۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
احیای فرصت‌های اقتصاد گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی تغییر ساختار
گزارش خبری؛

احیای فرصت‌های اقتصاد گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی تغییر ساختار

آبادان- فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند خواستار احیای فرصت‌های اقتصادی این منطقه از طریق تغییر ساختارهای گردشگری شدند.

بازار؛ گروه استان ها: گروه‌های تخصصی مردمی به صورت داوطلبانه و براساس نیازهای جامعه در مقاطع مختلف تشکیل می‌شوند و در قالب فعالیت‌های غیرانتفاعی و غیر سیاسی به توسعه پایدار کمک می‌کنند.

امروزه بیش ‌از گذشته به نقش آفرینی گروه‌های مردمی در امر توسعه به عنوان یک مقوله مهم نیاز داریم و باید تلاش شود از خلاقیت و نوآوری آن‌ها در راستای تقویت نهادهای مدنی بهره‌گیری شود.

انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها با گروه‌های تخصصی مردمی تعامل و ارتباط مستمر داشته و از ظرفیت آن‌ها در پیشبرد هر چه بهتر برنامه‌های دولت استفاده کنند.

بنا به تجارب جهانی انجام امور توسط مردم همواره اثر بخش و مؤثر بوده است؛ امروزه در جامعه‌ای می‌توان به پیشرفت رسید که از ظرفیت مردم آن جامعه نهایت استفاده را داشت

بنا به تجارب جهانی انجام امور توسط مردم همواره اثر بخش و مؤثر بوده است؛ امروزه در جامعه‌ای می‌توان به پیشرفت رسید که از ظرفیت مردم آن جامعه نهایت استفاده را داشت.

با توجه به ضرورت استفاده صحیح از فضای مجازی و تاکیدهای مقام معظم رهبری بر توجه به این بستر مهم، از بهمن ماه ۱۳۹۹ یک گروه مردمی تخصصی با عنوان «فلامینگوی اروند» تشکیل شد و بخش‌های مختلف گردشگری در این گروه مجازی عضو شدند.

فعالان و تحصیلکردگان گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های گردشگری، روسای ایستگاه‌های شرکت‌های هواپیمایی، فعالان صنایع دستی، فعالان میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاران گردشگری، مسئولان گردشگری و همچنین مسئولان مرتبط، افراد صاحب نظر و نخبگان در این گروه حضور دارند.

گروه گردشگری فلامینگوی اروند اولین گروه تخصصی گردشگری در منطقه آزاد اروند(آبادان، خرمشهر و مینوشهر) است که معرفی ظرفیت‌های مغفول مانده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه و همچنین ارائه راهکارهای علمی را تا کنون دنبال کرده است.

شامگاه سه‌شنبه دومین میز گرد گروه گردشگری «فلامینگوی اروند»، در رستوران مجلل مانی آبادان برگزار شد.

احیای فرصت‌های اقتصاد گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی تغییر ساختار

محمود نواصر، یکی از تحصیلکردگان و پژوهشگران گردشگری در این میزگرد اظهار کرد: اخیرا «محمدرضا اسکندری» به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد و از وی مطالبه داریم که از نظرات متخصصان و فعالان واقعی گردشگری حتما استفاده کند؛ سرپرست قبلی حتی یک نشست با فعالان گردشگری برگزار نکرد.

پیشنهاد می‌شود پلیس گردشگری منطقه آزاد اروند تشکیل شود و یا بخشی از نیروهای حراست سازمان منطقه آزاد اروند در اختیار مدیریت گردشگری این سازمان قرار گیرد

وی افزود: پیشنهاد می‌شود پلیس گردشگری منطقه آزاد اروند تشکیل شود و یا بخشی از نیروهای حراست سازمان منطقه آزاد اروند در اختیار مدیریت گردشگری این سازمان قرار گیرد.

این کارشناس گردشگری احیای فرصت‌های اقتصادی گردشگری آبادان و خرمشهر را در گروی تغییر ساختار دانست و گفت: تا زمانی که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند تشکیل نشود نمی‌توان شاهد توسعه و رونق اقتصادی در این خصوص باشیم.

چنانچه فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند تملک شود توسعه به معنای واقعی محقق می‌شود و در خصوص افزایش پروازها و یا برقراری پروازهای جدید از جمله پروازهای خارجی اقدامات بهتری می‌توان در آن انجام داد

نواصر در ادامه با اشاره به وضعیت مدیریت فرودگاه بین‌المللی آبادان، توضیح داد: چنانچه فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند تملک شود توسعه به معنای واقعی محقق می‌شود و در خصوص افزایش پروازها و یا برقراری پروازهای جدید از جمله پروازهای خارجی اقدامات بهتری می‌توان در آن انجام داد.

وی برقراری پرواز خارجی از فرودگاه بین‌المللی آبادان را یک ضرورت برشمرد و بیان کرد: برقراری پرواز خارجی آبادان-وان، آبادان-استانبول و آبادان-دبی با توجه به مجوز ورود گردشگران خارجی و افزایش تقاضا توجیه اقتصادی دارد و باعث توسعه گردشگری و اقتصادی می‌شود.

این فعال گردشگری در خصوص بزرگترین پارک منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: از شهردار آبادان تقاضا داریم نام پارک ۱۷ هکتاری این شهر را به «پارک گردشگری» تغییر دهد تا به عنوان پایلوت برنامه‌های گردشگری همچون جشنواره‌ها تبدیل شود.

برگزاری جشنواره غذا
احمد مقدم، یک فعال گردشگری در زمینه گردشگری خوراک نیز در این میزگرد اظهار کرد: باید از بستر فضای مجازی برای توسعه گردشگری استفاده شود.

وی تصریح کرد: باید طرح و ایده‌هایی که توسط برخی افراد در فضای مجازی مطرح می‌شود، با ذکر منبع باشد و هر فرد فقط ایده‌های خود را عنوان کند و مطالب دیگران را به نام خود ثبت نکند.

این فعال گردشگری خوراک در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره غذا توضیح داد: با توجه به کاهش دما در شهرهای آبادان و خرمشهر باید یک جشنواره غذا به صورت تخصصی و استاندارد در این منطقه برگزار شود.

مقدم عنوان کرد: قیمت غذاهایی که در جشنواره غذا برگزار می‌شود نسبت به بازار باید کمتر باشد ضمن اینکه در بسیاری از جشنواره‌های غذا بخشی از سود آن به موسسات خیریه پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: آمادگی کامل برگزاری جشنواره غذا را دارم و کلیه امکانات همچون فضا، اجاق گاز، میز، صندلی و ... را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهم.

جشنواره غذا فقط مختص غذاهای بزرگ بزرگ نیست و می‌توان با موضوع ترشیجات نیز باشد زیرا یکی از توانمندهای غذایی منطقه، ترشیجات متنوع و با کیفیت است

این فعال گردشگری خوراک بیان کرد: جشنواره غذا فقط مختص غذاهای بزرگ بزرگ نیست و می‌توان با موضوع ترشیجات نیز باشد زیرا یکی از توانمندهای غذایی منطقه، ترشیجات متنوع و با کیفیت است.

مقدم با بیان اینکه یکی از خیابان‌های آبادان باید پایلوت «غذای خیابانی» شود، خاطرنشان کرد: برای این امر پیشنهاد می‌کنم اتوبوس‌های فرسوده شهرداری آبادان با رنگ آمیزی مناسب در مجاورت اروندرود قرار گیرد.

وی با اشاره به گردشگران عراقی بیان کرد: قطعا با ورود گردشگران عراقی طی روزهای آینده شاهد افزایش پروازها در فرودگاه بین‌المللی آبادان خواهیم بود که نگران کننده است.

این فعال گردشگری خوراک اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند باید یک تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی بدهد و مانع افزایش قیمت شود.

مقدم با اشاره به طرح تاکسی آبی افزود: موضوع برقراری تاکسی آبی آبادان-خرمشهر را می‌توان بین آبادان-اهواز و آبادان-بصره نیز برقرار کرد.

وی تصریح کرد: برای اینکه آبادان و خرمشهر قطب گردشگری شود باید اعتباراتی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند تخصیص داده شود.

ایستگاه اطلاعات گردشگری
آرزو نری موسی، یکی از فعالان گردشگری در این میزگرد اظهار کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا گردشگران خارجی فقط وارد هتل‌های منطقه آزاد اروند شوند.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود یک مدیریت در شلمچه با موضوع گردشگری ایجاد شود و مستقیما نظارت جدی بر روند خدمات رسانی به گردشگران داشته باشد.

این فعال گردشگری ادامه داد: باید ایستگاه اطلاعات گردشگری در شلمچه مستقر شود تا به گردشگران راهنمایی لازم داده شود.

نری موسی خاطرنشان کرد: دوره‌های کوتاه مدت گردشگری باید برای فعالان گردشگری توسط سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شود.

وی توضیح داد: رشته گردشگری در دانشگاه علمی کاربردی منطقه آزاد اروند تدریس می‌شد که اکنون حذف شده و از سازمان منطقه آزاد اروند انتظار می‌رود پیگیری شود تا حتما رشته گردشگری در یکی از دانشگاه‌های منطقه تدریس شود.

برای جلوگیری از افزایش بلیط هواپیما با توجه به ورود گردشگران خارجی طی روزهای آینده باید مدیریت قوی برای این موضوع انجام شود

این فعال گردشگری با اشاره به قیمت بلیط هواپیما در آبادان و خرمشهر یادآور شد: برای جلوگیری از افزایش بلیط هواپیما با توجه به ورود گردشگران خارجی طی روزهای آینده باید مدیریت قوی برای این موضوع انجام شود.

نری موسی با اشاره به گردشگری مذهبی عنوان کرد: با توجه به وجود اماکن متبرکه همچون قدمگاه امام رضا(ع)، قدمگاه حضرت خضر نبی(ع) و زیارتگاه سید عباس باید تبلیغات لازم در زمینه گردشگری مذهبی صورت بگیرد تا گردشگران عراقی به این اماکن نیز هدایت شوند.

وی بیان کرد: برخی سرمایه‌گذاران که در زمینه گردشگری گام بر می‌دارند باید به صورت جدی حمایت شوند.

ساماندهی وضعیت گردشگری شلمچه
کامران ارغوان، یک فعال گردشگری دیگر در این میزگرد اظهار کرد: باید از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها ضمن اقدام اقتصادی نشاط اجتماعی نیز حاصل شود.

وی تاکید کرد: قطعا برگزاری نمایشگاه و جشنواره باعث ایجاد توسعه اجتماعی و افزایش روحیه مردم می‌شود.

با توجه به اینکه مرزهای کشور باز شده و طی روزهای آینده گردشگران عراقی زیادی به منطقه آزاد اروند سفر می‌کنند، باید تدابیری اتخاذ شود تا هتل‌ها مجددا رونق بگیرند؛ متاسفانه در پی شیوع کرونا به آنها آسیب جدی وارد شد

این فعال گردشگری با بیان اینکه خانه مسافرهای آبادان و خرمشهر باید ساماندهی شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه مرزهای کشور باز شده و طی روزهای آینده گردشگران عراقی زیادی به منطقه آزاد اروند سفر می‌کنند، باید تدابیری اتخاذ شود تا هتل‌ها مجددا رونق بگیرند؛ متاسفانه در پی شیوع کرونا به آنها آسیب جدی وارد شد.

ارغوان با بیان اینکه تاکسی‌های مستقر در شلمچه باید ساماندهی شوند، بیان کرد: باید کارگزاری‌های گردشگری در شلمچه مستقر شود.

وی با اشاره به راهنماهای گردشگری خاطرنشان کرد: نیازمند افزایش تورلیدر در آبادان و خرمشهر هستیم و از سازمان منطقه آزاد اروند انتظار می‌رود این دوره را برای فعالان واقعی گردشگری برگزار کند.

این فعال گردشگری یادآور شد: در راستای حمایت از بانوان سرپرست خانوار باید جشنواره غذا برگزار شود.

احیای فرصت‌های اقتصاد گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی تغییر ساختار

ارغوان با اشاره به لزوم استفاده از المان‌های مناسب بیان کرد: ورودی شهرهای منطقه آزاد اروند باید دارای المان مناسب با هویت بومی باشد.

وی با اشاره به گردشگری ورزشی، توضیح داد: با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی آبادان شرایط برای راه‌اندازی جایروکوپتر و سایر ورزش‌های هوایی در این منطقه مهیا بوده و نیازمند برنامه‌ریزی است.

عملکرد گردشگری اروند
با توجه به اینکه دو سال بسیار سخت برای کسب و کارهای گردشگری آبادان و خرمشهر رقم خورد و همچنین به تبع تاکیدات مستمر مسئولان دولت از رئیس جمهور، وزیر میراث تا دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بر نگاه ویژه به گردشگری، ضرورت دارد سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند نیز سریعا با فعالان واقعی گردشگری نشست برگزار کرده و مشکلات را بررسی کند.

همچنین وی باید اقدامات صورت گرفته بخش بزرگ گردشگری را که طی سال‌های اخیر انجام شده مورد بررسی قرار بدهد.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha