۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
گاوداری‌های ایوان در انتظار حمایت| ضربان تولید به شماره افتاد
بازار گزارش می‌دهد؛

گاوداری‌های ایوان در انتظار حمایت| ضربان تولید به شماره افتاد

ایلام- نبود نهاده‌ و عدم حمایت از واحدهای گاوداری‌ شهرستان ایوان باعث شده تولید در این واحدها با مشکلات زیادی روبه رو شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ضربان تولید در واحدهای گاوداری ایوان به شماره افتاده است، صاحبان برخی واحدهای فعال در این شهرستان همچنان در انتظار حمایت و تامین نهاده‌های دامی هستند.

یکی از صاحبان گاوداری در ایوان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مجتمع فارغ التحصیلان ایوان دارای واحدهای زیاد گاوداری است که هم تولید شیر و هم تولید گوشت دارند.

علی نادری افزود: مشکلات مانعی برای افزایش سرعت تولید در واحدهای گاوداری شده، هرچند تا به امروز توانستیم آنها را حفظ کنیم ولی مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود.

مسئولان نهاده را بدون واسطه در اختیار ما قرار دهند
نادری بیان داشت: هم اکنون ۱۰۴ راس گاو در یکی از واحدهای گاوداری این مجتمع دارم و در این واحد سالانه ۳۶۲ تن تولید شیر و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ تن گوشت تولید می‌شود.

این تولیدکننده ادامه داد: برای توسعه و افزایش میزان تولیدات ظرفیت‌های بسیار خوبی در واحدهای گاوداری ایوان وجود دارد، متاسفانه مشکلات و نبود حمایت‌ها مانع اصلی توسعه گاوداری‌ها است.

گاوداری‌های ایوان در انتظار حمایت| ضربان تولید به شماره افتاد

وی گفت: به طور مثال اگر زمینی را در اختیار من قرار دهند و همکاری لازم را با من داشته باشند، تعداد گاوهای این واحد از ۱۰۴ راس به ۲۰۰ راس گاو افزایش پیدا می‌کند.

در مجتمع فارغ التحصیلان ایوان بیش از ۲۰ گاوداری وجود دارد که بیشتر آنها تعطیل شده و فقط چند مورد آن هم با ظرفیت پایین فعال هستند

نادری اضافه کرد: خواسته دیگری که دارم این است که مسئولان، نهاده را بدون واسطه در اختیار ما قرار دهند تا با هزینه‌های کمتری نهاده را تهیه کنیم.

مجبور به حراج گاوداری هستم
یکی دیگر از صاحبان گاوداری در ایوان در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بعد از ۳۰ سال تجربه و تولید در گاوداری به دلیل مشکلات متعدد مجبور به حراج و فروش گاوداری هستیم.

محمد عباسی گفت: در مجتمع فارغ التحصیلان ایوان بیش از ۲۰ گاوداری وجود دارد که بیشتر آنها تعطیل شده و فقط چند آن هم با ظرفیت پایین فعال هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم گاوداری‌های ایوان در اولین فرصت مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرند.

راه اندازی بزرگترین گاوداری غرب کشور در ایوان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ظرفیت‌ها دامداری و دامپروری باعث شده بنیاد مستضعفان سال ۹۵ یک گاوداری صنعتی که بزرگترین واحد گاوداری غرب کشور است را با بیش از یک هزار و ۵۰۰ راس گاو شیری و گوشتی تاسیس کند.

محمدعلی اقدسی افزود: این گاوداری صنعتی در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار به بهره برداری رسیده است.

در صورت تکمیل شدن زنجیره تولید شیر در استان ایلام، به واسطه وجود مرز مهران می‌توان به راحتی محصولات را صادر کرد

وی با اشاره به تولید ۲۰ تن شیر به صورت روزانه در این واحد گاوداری، افزود: در صورت فعال شدن کارخانه شیر ایلام، می‌توان از تولیدات این واحد برای تامین شیر کارخانه شیر نیز استفاده کرد.

تولید سالانه شیر در استان حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تن در سال است
اقدسی بیان کرد: در ارتباط با تأمین شیر مورد نیاز کارخانه شیر ایلام هیچ گونه محدودیتی در سطح استان وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: با توجه به هماهنگی انجام شده با اتحادیه دامداران و همچنین مجتمع گاوداری ایوان، در صورتی که مدیریت کارخانه شیر ایلام انگیزه و تمایل برای راه اندازی مجدد این واحد داشته باشد هیچ گونه مشکلی در خصوص تامین شیر در استان ایلام وجود ندارد.

گاوداری‌های ایوان در انتظار حمایت| ضربان تولید به شماره افتاد

اقدسی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیر مازاد استان ایلام به استان‌های خوزستان و کرمانشاه ارسال می‌شود، اضافه کرد: تولید سالانه شیر در استان حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تن در سال است.

وی افزود: تاسیس گاوداری صنعتی در شهرستان ایوان باعث شده این شهرستان حرف‌های زیادی در صنعت گاوداری برای گفتن داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: یک سکوی ذخیره شیر در شهرستان ایوان نیز دایر شده تا دامداران بتوانند شیر خود را به صورت روزانه تحویل دهند.

وی گفت: در صورت تکمیل شدن زنجیره تولید شیر در استان ایلام، به واسطه وجود مرز مهران می‌توان به راحتی محصولات را صادر کرد.

با توجه به ظرفیت‌های دامداری در شهرستان ایوان نیاز است از گاوداری‌های این شهرستان حمایت شود، بخشی از مشکلات گاوداری‌ها با ورود جدی مسئولان قابل حل است.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha