۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
مدیریت مراتع به مرتع داران واگذار می شود
رئیس منابع طبیعی قوچان در گفت و گو با بازار؛

مدیریت مراتع به مرتع داران واگذار می شود

قوچان- زمانی مقدم رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان قوچان از واگذاری مدیریت مراتع این شهرستان به مرتع داران خبر داد.

امیر زمانی مقدم در گفت و گو با بازار اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری ازجنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و نیز به منظور نیل به مهم‌ترین اهداف سازمانی تاکنون ۱۰ درصد از مدیریت مراتع این شهرستان به افراد محلی و مرتع داران واگذار شده است.

وی هدف از این طرح را جلب مشارکت مرتع‌داران و نیز توسعه و بهره‌برداری صحیح از مراتع  با کمک جوامع محلی عنوان کرد و افزود: به همین منظور تاکنون بیش از  ۱۰ درصد مساحت مراتع شهرستان به میزان ۲۸ هزار و ۳۱۹هکتار در غالب ۲۰ طرح مرتع‌داری به دامداران شهرستان قوچان احاله مدیریت‌شده است.

وی رویکرد اقتصادی و بهره‌مندی از استعدادهای مراتع باهدف کاهش وابستگی دام به علوفه مراتع را یکی دیگر از اهداف این طرح دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون  ۱۱ طرح مرتع‌داری به مساحت ۱۱ هزار و ۳۴۱هکتار پس از تائید کمیته فنی در حال انجام و پیگیری امور قانونی جهت احاله مدیریت است.

زمانی اهم پروژه‌های اجرایی پیشنهادشده در طرح‌های مرتع‌داری را شامل پروژه‌های بهره‌برداری ازجمله کشت و توسعه و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و نیز پروژه‌های عمرانی شامل تأمین آب شرب دام و احداث و مرمت راه عشایری، حفاظت خاک و نیز پروژه‌های بیولوژیک شامل احیاواصلاح مراتع عنوان کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات منابع طبیعی را برای حفاظت از مراتع مدیریت کنترل دام بیان کرد و به بازار گفت: هر ساله در زمان فصل چرای دام و کوچ دام‌ها به مراتع، به‌منظور کنترل زمان ورود و خروج و تعداد دام مجاز در مراتع، نیروهای حفاظتی و یگان حفاظت در مراتع حضور یافته و نسبت به مدیریت و کنترل پروانه چرای دام بهره‌برداران اقدام می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان با اشاره به این موضوع که عوامل متعددی مانند چرای بیش‌ازحد، بهره‌برداری غیراصولی و بیش از ظرفیت و مواردی مانند حریق تاکنون آسیب‌های متعددی به این مراتع وارد کرده است اضافه کرد: در طی سال گذشته ۳۱ مورد حریق در مراتع این شهرستان به وقوع پیوست که در پی بروز این حوادث بیش از ۶۵۰ هکتار از مراتع درگیر حریق شد.

زمانی مقدم بیان کرد: امسال به همین مناسبت نخستین مانور اطفای حریق اراضی ملی استان خراسان رضوی در منطقه «زوباران» شهرستان قوچان با حضور نیروهای منابع طبیعی ۶ شهرستان مشهد، طرقبه و شاندیز، کلات، درگز، سرخس و چناران برای افزایش توان مقابله با حوادث طبیعی و حریق برگزار شد.

وی یادآور شد: امیداست با احاله مدیریت طرح‌های مرتع‌داری شاهد مشارکت بیشتر  دامداران در مدیریت و حفاظت و توسعه و بهره‌برداری هرچه بیشتر مراتع باشیم .

کد خبر: ۱۱۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha