۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
تأکید رئیس سازمان بازرسی بر جمع‌آوری کامل گازهای همراه نفت

تأکید رئیس سازمان بازرسی بر جمع‌آوری کامل گازهای همراه نفت

درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از تأسیسات جمع‌آوری گازهای همراه نفت آماک، بر لزوم تسریع در اجرای کامل طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حسن درویشیان روز پنجشنبه (ششم آبان‌ماه) از کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۷۰۰ و ۸۰۰ و واحد شیرین‌سازی آماک شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بازدید کرد و در جریان وضع طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفت.

در این بازدید که مدیرعامل و مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرعامل و مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون حضور داشتند، پیشرفت طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب برای رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشریح شد.

با اجرای طرح آماک، هم‌اکنون حدود ۸۶ درصد گازهای همراه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب جمع‌آوری می‌شود که به مصرف داخلی یا تزریق در مخازن نفتی برای صیانت از توان تولید، اختصاص می‌یابد؛ برای مابقی گازهای همراه نفت این شرکت نیز طرح‌هایی با مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در دست اجراست تا ضمن تأمین خوراک این شرکت‌ها، از سوزاندن گازهای همراه در مشعل‌ها جلوگیری به‌عمل آید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب: تقاضای تامین منابع داریم
علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که رئیس سازمان بازرسی کل کشور را در این بازدید همراهی می‌کرد، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت برای بخش خصوصی جذابیتی ندارد، گفت: برای جمع‌آوری گازهای مشعل در خوزستان تقاضای تأمین منابع داریم.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۲۶ طرح در آغاجاری، گچساران و رامشیر برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت اجرا شد و هشت طرح نیز در اهواز در دست اقدام است که باید تا سال ۱۴۰۱ به پایان برسند، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی، این طرح‌ها در موعد مقرر به پایان نمی‌رسند.

دانشی ادامه داد: با توجه به فرسودگی تأسیسات نفتی امکان فعالیت مدام در طول ۲۴ ساعت وجود ندارد و به‌دلیل توقف‌هایی که انجام می‌شود یا قطع برق، گازسوزی نیز رخ می‌دهد. اگر این تأسیسات به روز شوند هدررفت منابع نفت و گاز نیز بسیار کاهش می‌یابد.

به گفته وی، بیشترین تلاش‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در اهواز می‌شود، اما در شهرستان‌های دیگر همچون رامهرمز، رامشیر و آغاجاری نیز مشکل مشعل‌های نفتی وجود دارد.

دانشی افزود: در کنار موضوع سوزاندن گازهای همراه نفت، دغدغه دیگر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، همجواری مناطق مسکونی و پیشروی ساخت‌وسازها به نزدیکی مخازن و تأسیسات نفتی است که خطرهای زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه در این شرکت طرح‌های متفاوتی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت وجود دارد که یکی از این طرح‌های مهم، طرح آماک است، یادآور شد: ظرفیت تولید روزانه نفت خام کشور ۴ میلیون بشکه است که ۳ میلیون آن در مناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌شود و از این مقدار، حجم گاز زیادی تولید می‌شود. این گازهای همراه نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی‌ها هستند و می‌توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متأسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از سوی دولت وقت و تأمین نکردن اعتبار لازم سبب شده طرح آماک به‌طور کامل اجرا نشود.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha