۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
منتظر خودروی به‌روز و با قیمت مناسب تا ۱۴۰۲ باشید| روابط خودرویی‌ها و قطعه‌سازان را اصلاح می کنم
وزیر صمت در پاسخ به بازار:

منتظر خودروی به‌روز و با قیمت مناسب تا ۱۴۰۲ باشید| روابط خودرویی‌ها و قطعه‌سازان را اصلاح می کنم

فاطمی امین، وزیر صمت در خصوص زیان انباشته و بدهی خودروسازان به صنعت قطعه گفت: ضمن رفع مشکلات فعلی، نوید می دهم تا دو سال آینده شاهد تولید خودروهای با کیفیت، به روز و با قیمت مناسب باشیم.

بازار؛ گروه خودرو: شانزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو از امروز ۱۶ آبان ماه تا ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی شروع به کار کرده است، نمایشگاهی که با حضور مجموعه های زیر نظر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو و  انجمن صنفی قطعه سازان قصد دارد دستاوردهای یک ساله قطعه سازی کشور را به نمایش بگذارد.

صنعت قطعه به عنوان لوکوموتیو ۶۵ صنعت دیگر معرفی می شود و طی سال‌ های گذشته با حجم قابل توجهی از کاهش نقدینگی ناشی از عدم پرداخت به موقع خودرو سازان مواجه شده است؛ به طوری که اکنون مقدار مطالبات قطعه سازان از صنعت خودرو به حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این رابطه در حاشیه نمایشگاه سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت حضور یافته بود که  در محاصره خبرنگاران قرار گرفت. آنچه می خوانید طرح چند سئوال از سوی خبرنگار بازار است که وزیر هم در جمع خبرنگاران به آنها پاسخ داده است.

طی ۱۰ پروژه ای که در دست داریم برنامه مالی ایران خودرو و سایپا برای کاهش مطالبات آن ها به قطعه سازان تعریف شده و در چند بخش در حال فعالیت هستیم که یکی از بخش ها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان و کاهش هزینه های سربار آن ها است

*بر اساس آنچه اعلام شده حجم زیان انباشته خودروسازان به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه بدهی دارند، ‌برای رفع این مشکل چه برنامه ای در دست دارید؟
این مساله که خودروسازان به قطعه سازان بدهی دارند درست است اما رقم بدهی ۶۵ هزار میلیارد تومان که اشاره کردید نیست. برای رفع مشکلات صنعت خودرو که بخشی از آن مربوط به بدهی خودروسازان به قطعه سازان است ۱۰ پروژه تعریف کرده ایم  که از دو ماه گذشته مقدمات آن آغاز شده و پیشرفت های خوبی هم در این زمینه کسب کرده ایم. طی ۱۰ پروژه ای که در دست داریم برنامه مالی ایران خودرو و سایپا برای کاهش مطالبات آن ها به قطعه سازان تعریف شده و در چند بخش در حال فعالیت هستیم که یکی از بخش ها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان و کاهش هزینه های سربار آن ها است.

همچنین با توجه به زیان انباشته خودروسازان یکی از برنامه هایی که در دست داریم اصلاح ساختار مالی شرکت ها است، هرچند بدهی و زیان انباشته خودروسازان زیاد است اما با توجه به برنامه های در دست اجرا این را به همه مردم ایران نوید می دهم که ضمن اجرای تمام تعهدات، این صنعت به خوبی اصلاح می شود و تا دو سال آینده شاهد تولید خودروهای به روز و با کیفیت، با قیمت مناسب و همراه با کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

روابط نادرست امروز خودروسازی و قطعه سازی و آشفتگی که در آن می بینیم را با مجموعه سازی اصلاح خواهیم کرد؛ یعنی به جای اینکه خودروساز ناچار به این باشد که با ۸۰۰ قطعه ساز کار کند و این گستردگی فعالیت همراه با پیچیدگی در مدیریت و ایجاد مشکلاتی در بحث کیفیت و قیمت باشد با مجموعه ها در تعامل قرار بگیرد

* طی چند سال اخیر در وزارت صمت شاهد برگزاری ۵ میز تعمیق ساخت داخل  برای کاهش ارز بری و اتکا به توان داخلی در صنعت قطعه بودیم برای ما بگویید سرانجام میزهای برگزار شده چه شد؟
یکی از ۱۰ پروژه گفته شده، همانطور که اشاره کردم اصلاح ساختار صنعت است، ‌به عبارتی روابط نادرست امروز خودروسازی و قطعه سازی و آشفتگی که در آن می بینیم را با مجموعه سازی اصلاح خواهیم کرد؛ یعنی به جای اینکه خودروساز ناچار به این باشد که با ۸۰۰ قطعه ساز کار کند و این گستردگی فعالیت همراه با پیچیدگی در مدیریت و ایجاد مشکلاتی در بحث کیفیت و قیمت باشد با مجموعه ها در تعامل قرار بگیرد.

از همین رو در برنامه داریم خودروسازان به جای ۸۰۰ قطعه ساز با ۷۰ تا نهایت ۱۰۰ مجموعه ساز کار کنند. این ساختاری است که در اکثر صنایع خودروسازی دنیا در حال اجرا است و نتایج خوبی از آن به دست آمده است.

دست یابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال را تا ۱۴۰۴ در برنامه داریم. این برنامه ریزی منطبق بر توانایی خودروسازان انجام شده است، یعنی این طور نیست که یک طرفه بگوییم ۳ میلیون خودرو تولید می شود. برای تحقق این هدف از بیش از ۱۰ خودروساز کشور برنامه تولید تحویل گرفته ایم و ظرفیت های آن ها را به خوبی بررسی کرده ایم. تاکنون بیش از ۹۰ درصد بازار تولید خودرو در دست دو خودروساز ایران خودرو سایپا بود که قرار است با افزایش تیراژ تولید خودروسازان دیگر این سهم به ۷۰ درصد کاهش یابد و ۳۰ درصد دیگر تولید را خودروسازان دیگر بر عهده بگیرند

* با توجه به اینکه طی سال های اخیر صنعت خودرو همواره با مشکلات عدیده ای از جمله تامین نقدینگی مواجه شده است این سوال مطرح می شود که خودروسازان چگونه می توانند وعده تولید ۳ میلیون خودرو در سال را محقق کنند، در این خصوص چه پاسخی دارید؟
همانطور که می دانید دست یابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال را تا ۱۴۰۴ در برنامه داریم. این برنامه ریزی منطبق بر توانایی خودروسازان انجام شده است، یعنی این طور نیست که یک طرفه بگوییم ۳ میلیون خودرو تولید می شود. برای تحقق این هدف از بیش از ۱۰ خودروساز کشور برنامه تولید تحویل گرفته ایم و ظرفیت های آن ها را به خوبی بررسی کرده ایم.

تاکنون بیش از ۹۰ درصد بازار تولید خودرو در دست دو خودروساز ایران خودرو سایپا بود که قرار است با افزایش تیراژ تولید خودروسازان دیگر این سهم به ۷۰ درصد کاهش یابد و ۳۰ درصد دیگر تولید را خودروسازان دیگر بر عهده بگیرند.

1402 منتظر خودرو به روز و با قیمت مناسب باشید| روابط نادرست خودرویی ها و قطعه سازان را اصلاح می کنیم

* در حال حاضر شاهد هستیم که سورس های متعددی برای تامین قطعات مشابه وجود دارد، ‌ برای این دوباره کاری که منجر به هدر رفت نقدینگی صنعت قطعه می شود چه برنامه ای دارید؟
بخشی از برنامه اصلاح ساختار صنعت خودرو رفع همین مشکلات است، ‌برای مثال قصد داریم برای همه خودروسازان یک تا نهایت دو موتور ساز داشته باشیم که این موتور ساز بتواند به همه خودروسازان محصول تحویل دهد. بنابراین می خواهیم از رقابت به این برسیم که کیفیت ارتقا پیدا کند و اصلاح ساختار اتفاق بیفتد.

در تولید خودرو از هفته آینده ایران خودرو روزانه ۵۰۰ دستگاه بیشتر تولید خواهد کرد و سایپا ۲۰۰ دستگاه به تولید روزانه خود خواهد افزود. یعنی روزانه ۷۰۰ دستگاه از برنامه قبلی بیشتر خودرو تولید خواهد شد. تمام این اقدامات باعث می شود عرضه خودرو افزایش یابد و خودروهای کف نیز از هفته آینده با توجه به اینکه تامین قطعات انجام شده تکمیل و عرضه شوند

* طی یک سال گذشته مدام شاهد افزایش خودروهای کف از ۱۰۰ هزار دستگاه به ۱۵۰ هزار دستگاه بودیم، برای رفع معضل کمبود قطعه و عدم تولید خودروهای ناقص هم برنامه ای در دست دارید؟
در مورد خودروهای کف در دو ماه گذشته جلساتی را با خودروسازان برگزار کردیم، ‌موانعی برای تامین قطعات وجود داشت و برخی از قطعات با کمبود مواجه بودند. و به همین دلیل امکان تکمیل خودرو وجود نداشت اما خوشبختانه طی این مدت مشکلات مرتفع شده و در هفته های آینده خودروهای کف به سرعت به بازار عرضه می شود.

علاوه بر این این خبر خوش را می دهم که در هفته آینده عرضه خودرو بیش از مقداری که برنامه اعلام شده را خواهیم داشت. در تولید خودرو نیز از هفته آینده ایران خودرو روزانه ۵۰۰ دستگاه بیشتر تولید خواهد کرد و سایپا ۲۰۰ دستگاه به تولید روزانه خود خواهد افزود. یعنی روزانه ۷۰۰ دستگاه از برنامه قبلی بیشتر خودرو تولید خواهد شد. تمام این اقدامات باعث می شود عرضه خودرو افزایش یابد و خودروهای کف نیز از هفته آینده با توجه به اینکه تامین قطعات انجام شده تکمیل و عرضه شوند.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha