۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
تفاهم‌نامه همکاری‌های بین‌المللی جاده‌ای ایران و صربستان امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری‌های بین‌المللی جاده‌ای ایران و صربستان امضا شد

در نشست کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و صربستان، سند تفاهم‌نامه همکاری های بین دو کشور امضا شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، به دنبال برگزاری دومین نشست کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهور صربستان، در قالب دورسخنی، سند تفاهم‌نامه همکاریهای بین دو کشور امضا شد.

این نشست که به ریاست جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان و دامیر لدنجان، مدیرکل حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت صربستان و با شرکت نمایندگان وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت، گمرک و اتاق بازرگانی صربستان و نیز نمایندگان گمرک ج. ا.ایران و اتاق بازرگانی ایران، برگزار و در پایان سند تفاهم نامه بین دو کشور امضاء شد.

مدیرکل دفترترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، ‌ضمن اشاره به برگزاری این نشست بعد از گذشت ۱۵ سال، ابراز امیدواری نمود دستاوردهای کمیته مذکور منتج به تقویت هرچه بیشتر روابط تجاری و حمل و نقلی طرفین شود.

وی ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای، افزود : دو کشور از شرکای قدیمی بازرگانی و حمل‌ونقلی یکدیگر، با سابقه بیش از سه قرن تجارت و یک‌ قرن مناسبات دیپلماتیک و با احتساب دوره یوگسلاوی سابق، قریب پنج دهه انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای هستند، لذا توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با جمهوری صربستان و استفاده ناوگان ایرانی از قلمرو آن کشور برای دسترسی به سایر کشورهای اروپایی، از اهمیتی مضاعف برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، با آگاهی از اهمیت تضمین حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای موثر کالا و نقش مهم آن در توسعه اقتصادی و با لحاظ موقعیت راهبردی و جغرافیایی دو کشور و نقش مهم آنان در پشتیبانی از حمل‌ونقل ایمن، ارزان و راهگذرهای ترانزیتی به‌منظور جابه‌جایی کارآمد کالا از شرق به غرب و بالعکس بر ضرورت رفع هرچه سریعتر موانع کنونی به‌منظور توسعه به‌مراتب بیشتر مراودات تجاری طرفین تاکید دارد.

این گزارش حاکی است، طرفین آخرین آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای را مبادله و نیز درخصوص ارتقای حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر جاده‌ای بین دوکشور، متعاقب تعدیل محدودیت های کرونا و با لحاظ مقررات و شیوه‌نامه‌های ذیربط، ابراز علاقه و بر ایجاد یک بنیان مناسب برای تسهیل حمل‌ونقل ناوگان فوق، همچنین ارتقای همکاریهای گردشگری بین دو کشور، تاکید کردند.

هدایتی، همچنین با اشاره به سوابق تعاملات طرفین درخصوص تسهیل صدور روادید نیز اعلام کرد، طرفین هماهنگی‌های لازم را با مقامات کنسولی ذیربط را جهت تخصیص سهمیه ماهانه روادید چندبار برای رانندگان ایرانی متضمن سهل‌ترین امکان تمدید مراتب به‌عمل آورند.

در ادامه نشست، لدنجان، رئیس هیئت صرب با ابراز خوشوقتی از برگزاری نشست مجازی طرفین پانزده سال پس از نخستین کمیته مشترک طرفین، آماری دقیق از میزان افت و خیز تجاری طرفین متضمن ترددها ارائه و بر اهمیت قلمرو جغرافیایی کشور خود برای تردد ناوگان ایرانی، مضافاً بهره‌گیری حداکثری از حمل‌ونقل جاده‌ای جهت بازگرداندن تجارت طرفین به دوران اوج، تاکید کرد.

گفتنی است در جریان این مداکرات توافقاتی درخصوص افزایش مجوزهای تردد ترانزیتی بین دوکشور صورت گرفت که با توجه به موقعیت جعرافیایی جمهوری صربستان به عنوان یکی از مسیرهای عبوری ناوگان ایرانی برای دسترسی به کشورهای اروپایی، دستاوردی ارزشمند برای کشور تلقی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در خاتمه نشست، طرفین مذاکرات را بسیار مفید و سازنده ارزیابی کرده و مقرر شد نشست بعدی در سال آتی میلادی به میزبانی تهران برگزار شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha