۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
خودکفایی کامل در تولید داروی فاکتور ۸ بیماران هموفیلی| شروع صادرات بعد از تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل
بازار گزارش می دهد

خودکفایی کامل در تولید داروی فاکتور ۸ بیماران هموفیلی| شروع صادرات بعد از تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل

ایران به عنوان دومین تولیدکننده داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی در دنیا بعد از آمریکا قرار گرفته و قرار است به زودی این محصول را ضمن تامین۱۰۰ درصدی نیاز داخل به کشورهای اطراف صادر کند.

بازار؛ گروه ایران: بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی و غیر واگیردار است؛ این بیماری از پدر به دختر و از مادر به پسر انتقال می‌ یابد فقط با این فرق که پسر مبتلا و دختر ناقل بیماری به نسل بعدی در صورت داشتن فرزند پسر می شود. مشکلی که به دلیل نداشتن فاکتور هشت انعقادی منجر به بند نیامدن خون در هنگام خونریزی می شود و از یک مسواک زدن ساده تا عمل های جراحی را برای بیمار دشوار می سازد. 

 از همین رو از سال ها پیش، فعالان صنعت دارویی کشور تولید تا خودکفایی در زمینه دست یابی به داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی را در برنامه قرار دادند؛ ‌ دارویی که تا پیش از ورود داروسازان برای تولید آن به طور کامل از کشورهای دیگر وارد می شد و ارز بری هنگفتی برای ایران داشت. با این حال اکنون مجموعه هایی همچون شرکت‌ های زیر نظر گروه سلامت و درمان بنیاد بهره‌ وری موقوفات آستان قدس رضوی توانسته اند ضمن خودکفایی کامل در تولید داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی، ‌ امکان صادرات و ارز آوری از این طریق را هم فراهم کند.

ایران به عنوان دومین کشور بعد از آمریکا به عنوان تولید کننده داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی شناخته می شود که این دستاورد نه تنها یک افتخار برای داروسازان گروه دارویی آستان قدس رضوی بلکه برای تمام مردم ایران است

ایران دومین تولیدکننده داروی بیماران هموفیلی
محمد رضا بابایی نیا، مدیر بازرگانی شرکت سامان دارو با اشاره به اقدامات گروه دارویی آستان قدس رضوی در زمینه توسعه سلامت کشور به «بازار» گفت: در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ توانسته ایم داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی را تولید کنیم که با این اقدام ایران به عنوان دومین کشور بعد از آمریکا در تولید این محصول شناخته می شود که یک افتخار نه تنها برای داروسازان مجموعه بلکه برای تمام مردم ایران است.»

این کارشناس صنعت داروی کشور با اشاره به جامعه هدف تولید داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی اضافه کرد: «محصول تولید شده در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بیماران هموفیلی کشور تحت پوشش درمانی با این دارو هستند که خوشبختانه نه تنها معضل بیماران به دسترسی سریع و با کیفیت این دارو برطرف شده بلکه از ارز بری از کشور نیز جلوگیری کرده ایم.»

در حال حاضر دولت فقط برای داروی فاکتور هشت ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی سر رسید شده به گروه دارویی آستان قدس رضوی دارد. این درحالی است که نرخ تعیین شده برای این دارو تنها ۲۰ درصد از هزینه های مواد اولیه را پوشش می دهد و همین رقم کم را هم دولت به شرکت های داروسازی نمی پردازد

کاهش نقدینگی با بدهی ۱۱۰ میلیاردی دولت
حسین نادری منش، رئیس هیئت مدیره سامان دارو نیز با اشاره به آغاز برنامه تولید داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی تا خودکفایی در آن در گفتگو با «بازار» بیان کرد: ایده اولیه تولید این دارو در دهه ۸۰ شکل گرفت، زمانی که بیش از ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور به دلیل عدم تولید این دارو در ایران باید صرف واردات می شد که اکنون می توان تمام این نیاز را در داخل کشور برطرف کرد. این مبلغ را هم دولت باید می پرداخت چون  بیماران هموفیلی در گروه بیماران خاص قرار می گیرند.

این داروساز با اشاره به برنامه های گروه دارویی آستان قدس رضوی برای توسعه سلامت در کشور اضافه کرد: آستان قدس رضوی با یکی از زیر مجموعه های خود یعنی ثامن دارو به حوزه بیوتک ورود کرد؛ شرکت بیوتک دانش بنیانی که توانست کمک بزرگی به توسعه سلامت کشور کند.

نادری منش با اشاره به اینکه ثامن دارو به عنوان ۴ شرکت برتر در حوزه بیوتک در کشور فعالیت می کند ادامه داد: این شرکت در شمال شرق ایران قرار دارد به عنوان یکی از مجموعه های منحصر به فرد استان قدس رضوی شناخته می شود؛ اولین داروی این مجموعه فاکتور هشت بود و به نیازمندترین افراد یعنی بیماران هموفیلی کمک می کند.

رئیس هیئت مدیره سامان دارو با اشاره به اینکه دولت های قبل در زمینه سلامت به درستی برنامه ریزی و فعالیت نکردند گفت: در حال حاضر دولت فقط برای داروی فاکتور هشت ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی سر رسید شده به گروه دارویی آستان قدس رضوی دارد. این درحالی است که نرخ تعیین شده برای این دارو تنها ۲۰ درصد از هزینه های مواد اولیه را پوشش می دهد و همین رقم کم را هم دولت به شرکت های داروسازی نمی پردازد.

هرچند مشکلات عدیده ای در مسیر فعالیت صنعت داروی کشور قرار دارد و اکثر داروسازان با معضل نقدینگی مواجه هستند اما با همین شرایط نه تنها معضل تامین داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی مرتفع شده بلکه اکنون ایران به عنوان صادر کننده این محصول به کشورهای اطراف نیز شناخته می شود

بهره برداری از ۵ خط تولید داروی جدید
نادری منش با اشاره به اینکه سال گذشته برای تولید داروی مذکور نیازمند ۱۲ میلیون یورو ارز بودند بیان کرد: دولت تنها ۳ میلیون یورو ارز پرداخت و مابقی را خودمان تامین کردیم. از طرفی همانطور که اشاره کردم بخش عمده سرمایه مجموعه های دارویی آستان قدس رضوی در دست دولت به علت عدم پرداخت به موقع قفل شده و با کمبود نقدینگی مواجه شده ایم.

وی اضافه کرد: با تمام مشکلات پیش روی تولید دارو، در حال حاضر پنج داروی جدید دیگر در خط تولید داریم که وارد مرحله کلینیکال شده است. البته قرار بود برنامه تولید داروهای جدید سریع تر به مرحله عرضه برسد اما به دلیل مشکلات نقدینگی ناشی از تصمیم های نادرست متولیان دولت های قبلی به کندی انجام می شود.

رئیس هیئت مدیره سامان دارو با اشاره به اینکه برنامه صادرات محصول را هم در دست اقدام دارند، ‌ تاکید کرد: خوشبختانه توانسته ایم نیاز داخل را مرتفع کنیم و برنامه صادراتی خود را هم پیش ببریم. در همین راستا نیز  سال گذشته تنها شرکتی بودیم که صادرات بخصوص به سوریه داشتیم، اکنون نیز  در حال برنامه ریزی برای صادرات  محصول به کشورهای شمال و خاور دور هستیم.

رتبه هشتم کشوری در تولیدات دارویی
گفتنی است داروسازی ثامن یکی از زیر مجموعه های هلدینگ دارویی آستان قدس رضوی بیش از ۷۰ نوع داروی تزریقی را تولید می کند رتبه هشتم کشور را به خود در این زمینه اختصاص داده است.  

همچنین این مجموعه در آغاز شیوع بیماری کرونا به سرعت اقدام به راه اندازی خطور تولید مواد ضدعفونی کننده کرد و خیلی زود توانست نیاز مردم از این جهت را مرتفع سازد. علاوه بر این با افزایش مصرف سرم و این مجموعه ظرفیت تولید انواع سرم خود را به دوبرابر افزایش داد و سعی کرد همانطور که متولیان از این مجموعه یاد می کنند همواره کنار مردم و کادر درمان باشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha