۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد

زنجان- استان زنجان در خصوص ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی عقب ماندگی دارد و هدر رفت محصولات کشاورزی در استان بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد بوده که باید فرآوری محصولات مورد توجه قرار گیرد.

 زهرا مقدمی؛ بازار: تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان زنجان، می‌تواند در صورت توجه به استقرار صنایع تبدیلی و مدیریت کشت به فرآیند مهم در زمینه توسعه اقتصادی استان زنجان منجر شود که تاکنون این بخش آن چنان که باید مورد توجه جدی مسئولان و کشاورزان نبوده است.

بخش کشاورزی از مؤلفه‌های مهم اقتصادی و تأمین امنیت غذایی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای کشور است و همواره به عنوان یکی از بخش‌های مهم بوده و در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد، بخش کشاورزی علاوه بر اینکه در ایجاد اشتغال تأثیر دارد در تأمین امنیت غذایی مردم هم حرف اول را می‌زند و شکوفایی اقتصاد منوط به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

ایجاد صنایع تبدیلی یکی از مهمترین ابزارها جهت توسعه بخش کشاورزی است که به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت‌های شغلی و تأمین اقلام و مواد غذایی مختلف زندگی منجر می‌شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی برای کسی پوشیده نیست و به علت میزان ارزش افزود با ارزش افزوده دیگر صنایع هم برابری می‌کند و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، در توسعه پایدار کشاورزی نقش بسیار مؤثری دارد.

صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی می‌باشد و ارزش افزوده محصولات اولیه بخش را ارتقا می‌دهد و از سوی دیگر محصولاتی به بازار ارائه می‌کند که با استفاده از تکنولوژی جدید و به روز به دست آمده است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی بسیار تأثیر دارد.

توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در زنجان رو به رشد است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جهاد کشاورزی زنجان نسبت به تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و توسعه صنایع تبدیلی برنامه ریزی لازم را داد، گفت: توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان رو به رشد است.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد

جواد تاراسی از تولید سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان زنجان خبر داد و ابراز داشت: زیتون، انگور، گندم، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سیر، عمده محصولات کشاورزی قابل فرآوری استان است و باید زیر ساخت‌های لازم برای ورود سرمایه گذاری برای فرآوری این محصولات مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای بهره وری و ارزش افزوده در زمینه تولیدات، توسعه صنایع تبدیلی جزو برنامه‌های مهم در استان است، بیان داشت: توسعه صنایع تبدیلی در گرو بهره گیری از همه ظرفیت‌ها است و در این میان با فرآوری محصولات کشاورزی از هدر رفت بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه با فرآوری انگور کشمش، شیره انگور، غوره تولید می‌شود، گفت: فرآوری انگور سود فراوانی را نصیب کشاورزان می‌کند و زنجیره تولید، توسعه صنایع تبدیلی و راه‌اندازی واحدهای تکمیلی بخش کشاورزی مؤثرترین راهکار کاهش خام‌فروشی محصولات کشاورزی است.

استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی جایگاه خوبی در کشور دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فرآوری استفاده شود

تاراسی با بیان اینکه زنجان ظرفیت لازم برای توسعه صنایع تبدیلی را دارد، ادامه داد: استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی جایگاه خوبی در کشور دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فرآوری استفاده شود

وی با بیان اینکه این استان در تولید زیتون در سطح کشور سرآمد است و در سال جاری اصلاح و توسعه باغات زیتون طارم در دستور کار است، گفت: مساحت اراضی زیتون‌کاری استان زنجان بیش از ۲۱ هزار هکتار است و در سال بیش از ۴۰ هزار تن زیتون در طارم تولید می‌شود و این استان در تولید زیتون و روغن زیتون رتبه خوبی در سطح کشور دارد و واحدهای فرآوری خوبی در شهرستان طارم در فرآوری زیتون فعالیت می‌کنند و باید فرآوری این محصول بیشتر از این در طارم تقویت شود.

فعالیت پنج کارخانه فعال فرآوری کشمش در استان زنجان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان از فعالیت پنج کارخانه فعال فرآوری کشمش در استان زنجان خبر داد و گفت: بخشی از محصول انگور تولید شده به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و خوشبختانه فعالیت واحدهای فرآوری کشمش در این استان خوب است و بیش از ۶۲ درصد این محصول نیز به صورت سنتی به کشمش تبدیل می‌شود.

تاراسی از وجود ۱۸ واحد سردخانه، انبار و سیلو در بحث صنایع تبدیلی در استان زنجان خبر داد و گفت: این استان پنج واحد فرآوری کشمش، سه واحد فرآوری گوجه فرنگی دارد و تنها در فرآوری سیب زمینی مشکل داریم و برای فرآوری این محصول نیازمند سرمایه گذار هستیم.

وی از وجود ۱۸۹ واحد فعال صنایع تبدیلی در استان زنجان خبر داد و تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی در زنجان طی سالجاری با جدیت دنبال می‌شود و این استان در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است و در استان فرآوری محصولات کشاورزی سیر، انگور و زیتون به خوبی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت واحدها و کارخانه‌های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان زنجان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، افزود: باید مشکلات فرآوری توسعه صنایع تبدیلی و چالش‌های پیش روی توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی شناسایی و رفع شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد

تاراسی بیان داشت: برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری صنایع تبدیلی در استان لازم است ثبات بیشتری بر قوانین حاکم شود و اعتبارات بانکی کم بهره هم مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در زنجان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه این استان در این خصوص به نگاه و توجه بیشتری نیاز دارد.

مصطفی طاهری ادامه داد: باید برای توسعه فرآوری محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی و مسئولین ذی ربط موانع و مشکلات در این بخش را شناسایی و رفع کنند.

ظرفیت بخش کشاورزی در استان زنجان آن طور که باید توسعه پیدا نکرده و باید جهاد کشاورزی زنجان با صادرکنندگان عرصه تجارت محصولات کشاورزی بیشترین همکاری را داشته باشد

وی از تولید بیش از ۶۱ نوع محصول کشاورزی در استان زنجان خبر داد و ابراز داشت: با این همه ظرفیت بخش کشاورزی آن طور که باید توسعه پیدا نکرده و باید جهاد کشاورزی استان زنجان با صادرکنندگان و فعالان عرصه تجارت محصولات کشاورزی بیشترین همکاری را داشته باشد تا فراوری محصولات کشاورزی تقویت شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به مشکلات فرآروی ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری در استان زنجان اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و نداشتن تجربه کافی برای حضور در بازارهای جهانی، عدم حمایت دولت از سرمایه گذاران باعث شده تا صنایع تبدیلی به جایگاه خود نرسند.

استان زنجان در خصوص ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی عقب ماندگی دارد
طاهری با بیان اینکه ظرفیت‌های استان زنجان در بخش کشاورزی خوب است، گفت: باید محصولات را در منطقه فرآوری کنیم تا قابلیت ارزش افزوده ایجاد شده تا منافع ارزش افزوده عاید استان هم شود.

استان زنجان در خصوص ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی عقب ماندگی دارد و هدر رفت محصولات کشاورزی بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد است

وی ابراز داشت: این استان در خصوص ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی عقب ماندگی دارد و هدر رفت محصولات کشاورزی در استان زنجان بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد معادل بیش از ۱۱۰ هزار تن است و ارزش افزوده و بهره وری استان زنجان از تولید ناخالص داخلی نسبت به میانگین کشور پایین است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: توسعه صنایع تبدیلی در گرو بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها است و گسترش صنایع تبدیلی عوائد بیشتری از تولید را نصیب کشاورزان می‌کند و باید توسعه صنایع تبدیلی در استان مدیریت شود و طی سال جاری باید توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به جد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در زمینه صنایع تبدیلی و تولید محصولات کشاورزی باید در استان جهاد کشاورزی مدیریت لازم را مد نظر قرار دهد، گفت: برای تحقق این مهم باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی زنجان| خام فروشی محصولات ادامه دارد

مهدی رنگ رونا بر لزوم حمایت دولت از سرمایه گذاران برای ورود به بخش صنایع تبدیلی کشاورزی تاکید کرد و افزود: باید زیر ساخت‌ها لازم برای توسعه صنایع تبدیلی در استان برای سرمایه گذاران فراهم شود.

وی ادامه داد: استان زنجان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، موقعیت خوبی برای صنعت کشاورزی است و با دارا بودن انواع محصولات کشاورزی در چهار فصل، پتانسیل لازم برای فرآوری محصولات کشاورزی را دارد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان بیان داشت: متأسفانه در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی تنوع کمی داریم و در این میان باید توجه به صنایع تبدیلی جزو برنامه مهم جهاد کشاورزی باشد و سرمایه گذاران به تنوع فرآوری محصولات کشاورزی مختلف اقدام کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سالانه سیاست‌های استانی بر اساس صنایع موجود تعیین و به بخش‌های مربوطه ابلاغ می‌شود، افزود: متأسفانه تعهدی در زمینه خرید مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی وجود ندارد و برای محصول سیب مجوز صادر نمی‌شود ولی این محصول امکان فرآوری در زمینه تولید سرکه، میوه خشک، آب میوه، کنسانتره را دارد.

بهاره دادلویی با بیان اینکه در استان زنجان یک مجوز تولید آب میوه با ظرفیت ۱۵ هزار تن، یک واحد تولید میوه خشک با ظرفیت یک هزار و ۳۰۰ تن، پنج واحد تولید سرکه با ظرفیت ۸ هزار و ۳۵۰ تن از طرف جهاد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری هستند، ابراز داشت: برخی واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی نیز در استان طی سال‌های گذشته اقدام به تولید پوره سیب می‌کردند.

ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین راه‌ها برای ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است و این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و از پرت محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند و در این میان باید سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تقویت شود و فرآوری محصولات می‌تواند عامل مهم در جلوگیری از خام‌فروشی و متضرر شدن کشاورزان است.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha