۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
نیازی به واردات نیروی کار نداریم| ضرورت بورسیه نخبگان ایرانی در دانشگاههای «رتبه یک» جهان
معاون وزیر کار در گفتگو با «بازار»:

نیازی به واردات نیروی کار نداریم| ضرورت بورسیه نخبگان ایرانی در دانشگاههای «رتبه یک» جهان

حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیازی به واردات نیروی کار نداریم اما نیاز است که تعدادی دانشجوی نخبه را برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به دانشگاه های رتبه یک دنیا بورسیه کنیم.

بازار؛ گروه ایران: جواد اوجی، وزیر نفت پیشتر گفته بود که «با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به صورت تهاتری در دستور کار ما قرار گرفته است، در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری از روش هایی است که انجام می شود.» بسیاری بر این باورند که در صورت اجرایی شدن سناریوی تهاتر نفت با سرمایه گذاری ممکن است بازار کار ایران به بهانه نبود نیروی متخصص و ماهر به خارجی ها سپرده شود.

این ادعایی است که مسئولان دولت سیزدهم کم و بیش آن را تایید می کند. به عنوان مثال غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با «بازار» از درخواست روس ها برای واردات ۲ هزار نیروی کار برای انجام یک پروژه در بوشهر خبر می دهد. این در حالی است که خود او به عنوان رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور معتقد است که ما نیازی به واردات نیروی کار نداریم و قرار نیست که کشور را به بهشت کارگران خارجی تبدیل کنیم. جدای از این ما در کشور تعداد زیادی فارغ التحصیل دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی داریم که تنها باید دوره های روز مطابق با نیاز بازار کار را سپری کنند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی از جمعیت بیکار کشور، یک میلیون نفر فارغ التحصیل آموزش عالی هستند که تعدادشان نسبت به قبل افزایش داشته است. جالب است که بدانید در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۰۴ نفر بیکار در کشور داریم که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۳ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند حال آنکه این سهم در بهار سال گذشته حدود ۳۶ درصد بوده است.

نیازی به واردات نیروی کار نداریم. البته عدم نیاز به واردات نیروی کار به معنی نداشتن مبادلات بین المللی با کشورهای صاحب علم و دانش و تکنولوژی روز نیست

او البته تاکید می کند که عدم نیاز به واردات نیروی کار به معنی نداشتن مبادلات بین المللی با کشورهای صاحب علم و دانش و حتی تکنولوژی نیست. ما در کشور تعداد زیادی نیروهای جوان با تخصص پایه داریم. این نیروهای جوان می توانند در کارگاه های تخصصی هر صنعت و توسط مربیان و متخصصان ماهر خارجی آموزش های روز دنیا را بگذرانند.

به گفته حسینی نیا، شاید برخی گمان کنند برای رسیدن به رشد اقتصادی هدف گذاری شده در دولت سیزدهم نیاز است که برخی از پروژه های سرمایه گذاری خود را به صورت کامل به یک شرکت و کشور دیگر واگذار کنیم. در حالیکه این تصور اشتباه است. سرمایه گذار خارجی باید بخش زیادی از نیروی مورد نیاز خود را از داخل تامین کند.

روس ها برای انجام یک پروژه ملی در بوشهر خواهان واردات ۲ هزار نفر نیروی کار بودند. این در حالی است که ما شرایط آموزش و تربیت نیروی کار بر اساس نیاز طرح ها را در کشور داریم

معاون وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره جزییات درخواست هایی که کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران می دهند، افزود: به عنوان مثال در یک پروژه ملی که قرار است در بوشهر انجام شود روس ها درخواست واردات ۲ هزار نیروی کار را داشتند. حال آنکه ما مدعی هستیم که خود می توانیم این کار را انجام دهیم. بعد از اینکه کارگاه های آموزشی ما را دیدند قانع شدند که ما می توانیم نیروی کار مورد نیاز این پروژه در ایران  را بر اساس استاندارد های روز دنیا و  البته نیاز طرح تربیت کنیم.

او همچنین با اشاره به اقتصاد نفتی ایرانی، درباره کمبود نیروی متخصص در این صنعت گفت: با توجه به سابقه طولانی که در صنعت نفت داریم می توانیم بخش زیادی از متخصیصین ایین صنعت را خود تعلیم دهیم.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور همچنین در ادامه، خود را موافق اعزام دانشجو به خارج از کشور اعلام کرد و ادامه داد: به اعتقاد من کسانی که در  حال گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند باید حتما یک دوره را در دانشگاه های خوب دنیا سپری کند. البته به این شرط که  نیروی آموزش دیده حتما به داخل کشور بازگشته و  برای مرز و بوم خود فعالیت کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha