۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
ارائه یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتری، اطمینان‌بخش است
کارشناس مسائل بانکی:

ارائه یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتری، اطمینان‌بخش است

کاووسی، کارشناس مسائل بانکی گفت: ارائه یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتری اطمینان و آرامش بیشتر نصیب مشتریان خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یوسف کاووسی، کارشناس مسائل بانکی ارزیابی خود را از نامه وزیر اقتصاد به رئیس کل بانک مرکزی درباره اراته یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتری را چنین بیان کرد: ارائه یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات به مشتری اتفاق خوبی است زیرا تا به امروز مردم از این حیث مورد توجه نبودند، پس حرکت مبارکی به حساب می‌آید زیرا طرف آگاه برتعهدات و آنچه به امضا می‌رسانند، خواهند شد.

وی درادامه اظهار داشت: نکته‌ دیگراین است که قراردادهای فوق به قدری درهم نوشته و دارای مقررات پی در پی است که مدام اشاره به قوانین مختلف دارد و قابل فهم برای مشتری نیست، ولی با این وجود ارائه یک نسخه از قرارداد به مشتری می‌تواند از میزان شائبه یکطرفه بودن قراردادهای بانکی که مردم از محتوای آن خبر ندارند و تصور دریافت سود اضافی از سوی بانک‌ها را دارند، بکاهد.

به گفته این کارشناس مسائل بانکی باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که ورود وزارت اقتصاد و دارایی به کارمورد اشاره چندان پسندیده نیست، بهترآن بود تا نامه فوق به رئیس کل داده می‌شد و بخش نظارت بانک مرکزی آن را به تمامی بانک‌ها ابلاغ می‌کرد که در این صورت نیازی به کمیته مشترک هم پیش نمی‌آمد.

کاووسی درباره عملیاتی شدن بهتر این کار چنین پیشنهاد کرد: بهتر انجام شدن این حرکت نیاز به آگاهی بخشی بیشتر دارد، دست یافتن به این مهم نیاز دارد تا کمیته مشترک مورد توجه در بانک مرکزی تشکیل شود و مدیران عامل بانک‌ها، یا معاونان یا معاونان بخش حقوقی ابتدا قراردادها را بین بانک‌های خصوصی و دولتی به صورت یکدست مورد تنظیم قرار دهند، حتی مقرراتی هم که طی چند ساله اخیر به تصویب درآمده را داخل این قراردادها بگنجانند.

وی درباره دلیل این پیشنهاد خود گفت: قراردادها معمولا به ۲۰ یا ۲۵ سال پیش برمی‌گردد که به دلیل کپی‌های زیاد به سختی خوانده می‌شود، در صورتیکه مواد جدید را داخل آن بگنجانند و قراردادهای قابل فهمی برای عامه و قابل دفاعی برای بانک‌ها به تنظیم درآوردند، به این حالت که درآن فرمول‌های محاسبه به صورت یکسان انجام شود، این شائبه که بانک خصوصی قراردادها را به سمت سوددهی بیشتر خود به تنظیم درمی‌آورد و حتی جلوی کارهایی که بانک مرکزی آن‌ها را ممنوع اعلام کرده مانند حفظ بخشی از سپرده بدون سود، گرفته خواهد شد.

این کارشناس مسائل بانکی در ادامه تصریج کرد: اگر بانک مرکزی در این زمینه قدم بردارد، اطمینان و آرامش بیشتر نصیب متقاضیان خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha