۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
خشکسالی و افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی|فرآوری حلقه مفقوده چرخه تولید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خشکسالی و افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی|فرآوری حلقه مفقوده چرخه تولید

بیرجند- خشکسالی تبعات اقتصادی مختلفی دارد که یکی از این موارد در خراسان جنوبی قاچاق دام است و به گفته مدیرکل دامپزشکی با فرآوری تولیدات دامی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

بازار، گروه استان ها: خراسان جنوبی با پرورش بیش از ۲ میلیون رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب‌های دامداری شرق کشور محسوب می‌شود و بسیاری از مردم در مناطق روستایی و عشایری از این طریق ارتزاق می‌کنند این در حالی است که قاچاق دام در چند سال اخیر به‌خصوص در سال جاری به معضلی برای این صنعت مهم و مادر تبدیل شده است.

درست است که قاچاق دام مختص سال جاری نمی‌شود اما خشکسالی سال زراعی جاری آن را افزایش داده است. به گفته کارشناسان با وقوع خشکسالی شدید و قیمت فعلی گوشت، همچنین مشکل نهاده‌ها، نگهداری از دام برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو دامداران ناچار هستند دام خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و بعد توسط دلالان به صورت غیرقانونی از استان خارج می‌شود.

نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد به گفتۀ کارشناسان در صورتی که زنجیره تولید و فرآوری صنعت دام در استان تکمیل شود، می‌تواند شاهد کاهش این روند باشیم، چرا که حتی خروج دام قانونی نیز به نفع خراسان جنوبی نیست و با ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات دامی می‌توان باعث رونق اقتصادی این بخش مانند حوزه طیور شد.

افزایش ۵۰ درصدی پرونده‌های قاچاق دام
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در همین راستا به خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۴۰۰ برای ۳ هزار و ۴۲۷ رأس دام سنگین صدور گواهی حمل و نقل داشتیم و این در حالی است که در سال ۹۹ این عدد ۳ هزار و ۱۰۶ رأس بود.

محمد اصغرزاده افزود: همچنین در بخش شتر یک هزار و ۶۵۹ گواهی حمل در سال جاری داده شده است که در سال گذشته یک هزار و ۵۰۶ نفر بود.

وی تصریح کرد: در بخش دام سبک که گوسفند و بز می‌شوند هم در سال جاری ۱۰۶ هزار و ۹۴۴ رأس گواهی حمل و نقل صادر شد ولی در مدت زمان مشابه سال قبل فقط ۴۳ هزار و ۶۱۴ رأس بود.

به گفتۀ وی در بخش قاچاق و توقیفات نیز در سال جاری تاکنون ۵۲ پرونده برای ۷۸۸ رأس داشته‌ایم و در سال ۹۹ فقط ۲۵ پرونده برای ۴۴۰ رأس دام داشتیم.

خشکسالی و افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی|فرآوری حلقه مفقوده چرخه تولید

خروج دام زنده مازاد از استان
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی دلیل افزایش قاچاق دام را خشکسالی سال ۹۹ دانست و اظهار کرد: به دلیل خشکسالی، تأمین نهاده دامی، بازار و کشش قیمت بیش از دو برابر خروج دام سبک را در سال جاری داشته‌ایم که به صورت مجاز و غیرمجاز بود.

اصغرزاده با بیان اینکه ۵۰۰ رأس دام به ۱۱ کشتارگاه خراسان جنوبی وارد شده است، گفت: باقی این رقم دام همچنین شترمرغ که مصرفی در خراسان جنوبی ندارد، مازاد استان است که به استان‌هایی از قبیل خراسان رضوی، یزد و اصفهان به صورت زنده حمل می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه در سال های ۹۷ و ۹۸ شاهد ترسالی بودیم، دامداران دام هایی که باید حذف می‌شدند و سالانه ۲۵ درصد دام باید حذف شود را هم انجام ندادند و حتی افزایش دام داشتند ولی با خشکسالی سال ۹۹ با مشکلاتی روبه‌رو شدند.

به گفتۀ وی با توجه به مشکلات ایجاده شده از خشکسالی و نهاده ها، دامدار و عشایر با مشکل مواجه شد و حتی خرید دام از عشایر نیز برای استان مفید نبود چرا که به دلیل نبود زیرساخت به صورت زنده به استان‌های دیگر ارسال شدند.

توجه ویژه به فرآوری و محصولات صادرات محور
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال جاری امید است که بارندگی بهتر باشد، گفت: مسئولان استانی و متولیان و دستگاه‌های حمایتی لازم است که استراتژی و برنامه‌هایی متناسب با خشکسالی ببینند.

اصغرزاده با اشاره به محصولات استراتژیک کشاورزی استان که تأکید اکنون بر فرآوری است، تصریح کرد: در محصولات دامی نیز باید به این سمت برویم و خراسان جنوبی در پرورش شتر مرغ و شتر یکی از قطب‌های اصلی در کشور است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و دیدن برنامه‌هایی برای ایجاد صنایع تبدیلی برای این دو  مورد گام‌های مؤثری برداشت.

وی با بیان اینکه از دام در جهان ۷۰ نوع محصول تولید می‌شود، تأکید کرد: با تغییر نوع نگاه به سمت صنایع تبدیلی و حمایت از این بخش، همچنین توجه به محصولات صادرات محور می‌توان شاهد آینده درخشانی برای استان باشیم.

به گفتۀ وی اکنون کارخانه‌های لبنی استان از شیر فقط محصول شیر پاستوریزه و دوغ و گاهی ماست ساده تولید می‌کنند، در حالیکه با حمایت مسئولان می‌توان در تولید دیگر محصولات لبنی نیز گام برداشت.

خشکسالی و افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی|فرآوری حلقه مفقوده چرخه تولید

اصغرزاده بیان کرد: با توجه به شرایط خراسان جنوبی شترمرغ و شتر نشان داده‌اند که مقاومت خوبی دارند و در کنار آن می‌توان به دام سبک نیز توجه کرد، چرا که از شتر مرغ و شتر محصولات متنوعی مانند پوست، چرم، پر، روغن و انواع دیگری که کاملا صادارت محور است، تولید می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: استفاده از مرز و آب‌های آزاد باید مورد توجه باشد، به ویژه مرز خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌ها است که می‌توان با شناسایی نیازهای کشورهای مختلف، چرخه تولید و فرآوری را تکمیل کرد و صادرات انجام داد.

وی تأکید کرد: مسئولان مختلف از دامپزشکی، جهاد کشاورزی، صمت و استانداری و دیگر ارگان‌ها لازم است که حمایت کنند و با تعامل و تغییر روش، کاری مؤثر در این شرایط برای خراسان جنوبی اجرایی شود.

تکمیل زنجیره و اشتغال پایدار و سود بالا
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از شیر شتر اکنون برای تولید شیرخشک در استان استفاده می‌شود که حرکت مؤثری است ولی می‌توانیم محصولات دیگری نیز تولید کنیم که کاملا صادراتی هستند.

اصغرزاده خاطر نشان کرد: با توجه به وضعت کنونی استان که از نظر خشکسالی و نهاده‌های دامی با مشکل روبه رو است، بهترین روش حمایت از صنایع تبدیلی و فرآوری به‌خصوص در دو بخش شتر و شترمرغ است چرا که اکنون تمام زحمات تولید در شرایط سخت و نهاده‌های سنگین برای مردم خراسان جنوبی است ولی سود آن به جیب دیگر استان‌ها می‌رود.

وی تأکید کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی برای دام علاوه بر اینکه ارزش افزوده محصول را به خود استان بازمی‌گرداند و گردش مالی برای خراسان جنوبی دارد، بلکه اشتغال‌زایی پایدار و بالایی را هم به دنبال خواهد داشت.

با توجه به وضعیت کنونی استان که از نظر خشکسالی و نهاده‌های دامی با مشکل روبه رو است، بهترین روش حمایت از صنایع تبدیلی و فرآوری به‌خصوص در دو بخش شتر و شترمرغ است چرا که اکنون تمام زحمات تولید در شرایط سخت و نهاده‌های سنگین برای مردم خراسان جنوبی است ولی سود آن به جیب دیگر استان‌ها می‌رود

به گفتۀ وی دامدار و عشایر نیز که اکنون با هزینه‌های بالای حمل و نقل دام خود را به دیگر استان‌ها برای کمی سود می‌برند آنگاه به خود استان داده و باعث رغبت آنها برای پرورش دام می‌شود، به دلیل اینکه اکنون با توجه به شرایط به سمت رکود و تمام شدن ژن‌های دامی استان خواهیم بود.

اصغرزاده خاطر نشان کرد: اکنون استان در بخش طیور زنجیره ارزش افزوده آن تکمیل است و طیور زنده خارج نمی‌شود و سود و اشتغال آن برای خراسان جنوبی است که در بخش دام نیز لازم است که این چرخه تکمیل شود.

خشکسالی و افزایش قاچاق دام در خراسان جنوبی|فرآوری حلقه مفقوده چرخه تولید

احداث کشتارگاه‌های صنعتی در استان
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی به سمت صنایع تبدیلی قدم‌هایی برداشته است، عنوان کرد: توسط بخش خصوصی کشتارگاه صنعتی در خوسف احداث شد که در مرحله آزمایشی قرار دارد.

اصغرزاده ادامه داد: این کشتارگاه اولین کشتارگاه صنعتی است که علاوه بر کشتار به دنبال صنایع تبدیلی مانند بسته بندی گوشت و استفاده از پشم و کرک و پوست از دام است و خود این کشتارگاه‌های صنعتی به نوعی صنایع مادر هستند.

وی اعلام کرد: یک کشتارگاه صنعتی دیگر نیز توسط بخش خصوصی در شهرک بجد در حال راه‌اندازی است که مختص شترمرغ است و برنامه‌هایی برای گوشت، پر و پوست آن دارد که تمام این کشتارگاه‌های صنعتی نیاز به حمایت مسئولان و تسهیل در امور دارند.

به گفتۀ وی اکنون در خراسان جنوبی ۱۱ کشتارگاه عادی وجود دارد و به زودی دو کشتارگاه صنعتی نیز به بهره‌برداری می رسد و توسط ستاد اجرایی فرمان امام نیز ۲ کشتارگاه صنعتی با گرید ۱ هم راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha