۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
آخرین خبرها از ابر پروژه صنعتی خراسان جنوبی| واحد فولاد همچنان در کش و قوس ساخت
بازار پیگیری کرد؛

آخرین خبرها از ابر پروژه صنعتی خراسان جنوبی| واحد فولاد همچنان در کش و قوس ساخت

بیرجند- مجتمع فولاد قاینات اگر چه پس از ۱۳ سال فاز اول آن در سال گذشته به بهره برداری رسید اما افتتاح واحد فولاد همچنان در کش و قوس مسیر ساخت و ساز قرار دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نیمه دوم سال گذشته بود که استان در آستانه یک تحول بزرگ اقتصادی قرار گرفت و غول فولادی خراسان جنوبی پس از گذشت ۱۳ سال از زمان کلنگ زنی در اولین فاز وارد میدان تولید شد.

کلنگ این مجتمع سال ۸۶ با پیش بینی سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در بخش نیمبلوک به زمین زده شد.

وعده راه‌اندازی واحد احیا برای سال ۹۶ داده شد اما به دلیل محدود بودن منابع اعتباری، تحریم‌ها و… محقق نشد و پس از گذشت ۱۳ سال از کلنگ زنی پروژه و ورود بخش دولتی، وعده راه‌اندازی واحد احیا برای سال گذشته اعلام شد.

در ادامه هر چند قرار بود واحد فولادسازی آن هم که بر اساس آخرین خبرها پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی داشت در پایان سال گذشته افتتاح شود اما سرانجام به دلایل مختلف این وعده محقق نشد و تنها فاز اول و بخش احیا فعالیت خود را آغاز کرد و امیدواریم برای رشد و شکوفایی منطقه و زمینه اشتغال جوانان بومی شاهد تحقق وعده‌ها با گذشت بیش از ۱۴ سال از شروع باشیم.

 تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در فولاد قاین
مجتمع فولاد قائنات متشکل از سه واحد احیای فولادسازی و واحدهای جنبی با کمک ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران در حال اجراست و اینک با بهره برداری از واحد احیا مستقیم آن سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید و به عنوان مواد اولیه فولادی در زنجیره فولاد به واحدهای تولیدی عرضه می‌شود.

همچنین اگر چه قرار بود پس از افتتاح واحد احیای مستقیم در پایان سال گذشته شاهد راه اندازی واحد فولاد هم باشیم اما آن طور که گفته‌ها حکایت می‌کند واحد احیای مجتمع که قرار بود اوایل سال گذشته به مرحله تولید برسد در نیمه دوم سال گذشته حرارت به کوره‌های آن دمیده شد و واحد فولاد همچنان در کش و قوس مسیر ساخت و ساز قرار دارد.

آخرین خبرها از ابر پروژه صنعتی خراسان جنوبی| واحد فولاد همچنان در کش و قوس ساخت

 وعده های نیمه کاره
بر اساس گزارش‌ها مجتمع فولاد قائنات در اولین فاز هر چند قرار بود زمینه اشتغال مستقیم را برای ۳۰۰ نفر و اشتغال برای ۵۰۰ نفر در فاز دوم را ایجاد و بیش از هزاران نفر را به صورت غیر مستقیم وارد چرخه کار و تولید کشور کند اما بر اساس آخرین خبرها پس از کش و قوس فراوان اگر چه کرونا سبب به تعویق افتادن وعده افتتاح برخی واحدهای این مجتمع شد ولی در نهایت نیمه دوم سال گذشته برخی از وعده‌ها جامه عمل پوشید و این کلان پروژه صنعتی گامی به سوی افتتاح و بهره برداری برداشت و با راه اندازی و فعالیت واحد احیای مستقیم زمینه به‌کارگیری بیش از ۱۸۰ نیرو فراهم شد.

اما آنچه که مسلم است این پروژه بزرگ اقتصادی خراسان جنوبی هنوز در نیمه راه قرار دارد و هر چند برخی واحدهای این غول فولادی به بهره برداری رسیده است اما بخش چشمگیری از پروژه فولاد سازی در دست اجرا قرار دارد و باید منتظر روزهای نوید بخش آینده ماند.

سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی برای واحد احیای مستقیم
مدیرعامل مجتمع فولاد قاین اگر چه اخباری از افتتاح فازهای جدید نمی‌دهد اما گفته‌هایش حکایت می‌کند که به زودی شاهد تحقق دیگر وعده‌های فولاد سازی خواهیم بود.

محمد فخرآبادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با راه‌اندازی واحد احیای مجتمع فولاد قائنات هزار نفر مستقیم و پنج هزار نفر به طور غیر مستقیم به کار گرفته می‌شوند.

به گفته وی این کارخانه با کمک ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران در حال اجراست و در صورت تأمین نقدینگی پس از آغاز به کار و فعالیت واحد احیای مجتمع فولاد شاهد فعالیت واحد فولاد سازی خواهیم بود.

با راه اندازی واحد فولادسازی این مجتمع نیز سالیانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن فولاد خام تولید و به بازار عرضه می‌شود

بنا بر اظهار وی، بیش از ۳۷۰ نفر در سایت مشغول به کار هستند و برای واحد احیای مستقیم بیش از ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال برای چهار هزار نفر به شکل غیر مستقیم فراهم شده است.

آخرین خبرها از ابر پروژه صنعتی خراسان جنوبی| واحد فولاد همچنان در کش و قوس ساخت

وی ادامه داد: تعداد نیروهای فعال در دوره راه اندازی این واحد حدود ۵۵۰ نفر بود و بیش از ۳۰۰ نفر شاغلین بومی این واحد هستند.

فخرآبادی افزود: با راه اندازی واحد فولادسازی این مجتمع نیز سالیانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن فولاد خام تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با راه اندازی این واحد که زودی شاهد تحقق آن هم خواهیم بود ۵۰۰ نفر مستقیم و حدود پنج هزار نفر غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

به گفته وی از مهمترین ویژگی‌های این طرح ارائه خدمات مهندسی و مشاوره‌ای و همچنین اجرای عملیاتی آن توسط شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاران خصوصی دولتی است که با نظارت راهبردی و تخصصی سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران اجرا شده است که نشان از اعتماد به متخصصین داخلی و دانش فنی بومی ایرانی است.

مدیرعامل شرکت فولاد قاین در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا امسال و طی ماه‌های آینده شاهد راه اندازی واحد فولاد این مجتمع نیز خواهیم بود بیان داشت: امیدواریم به زودی این اتفاق رقم خورد و در حال حاضر بهتر است وعده‌ای ندهیم تا بد قول شویم.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha