۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
تجربه‌های تلخ مسکن سازی از مهر تا ملی در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

تجربه‌های تلخ مسکن سازی از مهر تا ملی در مازندران

ساری- سومین دوره مسکن سازی در حالی کلید خورد که تجربه های خوبی از مسکن های مهر و اقدام ملی در مازندران ثبت نشده و بی مهری ها سبب خانه به دوشی خیلی از مردم شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرحله سوم ساخت مسکن با عنوان جهش تولید در مناطق مختلف کشور و مازندران آغاز شد اما نگرانی از در پیش بودن سرنوشتی همانند مسکن مهر و ملی علاقه و اشتیاق برای ثبت نام در مسکن جهش تولید را کمرنگ کرده است.

بیش از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر در مازندران در چهار دولت قبل ساخت شد و بسیاری از این واحدهای مسکونی یا فرسوده شدند و یا همچنان ناتمام و رها شده باقی مانده و از مشکلات زیست محیطی و نبود زیرساخت‌های مناسب رنج می‌برند.

مسکن ملی مازندران نیز به رغم درنظر گرفته شدن سهمیه ۱۸ هزار واحدی بدون مشتری ماند و بیش از شش هزار نفر متقاضی شدند و شمار قابل توجهی نیز به دلیل به اعتمادی به طرح‌های مسکن سازی دولت‌های قبل، آورده مورد نیاز را واریز نکردند.

پایین بودن کیفیت و تأخیر در تحویل به مالکان از جمله مشکلات گام اول مسکن سازی در قالب مسکن مهر بوده است و طرح اقدام ملی مسکن در نهایت جایگزین آن شده است.

سکونت متقاضیان مسکن‌های ملی در واحدهای نیمه کاره
یک بانویی که قرار بود اردیبهشت ماه امسال در مسکن اقدام ملی در آمل ساکن شود و همچنان در آرزوی تکمیل مسکن مانده است، افزود: قرار بود برج اردیبهشت امسال مسکن ملی را به ما تحویل دهند ولی به دلیل عدم همکاری وام و پرداخت نشدن تسهیلات، خریداران و مجری پروژه گرفتار شدند.

محمدی با اظهار اینکه ۷۰ درصد سهم مشارکت خود را پرداخت کردیم، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد پروژه انجام شده و بسیاری از متقاضیان بلوک‌های مسکن ملی در حال حاضر مستأجر هستند و شرایط برایشان سخت است.

تجربه‌های تلخ مسکن سازی از مهر تا ملی در مازندران

وی نبود زیرساخت‌ها و انشعابات آب، برق و گاز را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: ۱۲۰ خانه اولی در طرح مسکن ملی آمل ثبت نام کردند و همچنان منتظر تکمیل پروژه هستند.

تأخیر در تحویل واحدهای مسکن ملی سبب شده تا برخی از زوج‌های جوان را وادارد تا در خانه‌های بدون آب و برق ساکن شوند و زندگی مشترک را آغاز کنند. دولت سیزدهم در راستای تأمین مسکن و سرپناه برای اقشار مختلف مردم و ساخت یک میلیون واحد مسکن طرح جهش تولید مسکن را کلید زده است و شمار زیادی در مازندران نیز در این طرح تاکنون ثبت نام کرده اند.

دولت سیزدهم در راستای تأمین مسکن و سرپناه برای اقشار مختلف مردم و ساخت یک میلیون واحد مسکن طرح جهش تولید مسکن را کلید زده است و شمار زیادی در مازندران نیز در این طرح تاکنون ثبت نام کرده اند

سهمیه مازندران در طرح جهش مسکن ۳۸ هزار واحد است و این طرح از همان ابتدای راه با سنگ بزرگی به نام تهیه و کمبود زمین روبرو است. نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به طرح ساخت مسکن در قالب طرح جهش و تولید مسکن گفت: اجرای این طرح در ساری نیازمند تأمین زمین است.

مسکن ملی لنگ زمین است
منصورعلی زارعی در گفتگو با خبرنگار بازار زارعی مهمترین مشکل و دغدغه را مسکن و اشتغال ذکر کرد و گفت: از سهمیه یک میلیون واحد مسکن کشور حداقل ۳۰ هزار واحد سهم مازندران و حداقل پنج هزار واحد سهمیه شهرستان ساری است.

نماینده مردم ساری و میاندرود یادآور شد: طرح ساخت مسکن یک میلیون واحدی در قالب طرح جهش جدای از طرح مسکن ملی بوده زیرا مسکن امروز برای جوانان تبدیل به آرزو شده است.

تجربه‌های تلخ مسکن سازی از مهر تا ملی در مازندران

وی با اظهار اینکه تأمین زمین برای ساخت مسکن در شهرستان الزامی است، گفت: دستگاه‌های مختلف برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی و نسبت به تهیه و معرفی زمین اقدام شود.

۱۵۰۰ هکتار زمین نیاز داریم
سهمیه ۳۸ هزار واحدی مسکن جهش تولید در مازندران نیازمند هزار و ۵۰۰ هکتار زمین است و به گفته سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پی شناسایی اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ثبت نام از متقاضیان مسکن آغاز شده است، به شرایط بهره مندی از مزایای طرح اشاره کرد و گفت: نداشتن مالکیت منزل مسکونی و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی، متاهلی و سرپرست خانوار بودن از جمله شروط است.

وی ادامه داد: برای اولین در استان مازندران فرصتی ایجاد کردیم تا در شهرهایی که زمین تهیه نکردیم افراد بتوانند در شهرهای همجوار ثبت نام داشته باشند.

نظری سهمیه استان را ۳۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن در سال جاری بیان کرد و از متقاضیان خواست با مراجعه به پایگاه ثمن نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه روند اجرای هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است، گفت: زمین مورد نیاز این تعداد واحدها تهیه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به تقسیم بندی دهک‌های مختلف گفت: برای دهک‌های یک تا سه زمین رایگان و برای دهک‌های دیگر نیز براساس شهرهای مختلف تسهیلاتی درنظر گرفته شده است.

افزایش هزینه‌های ساخت و اجاره مسکن در مازندران امید برای خانه دار شدن را با اجرای طرح جهش تولید مسکن در بین اقشار کم درامد افزایش داده و لازم است با پایش مشکلات طرح‌های قبلی حوزه مسکن، جانمایی درست نسبت به ساخت واحدها برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha