۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۷
گردشگری غذا در همدان؛ محصولی که در سفره توسعه استان دیده نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری غذا در همدان؛ محصولی که در سفره توسعه استان دیده نمی‌شود

همدان- در حالی همدان قابلیت ورود به عرصه گردشگری غذا را دارد و توجه به این بخش چرخ های اقتصاد را به حرکت در می آورد که این قابلیت ها هم چنان مغفول مانده و گرد فراموشی بر آن نشسته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه گردشگری غذا به یکی از گونه های گردشگری تبدیل شده و کشورهای بسیاری به اهمیت آن به عنوان یکی از منابع جذب گردشگر پی برده اند.

در این میان استان همدان به سبب آن که در دل خود اقوام مختلفی را جای داده از تنوع غذایی مناسبی برای ورود به عرصه گردشگری غذا برخوردار است.

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

همدان از باستانی ترین استان های کشور است، استانی با تاریخ طولانی و البته غذاهای خوشمزه؛ معروف ترین غذاهای سنتی این استان آبگوشت و آش است که نقش مهمی را در عادات غذایی سالم این استان بازی می کنند اما در عین حال غذاهای همدان تنوع جالب و طعم خوشمزه ای دارند که باید در سفر به این استان آن ها را امتحان کرد.

آش خشکبار، آبگوشت قرمه، آش برنج، آش بادمجان، آش آماج، کباب سرداشی، انواع و اقسام ترشی ها و البته مرباهایی که در همدان در کنار غذا سرو می شود؛ همه و همه می تواند اجاق گردشگری همدان را روشن نگه دارد و شیرینی سفر را برای گردشگران به همراه داشته باشد

آش خشکبار، آبگوشت قرمه، آش برنج، آش بادمجان، آش آماج، کباب سرداشی، انواع و اقسام ترشی ها و البته مرباهایی که در همدان در کنار غذا سرو می شود؛ همه و همه می تواند اجاق گردشگری همدان را روشن نگه دارد و شیرینی سفر را برای گردشگران به همراه داشته باشد.

اما با این حال اگر سری به مسیرهای گردشگری همدان و یا خیابان هایی که مملو از رستوران است بزنید، می بینید که فست فودها و در قدم بعدی چلوکباب و جوجه کباب جای این غذاهای سنتی را گرفته و خبری از معرفی و البته عرضه این غذاها نیست که نیست.

حال در این راستا گفتگویی با یکی از مسافران در شهر همدان ترتیب داده شد و در ادامه پای صحبت های ناصر قره باغی؛ رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان نشستیم تا وضعیت رستوران های همدان در زمینه ورود به عرصه گردشگری غذا را جویا شویم که متن این صحبت ها را می خوانید:

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

آقای مرادنیا پدر یک خانواده اصفهانی است که در تعطیلات پاییزی و ابتدای آبان ماه به همدان سفر کرده اند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چند روزی را در منزل یکی از دوستان قدیمی ساکن هستیم، اظهار کرد: برای تهیه غذا به رستوران های همدان سری زدیم و دوست داشتیم تا غذاهای سنتی همدان که در شهرهای دیگر نیستند را تجربه کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دیدیم که آش های سنتی همدان را نمی توانیم در رستوران ها پیدا کنیم، عنوان کرد: همدان قابلیت های زیادی در این عرصه دارد که می تواند از آن برای جذب گردشگر استفاده کند اما متاسفانه نتوانستیم کباب سرداشی همدان و آش های همدان را تجربه کنیم.

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

مرادنیا ادامه داد: البته موفق شدیم ترشی های همدان به ویژه ترشی گردو که تعریف آن را شنیده بودیم، خریداری کنیم و چند مدل هم مربا تهیه کردیم.

لزوم توجه به فضاهای رستوران ها و منوی غذاها در همدان
در ادامه، ناصر قره باغی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص دیزاین و منوی غذایی ارائه شده رستوران ها به مشتریان، مطرح کرد: ممکن است برای برخی مشتریان سرو غذا بسیار هزینه بر باشد که باید در این رابطه دست اندرکاران و متولیان امر تمام تمهیدات را لحاظ کنند تا افراد از لحاظ مالی و اقتصادی متضرر نشوند.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان با اشاره به بحث گردشگری در همدان مطرح کرد: خاطره ای که از همدان در ذهن مسافران و گردشگران می ماند، اقامت در هتل و غذاهایی است که آن ها را تجربه می کنند بنابراین بایستی در کنار توجه به موضوع اقامت، مناسب و استاندارد بودن این فضاها به رستوران ها و غذاهای سرو شده نیز توجه شود چرا که همین موارد می تواند عاملی برای بازگشت و سفر دوباره این گردشگران و مسافران به همدان باشد.

در استان همدان باید روی فضاهای گردشگرپذیر و رستوران های سنتی کار کرد ضمن اینکه در کنار کیفیت غذا به موضوع مرمت و بازسازی رستوران های سنتی توجه شود

وی ادامه داد: در استان همدان باید روی فضاهای گردشگرپذیر و رستوران های سنتی کار کرد ضمن اینکه در کنار کیفیت غذا به موضوع مرمت و بازسازی رستوران های سنتی توجه شود تا بتوان به واسطه این اقدامات مسافران و گردشگران بسیاری را برای سفر به همدان ترغیب کرد.

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: در صورت جذب گردشگران و مسافران می توانیم شاهد ثمرات اقتصادی این روند نیز باشیم.

مسئولین باید فرصت ها را از مردم نگیرند و فرصت های طلایی در این بخش از دست نرود

قره باغی با تاکید بر اینکه استان همدان تمام پتانسیل ها را برای داشتن شهر گردشگر پذیر دارد، اظهار کرد: در این مسیر می توان بر موضوع گردشگری غذا بیش از پیش تاکید کرد اما در این حوزه یک چیز نیاز است و آن اینکه مسئولین باید فرصت ها را از مردم نگیرند و فرصت های طلایی در این بخش از دست نرود.

وی با بیان اینکه دایر کردن آشپزخانه های آنلاین می تواند در جذب مسافر و گردشگر و حتی میهمانانی از خود استان همدان هستند کمک کننده باشد، اظهار کرد: به طور مثال در مقابل چشم میهمانان رستوران داران گوشت کبابی را به سیخ بکشند و طرف با چشم خود ببیند که چه غذایی را سرو می کنند، از لحاظ رعایت موارد بهداشتی اطمینان خاطر حاصل شود و در این مسیر، غذاهای سنتی همدان را هم وارد کار کرد.

مسئولین با اعمال سیاست های مدیریتی نابه جا و کج سلیقگی های ناممتد نباید برای مردم چالش و بن بست ایجاد کنند

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان با تصریح اینکه مسئولین باید اجازه دهند که مردم روبه جلو حرکت کنند، اضافه کرد: مسئولین با اعمال سیاست های مدیریتی نابه جا و کج سلیقگی های ناممتد نباید برای مردم چالش و بن بست ایجاد کنند.

وی در تشریح این موضوع گفت: مسئولین مربوطه باید فرایند ها و روال انجام کارهای اداری را تسهیل ببخشند و اجازه دهند که سرمایه گذاران بیشتری برای احیای اقتصاد همدان ورود پیدا کند و با اطمینان خاطر بیشتری در قسمت های مختلف توسعه اقتصادی سهیم باشند.

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

قره باغی با بیان اینکه اگر رستوران ها حالت رقابتی پیداکنند، در ارائه خدمات و چیدمان مکانی و فضا سازی های مدرن و شیک و به روز رستوران ها و تالارها و هتل ها و مواردی از این قبیل،  موفق تر عمل می شود، اظهار کرد: با این روند می توان در مسیر ارتقای کیفیت قدم برداشت و مسیر را برای رشد اقتصادی استان نیز مهیّا کرد.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران همدان در بخش پایانی این گفتگو به اشتغالزایی رستوران ها نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که فضا برای سرمایه گذاری بیشتر مهیّا شود و گردشگران و مسافران بیشتری به سمت گردشگری غذا سوق داده شوند، اشتغالزایی در تمامی بخش ها نیز افزایش خواهد یافت.

اگرچه قدم ها در مسیر ثبت ملی برخی از غذاهای سنتی همدان برداشته شده  اما جا دارد تا در این عرصه در کنار توجه به موضوع برندسازی در مسیر گردشگری غذا نیز گام های مناسبی برداشته شود.

استان همدان در دل خود انواع و اقسام آش های محلی، میان وعده ها، ترشی ها و مرباجات را جای داده اما تاکنون نتوانسته از این عرصه در مسیر معرفی همدان و گردشگرپذیری، به حرکت در آوردن چرخ های اقتصاد محلی و غیره استفاده کند.

گردشگری غذا در همدان؛ اقتصاد پرباری که دیده نمی‌شود| فرصتی برای بهتر دیده شدن

به راستی، «غذا» به‌عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست، بلکه در خود، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را جای داده و بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذا است و گردشگری غذا، یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان‌ها به یک محیط هم‌نشینی، روز به روز در حال رشد است.

بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا، به گردشگری غذا برمی‌گردد

نباید فراموش کرد که گردشگری غذا، سهم چشمگیری در گردشگری دارد چنان که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا، به گردشگری غذا برمی‌گردد و هر گردشگری در سفر خود چندین دلار برای خرید خوراک هزینه می‌کند بدین‌سان زمان آن رسیده تا فکری به حال منوهای غذایی در همدان کنیم.

حال با این تفاسیر، امید است تا شاهد ورود غذاهای محلی و سنتی همدان در منوهای رستوران ها (حداقل رستوران هایی که در مناطق گردشگری هستند و یا در دل روستاها بنا شده اند) باشیم و با تقویت اقامتگاه های بومگردی و بحث های مربوط به آن معرفی این غذاها، ورود آن ها به منوهای غذایی و جذب گردشگران به این واسطه را شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha