۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
 مجلس به ادامه عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی رأی نخواهد داد
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه:

مجلس به ادامه عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی رأی نخواهد داد

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه گفت: ما برای نیمه دوم سال باید کاری کنیم که تورم بالاتر نرود و نظام غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی هم حذف شود ضمن اینکه مجلس احتمال زیاد به ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی رأی نخواهد داد.

به گزارش بازار، محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به این شیوه که تا به الان اختصاص داده شده قطعاً باید حذف شود چراکه این شیوه تقاضای ارز را در کشور بالا برده و ذخایر ارزی کشور و دولت را دچار مشکل کرده و علاوه براین به دست مردم و تولیدکننده هم نمی رسد.

وی متذکر شد: اگر هم بخواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و هیچ جایگزینی برای آن تعریف نکنیم قطعاً اثرات تورمی آن جامعه را اذیت خواهد کرد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس به دو اثر تورمی این موضوع اشاره و بیان کرد: مثلاً اگر نهاده دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد با ارز ۲۶ هزار تومان وارد شود قیمت لبنیات و مواد پروتئینی هم به شدت بالاتر خواهد رفت و اگر تورم دوباره بیشتر شود جامعه دچار گسست اجتماعی می شود.

زنگنه در رادیو گفت وگو تأکیدکرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود اما در عین حال باید شیوه های دیگری را هم تعریف کنیم که در نهایت قیمت گوشت و لبنیات و غیره همان قیمت های قبلی باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به یکی از شیوه ها اشاره کرد و گفت: پیشنهاد بنده این است که یارانه را در انتهای زنجیره تولید به صورت نقدی به شبکه تولید (کشتارگاه ها) پرداخت کنیم زیرا در این صورت دامدار و کشاورز نهاده مورد نیاز خود را به راحتی تهیه می کند و دامداری و کشاورزی هم رونق می گیرد ضمن اینکه نظام پروتئین و لبنی نیز یکی از بهترین نظام های تولید است.

وی ادامه داد: مزیت شیوه پیشنهادی بنده این است که مکانیزم اقتصاد، کار خودش را می کند و همان عرضه و تقاضا بازار را تنظیم خواهد کرد.

زنگنه بر این باور است که اعطای کارت اعتباری روش بسیار غلطی است که طی این سالها هم اجرایی شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ۷۲ هزار میلیارد تومان در سال فقط یارانه پرداخته می شود که هیچ تاثیری هم در زندگی مردم ندارد و متاسفانه روش تأمین آن هم فروش اوراق است.

زنگنه با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط کنونی فرصت اصلاح نظام توزیع و افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی را ندارد گفت: ما برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ باید کاری کنیم که تورم بالاتر نرود و نظام غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی هم حذف شود ضمن اینکه مجلس احتمال زیاد به ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی رأی نخواهد داد.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha