۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
شرکت های تامین کننده صوری پشت سامانه بازارگاه| عدم آگاهی مسئولان و تخصیص نهاده بر اساس گاو شیری
کارشناس صنعت دامپروری درگفتگو بابازار مطرح کرد

شرکت های تامین کننده صوری پشت سامانه بازارگاه| عدم آگاهی مسئولان و تخصیص نهاده بر اساس گاو شیری

کیخا، فعال دامداری با بیان اینکه شرکتهای صوری به عنوان تامین کننده نهاده در لیست بازارگاه حضور دارند، گفت: این شرکتها غالبا پاسخگوی متقاضیان نیستند و لذا برای تامین نهاده نمی توان به آنها اعتماد کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار نهاده های دامی و طیور کشور طی چند سال اخیر همیشه دچار نوسانات قیمتی و موجودی بوده است و این امر موجب شده صنعت دام و طیور با چالش های بسیاری مواجه شود. بسیاری از اهالی صنعت این مشکلات را به عملکرد ناصحیح بازارگاه مربوط می دانند و معتقدند تا پیش از توزیع نهاده ها از طریق این سامانه شاهد بروز چنین مشکلاتی نبوده اند.

شرکت هایی که به عنوان تامین کننده نهاده در لیست سامانه بازارگاه قرار دارند پاسخگوی تماس متقاضیان نیستند

شرکت های تامین کننده نهاده قابل اعتماد نیستند
حمیدرضا کیخا کارشناس ارشد صنعت دامپروری در خصوص عملکرد سامانه بازارگاه به خبرگزاری بازار گفت: بازارگاه به هیچ وجه عملکرد خوبی ندارد. به طوری که الان اگر وارد این سامانه شوید اغلب شرکت هایی که به عنوان شرکت تامین کننده در لیست قرار دارند هیچ تماسی را پاسخ نمی دهند و شرکتهای به اصطلاح روی هوا هستند.

کیخا افزود: این شرکت های تامین کننده ممکن است ماهیت واقعی هم داشته باشند و برای درخواست دهندگان نهاده نیز ارسال کنند، اما به هیچ وجه جوابگوی همه نیستند لذا نمی توان برای تامین نهاده به آنها اعتماد کرد.

ارزی برای واردات نهاده تخصیص دهید که دامدار متضرر نشود
وی در خصوص تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده ها نیز گفت: بنده معتقدم که ارزی باید باشد که دامدار ضرر نکند حال ارز ۴۲۰۰ تومانی است یا هر ارز دیگری فرقی ندارد. مساله اینجا است که دخل و خرج دامدار باید با هم همخوانی داشته باشد.

کیخا افزود: وقتی قیمت تولید و قیمتی که دولت مصوب می کند همخوانی ندارد قطعا فروش آن با قیمت مصوب برای ما فقط ضرر به جا می گذارد؛ به این معنا که دامدار هر میزان درآمد کسب می کند مجددا باید به اصطلاح خرج شکم گاو کند.

نهاده های دولتی را بر اساس گاو شیری می دهند در حالی که هر گله ای به اصطلاح پشت گله نیز دارد، پس گوساله و تلیسه دامدار چه باید بخورد؟

تخصیص ۳۰ درصدی نهاده دولتی بر اساس گاو شیری و  و بلاتکلیفی گوساله و تلیسه دامداران
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از نهاده های مورد نیاز دامدار به صورت دولتی تامین می شود، گفت: در واحدهای تولیدی که ما مشغول هستیم نهایتا ۳۰ درصد نهاده دولتی است و مابقی از بازار آزاد است.

 کیخا افزود: مساله اینجا است که نهاده های دولتی بر اساس گاو شیری می دهند در حالی که هر گله ای به اصطلاح پشت گله نیز دارد یعنی اگر ۱۰۰ گاو شیری دارد حدود ۱۵۰ گوساله، جوانه و تلیسه هم دارد اینها چه باید بخورند؟

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که ما نمی توانیم پشت گله را خالی کنیم چون برای سال بعد جایگزین نخواهیم داشت و به همین خاطر سهمیه نهاده هایی که با نرخ دولتی نهایتا تا ۳۰ درصد پاسخگو است و خود معضل بزرگی برای دامداران است.

این کارشناس ارشد دامداری در خصوص اینکه این معضل از چه امری ناشی می شود، گفت: کسانی که تصمیم گیری می کنند به هیچ وجه از صنعت دامپروری اطلاعی ندارند. بنابراین باید  هر کسی جای خودش بنشیند تا کاری به مقصد برسد.

وی افزود: ما همیشه گفته ایم که افراد تحصیلکرده و با تجربه بسیاری در این صنعت فعالیت دارند و لذا بخش دولتی و مسئولین باید از این افراد کمک بگیرند تا قیمتهای معقول و نزدیک به واقعیتی برای تولیدات این صنعت دربیاورند.

وقتی بازار نهاده ها آشفته است دامدار نیز رغبتی برای پروار کردن دام و گوساله در راستای صادرات ندارد

صادرات محصولات و فرآورده های دامی در راستای کم کردن فشار از روی دامدار و کارخانجات ثمرات مثبتی دارد
این فعال صنعت در خصوص صادرات با عدم صادرات دام زنده و ثمرات و پیامدهای آن نیز اظهار داشت: صادرات دام، گوشت و دیگر فراورده های این بخش اگر در راستای کم کردن فشار از روی کارخانه ها باشد مثبت است. به عنوان مثال اگر خامه صادر شود و در عوض آن نهاده وارد شود برای این صنعت موثر است.

وی خاطر نشان کرد: اگر دست ما را باز بگذارند قطعا ما مازاد تولید برای صادرات داریم اما وقتی در تنگنا هستیم و بازار نهاده ها آشفته است دامدار هم رغبتی برای پروار کردن دام و گوساله در راستای صادرات ندارد.

کیخا گفت: باز هم تاکید می کنم که اگر صادرات فشاری از روی دوش دامدار بردارد قطعا گزینه خوبی می تواند باشد کما اینکه سالهای قبل معمولا در صنعت شیر، صادرات خامه به آرام شدن بازار شیر بسیار کمک می کرد و خریدار بیشتر می شد. اما زمانی که شیرخشک زیاد است و از آن طرف از صادرات آن ممانعت شود انباشتگی در کارخانجات زیاد می شود و کارخانجات  نیز از گاوداران شیر را به سختی خریداری می کنند.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha