متفاوت و ارزش غذایی بالا است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سندیکای صنایع کنسرو ایران، به تازگی همانند سال گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر گردیده که در آن شخصی با باز کردن یک قوطی کنسرو ماهی و شستشوی محتویات آن مدعی گردیده که آنچه باقی مانده الیاف پنبه و ... است.

کمیته فنی کنسرو آبزیان کشور وابسته به سندیکای صنایع کنسرو ایران، بر خود لازم می داند که با بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین خبره خود جهت تنویر افکار عموم مصرف کنندگان گرانقدر، به شفاف سازی و اطلاع رسانی در این مورد بپردازد.

پیش از هرچیز یادآور می شود که کارخانجات کنسرو ماهی زیر نظر سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد و با حضور نمایندگان این دستگاه ها فعالیت می کنند.

مسعود بختیاری در این راستا گفت: در صنعت کنسرو ماهی غالبا از ماهی تون استفاده میشود اما به جز ماهی تون، گونه های دیگری از جمله ماهی مارلین (بادبان ماهی) نیز در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد که ویدیوی منتشر شده مربوط به این نوع ماهی بوده که بر روی قوطی کنسرو مربوطه نیز نام این ماهی به وضوح قید شده است.

ویژگی طبیعی ماهی مارلین داشتن بافتی سخت تر و سفت تر از ماهی تون می باشد.

در فرآیند عمومی شستشوی پروتئین با آب، معمولا پروتئین های رشته ای عضلانی و یا پروتئین های میوفیبریلار، شامل اکتین و میوزین، باقی می مانند. این دسته از پروتئین ها که حدود ۸۰ درصد از گوشت ماهی را تشکیل میدهد دارای ارزش غذایی، قابلیت هضم و جذب بالایی بوده و از ارزش تغذیه ای بالایی نیز برخوردارند.

ضخامت پروتئین های میوفیبریلار بر اساس گونه و سایز ماهی متفاوت است و در برخی گونه ها مانند ماهی مارلین، بسیار ضخیم بوده که در اثر شستشو با آب به صورت رشته هایی با بافتی شبیه آنچه که در تصویر ملاحظه میشود، به چشم می آید.

هرچه پروتئین های این نوع ماهی بیشتر در معرض شستشو قرار گیرد، رشته های عضلانی شفاف تر و سفید تر می شوند.

شخصی که این ویدیو را تهیه و منتشر کرده یا هیچ گونه آگاهی و اطلاعی نسبت به صنعت کنسرو ماهی نداشته و یا مغرضانه اقدام به این امر نموده است.

اما نکته مسلّم و مهم اینکه صنعت کنسرو ماهی یکی از سالم ترین صنایع غذایی کشور محسوب می شود، چرا که ماده اولیه اصلی آن ماهی است که در دنیا به غذای سلامتی مشهور است و همچنین به دلیل وجود فرآیند حرارتی بالا (١٢١ درجه سانتیگراد) و اعمال عملیات سترون تجارتی (استریلیزاسیون)، از هیچگونه ماده نگهدارنده ای در تولیدات این صنعت استفاده نمی گردد.

بنابراین مصرف کنندگان فهیم و وفادار، همچون همیشه می توانند با خیالی آسوده از محصولات کنسرو ماهی کشور استفاده نمایند.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha