۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
 آمار خط فقر باید اعلام شود
رئیس پژوهشکده آمار:

آمار خط فقر باید اعلام شود

شباک، رئیس پژوهشکده آمار در پاسخ به این سوال که چرا اطلاعات خط فقر طی یک دهه گذشته مشخص نشده است، لزوم اعلامِ آمار خط فقر را از سوی یکی از نهادهای ذی‌ربط متذکر شد.

به گزارش بازار، اشکان شباک رئیس پژوهشکده آمار با اشاره به روز آمار در کشور، گفت: آمار یکی از ارکان حکمرانی است و اصطلاحاً حکمرانی، بدون آمار، با چشمان بسته صورت می‌گیرد.

وی اهمیت نظام آماری را یادآور شد و افزود: برای تولید و انتشار آمار رسمی در دنیای مدرن و شیوه‌های حکمرانی شایسته، باید نظامِ ملی آمار داشته باشیم.

این تعریف بین‌المللی بوده و متشکل از دستگاه‌های مختلف می‌باشند که وظیفه توسعه آمارهای رسمی را بر اساس اصول و احکامی خاص بر عهده دارند.

شباک ادامه داد: هر کشور توسعه‌یافته باید نظام آماری پیشرفته داشته باشد و در یک نظام آماری پویا، باید ساختارِ نظامِ آماری مناسبی داشته باشیم که دارای هماهنگی و یکپارچگی می‌باشد و از طرفی قوانین و مقررات نیز باید به‌خوبی تدوین شود.

وی درعین‌حال بی‌طرفی در آمار دهی را متذکر شد و افزود: در طول سال‌هایی که قانون آمار تدوین شده بخشنامه‌های متعددی شکل‌گرفته و این قانون در زمان خود، خوب بوده است.

ابلاغیه و مصوبات بسیاری از سوی شورای آمار منتشر شده که یکی از آن‌ها، فهرستی از آمارهای رسمی بوده است که سال گذشته ابلاغ شد.

در این مصوبه مشخص شده است هر آماری باید از سوی کدام سازمان و یا کدام شاخص‌ها تهیه شود. در ابلاغیه اخیر نیز که یک سال پیش از سوی شورای‌عالی آمار مصوب شد، وظیفه آمارهای قیمتی و حساب‌ها، باید توسط مرکز آمار ایران انتشار یابد.

شباک به رادیو گفت‌وگو گفت: بر اساس فهرست آمارهای رسمی باید ببینیم این شاخص‌ها توسط کدام نهادها و سازمان‌ها تهیه شود.

این فهرست تعداد زیادی از اقلام را مشخص کرده و تصور می‌کنم مرکز آمار برای تهیه آمار خط فقر مشکلی ندارد چون بر اساس درآمد و شاخص‌های خانوار قابل‌بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی بر اساس مستندات تهیه می‌شود واِلا منجر می‌شود سرمایه اجتماعی کشور از دست برود.

شباک همچنین در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، لزوم دستیابی به یک نظام آماری پویا را در کشور یادآوری کرد.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha