۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
جای خالی غذاهای محلی مازندران در رستوران‌ها و هتل‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی غذاهای محلی مازندران در رستوران‌ها و هتل‌ها

ساری- غذاهای محلی مازندران به رغم تنوع و سلامت همچنان در منوی رستوران ها و هتل ها جای نگرفته است و سرآشپزها چشم به فرنگ دوخته اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با آنکه هر منطقه مازندران دارای تنوع غذاهای محلی است اما کمتر می‌توان ردی از آن در منوی هتل و رستوران‌ها دید و بیشتر آشپزها و سرآشپزها به منوها و غذاهای فرنگی دل بسته اند.

وجود انواع و اقسام غذاهای فرنگی و خارجی در منوی و لیست غذایی رستوران‌ها و هتل‌ها در حالی است که توجه به غذاهای بومی و محلی می‌تواند در گسترش آن کمک کند.

کارشناسان براین باور هستند که توجه به فرهنگ و سنت هر منطقه می‌تواند در ماندگاری و پویایی آن مؤثر باشد و ترویج غذاهای سنتی و عرضه آن در رستوران‌ها، رنگ و لعاب این غذاها را برای همیشه ماندگار خواهد کرد.

برگزارش جشنواره غذایی با حضور سرآشپزهای برتر کشور فرصتی برای پخت غذاهای سنتی فراهم آورد و این شرکت کنندگان بر لزوم برنامه ریزی برای ترویج غذاهای سنتی شدند و به تاکید آنان غذاهای محلی برندی مناسب برای جذب گردشگران خواهد بود.

در منوی رستوران‌ها غذاهای سنتی دیده نمی‌شود
آرمان نصیرزاده که برای مسابقات آشپزی و قنادی از فارس به مازندران سفر کرده است، با بیان اینکه غذاهای محلی هر منطقه دارای تنوع و طعم خاصی که آن را از غذاهای دیگر مناطق متمایز می‌کند، افزود: متأسفانه در رستوران‌ها و هتل‌ها بیشتر غذاهای فرنگی و یا انواع چلوکباب دیده می‌شود.

جای خالی غذاهای محلی مازندران در رستوران‌ها و هتل‌ها

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گنجانده شدن غذاهای محلی در لیست غذایی مراکز اقامتی و پذیرایی سبب استقبال و جذب گردشگران خواهد شد.

وی با بیان اینکه غذاهای محلی هر منطقه رنگ و لعاب خاص خود را دارند، افزود: مازندران نیز دارای غذاهای محلی و سنتی لذیذی است که باید به دیگران معرفی شود.

یک آشپز کرمانی نیز با اظهار اینکه متأسفانه غذای سنتی در منوها جایی ندارد، از کشک بادمجان، دنده کباب، آش عباسعلی، میرزاقاسمی و غیره به عنوان غذاهای محلی مناطق مختلف یاد کرد و گفت: اگر مردم طعم این غذاها را بچشند آن را به فست فودها و غذاهای فرنگی ترجیح خواهند داد.

غذاهای محلی در جذب گردشگری نقش آفرین هستند
سرآشپزهای ۱۷ استان کشور در مازندران رقابت کردند و در پنج مرحله غذاهای محلی مناطق خود را طبخ کردند، علی ماهفروزی دبیر جشنواره بین المللی رویداد ساری ۲۰۲۲ در حاشیه بازدید از جشنواره، با اشاره به اهمیت غذا در جذب گردشگران داخلی و خارجی گفت: مازندران در حوزه آشپزی ظرفیت‌های بالایی دارد و لازم است این مسابقات به صورت دوسالانه و یا سالانه برگزار شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به درپیش بودن رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو گفت: لازم است غذاهای محلی و سنتی مازندران در این رویداد معرفی و رونمایی شود.

با توجه به درپیش بودن رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، لازم است غذاهای محلی و سنتی مازندران در این رویداد معرفی و رونمایی شود

غذاهای سنتی و محلی با آنکه در رنگ ولعاب و عطر و طعم رقیب ندارند اما در رقابت با غذاهای فرنگی و مدرن رنگ باختند و جای خود را به فست فودها و غذاهای فرنگی دادند.

کتاب غذاهای محلی تدوین شده است
مهدی دارایی مدیر مسابقات مهارت با بیان اینکه غذاهای محلی هر منطقه را جدول بندی و در قالب کتاب تدوین کردیم، گفت: نحوه تهیه غذا و چیدمان آن، نوشیدنی‌ها و تزئینات لازم مسئله مهمی بوده که نیازمند آموزش و مهارت است.

جای خالی غذاهای محلی مازندران در رستوران‌ها و هتل‌ها

وی با اظهار اینکه استانداردهای غذایی هر محلی باید مدنظر و توجه قرار گیرد، گفت: فراگیری آشپزی مسئله بسیار مهدی در جذب و میزبانی از گردشگران است.

وی نقش مهارت را در کسب روزی حلال مهم دانست و گفت: باید از ظرفیت غذاهای محلی برای جذب گردشگر بهره برد.

درعین حال سید حسین درویشی مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه باید غذاهای محلی را با آموزش‌های جدید و کسب مهارت ترویج دهیم، اظهار داشت: برای خوداشتغالی و اشتغال مهارت آموزان برنامه ریزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استقبال از غذاهای محلی در مراکز رفاهی و پذیرایی زیاد است، افزود: باید لیستی از این غذاها را در مراکز پذیرایی عرضه کنیم.

وی یادآور شد: از آشپزان ماهر و اشتغال آنان حمایت خواهیم کرد.

غذاهای محلی مازندران در رنگ و لعاب و عطر طعم رقیب ندارند و به رغم سلامت و مقوی بودن چندان در مراکز پذیرایی و اقامتی استان کاربرد ندارد و نبود آموزش و ناآشنایی با شیوه پخت و طبخ از جمله مسائلی است که سبب شده آشپزها تمایلی به پخت آن نداشته باشند.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha