۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
قرارداد زد اف در انتظار لغو تحریم| تیراژ بالا شرکت های اقماری را سودده می‌کند
مدیرعامل اسبق چرخشگر مطرح کرد

قرارداد زد اف در انتظار لغو تحریم| تیراژ بالا شرکت های اقماری را سودده می‌کند

وفادار مدیرعامل اسبق چرخشگر، گفت: چرخشگر در سال ۱۳۹۶ قرار داد ۱۰ ساله با شرکت زد اف جهت انتقال تکنولوژی تولید جدیدترین گیربکس های خودروهای سنگین منعقد کرده که در صورت لغو تحریم تولیدات انجام خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت های تابعه خودروسازان همواره مورد نقد هستند، نقدی که با عدم سوددهی و زیان خودروسازان بیشتر می شود. این موضوع همیشه مطرح است که شرکت های اقماری خودروسازان یکی از دلایل عدم پیشرفت آن ها است، اما گاهی این موضوع نتیجه عکس دارد. شرکت چرخشگر یکی از شرکت های تابع ایران خودرودیزل است که در یک دهه گذشته فقط حدود پنج سال عملکرد مثبت و بدون زیان را تجربه کرد. عملکردی که سبب انتقال دانش فنی آلمانی ها به صنعت خودروهای سنگین و نخستین بار تولید گیربکس خودروهای سواری در این شرکت شد. شاید اگر تحریم های ظالمانه علیه صنعت خودرو کشور وضع نمی شد، انتقال دانش فنی زد اف برای تولید گیربکس به کشور نه تنها موجب افزایش کیفیت صنعت خودروهای سنگین بلکه سبب ارز آوری و توسعه خودروسازی داخل نیز می گردید. برای بررسی موارد مذکور در آن سال ها با حسن وفادار ینگجه مدیرعامل اسبق این شرکت به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهید گذارند:

* باتوجه به حضور پنچ ساله شما به عنوان مدیرعامل در شرکت چرخشگر، چرا به سمت تولید گیربکس رنو تندر۹۰ رفتید و چه مزیتی برای یک شرکت تولیدکننده اجزا خودروهای سنگین داشت؟
از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ مدیریت چرخشگر را عهده دار شدم، چرخشگر در سال ۱۳۹۱ سال مالی خود را با زیان پشت سر گذاشت. وضعیت مالی این شرکت به جای رسیده بود که توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت، سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۵ میلیارد تومانی بود در این سال بدهی به قطعه سازان آنقدر افزایش یافته بود که صدای آن ها درآمده و بسیاری از آن ها در شرف تعطیلی بودند. در آن زمان به برنامه ریزی صحیح جهت افزایش سرمایه در دو مرحله به حدود ۹۵ میلیارد تومان پرداختم و توام با این مساله بدهی این شرکت به قطعه سازان به حداقل ترین بخش خود رسید. پس از آن با اجرای برنامه ریزی پنج ساله در کنار افزایش سرمایه برای شرکت، از طریق آورده نقدی افزایش سرمایه تولید گیربکس سواری در راستای افزایش درآمد را بعد از ۱۴ سال توقف پروژه با انتقال تکنولوژی گیربکس تندر ۹۰، شروع شد. این فعالیت ها گویای آن بود که چرخشگر از حالت انفعال به عنوان یک شرکت تابع ایران خودرودیزل به مجموعه پویا تبدیل شده است.   مجموعه این عوامل سبب شد که سود دهی این شرکت بورسی افزایش یابد. تمام اعداد ارقام مذکور در سامانه کدال قابل استخراج و بررسی است. از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ چرخشگر به عنوان شرکت سوده و برای اولین بار از زمان تاسیس نمونه کشوری شناخته شد.

قرار داد زد اف در انتظار لغو تحریم| تیراژ بالا شرکت های اقماری را سود ده می کند

با بررسی اجمالی گزارش حسابرس قانونی ثبت شده در کدال نشان می دهد که در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نسبت قیمت تمام شده به فروش کمتر از سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بوده است

* آیا چرخشگر در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ که ابتدا تحریم ظالمانه علیه صنعت خودرو کشور بود با تولید اقتصادی و در نظر گرفتن سیاست های بنگاه اقتصادی فعالیت داشت؟
شرکت ها باید سعی کنند قیمت تمام شده محصول را با کاهش هزینه ها و خرید صحیح همواره در سطح پایینی قرار دهند. با بررسی اجمالی گزارش حسابرس قانونی ثبت شده در کدال نشان می دهد که در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نسبت قیمت تمام شده به فروش کمتر از سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین می توان گفت که هزینه های جاری و زنجیره تامین به صورت اقتصادی کنترل شده و حاشیه سود شرکت در این سال ها افزایش چشمگیری داشته و به عبارتی شرکت به صورت اقتصادی و سوده مدیریت شده است.

با شرکت زد اف حدود یکسال مذاکره کردیم که از آن ها انتقال تکنولوژی به روز ترین گیربکس به چرخشگر انجام و در این راستا قرارداد ۱۰ ساله انتقال تکنولوژی منعقد شد

* در صنعت خودرو، شرکت چرخشگر را به عنوان زنجیره تامین و تولیدکننده اجزا خودروهای سنگین مانند کشنده و اتوبوس در کشور می شناسند، در زمان مدیریت شما به این شرکت پروژه تولید سیستم انتقال قدرت خودرو سواری ایجاد شد، علاوه بر این چه برنامه توسعه ای را دنبال کردید؟
شرکت چرخشگر همانطور که اشاره کردید، برای خودروهای سنگین گیربکس S۶-۹۰  را تولید داخل  و ۱۶ سرعته ۱۵۱ را نیز مونتاژ می کند. این محصولات فقط برای تولیدات ایران خودرو دیزل قابلیت استفاده دارد و سایر محصولات شرکت های تولید کننده خودروهای سنگین قابلیت استفاده از این گیربکس ها را ندارند. بنابراین بررسی کردیم که برای بازار داخل کشور چه محصولی را باید تولید کنیم. چون ۱۷ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت زد اف آلمان(بزرگترین تولید کننده گیربکس در دنیا) است. با شرکت زد اف حدود یکسال مذاکره کردیم که از آن ها انتقال تکنولوژی به روز ترین گیربکس به چرخشگر جهت استفاده در تمام خودروهای سنگین موجود کشور دریافت شود، در این راستا قرارداد ۱۰ ساله انتقال تکنولوژی امضا شد. در این قرارداد انتقال تکنولوژی جدیدترین گیربکس ۱۶ سرعته و گیربکس اتوماتیک اکولایف و تراکسون جهت پوشش کلیه خودروهای سنگین موجود کشور وجود دارد که زداف تاکنون انتقال تکنولوژی آنها را به هیچ کشوری غیر از ایران نداده است، باید توجه داشت که افزایش درآمد چرخشگر که همانند واگن یک قطار بوده منوط به حرکت و افزایش تولید خودروسازان به عنوان لوکومتیو است.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha