۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
پیشرانی صنعت ساختمان در اقتصاد مازندران| میدان داری دانش بنیان‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

پیشرانی صنعت ساختمان در اقتصاد مازندران| میدان داری دانش بنیان‌ها

ساری- مسکن به عنوان پیشران اقتصادی و شتاب دهنده صنایع مختلف نقش بسزایی را در فعال کردن فناوری های نوین و دانش بنیان در مازندران ایفا کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از یپشران های توسعه مسکن به شمار می‌رود و بسیاری از فرایندهای موجود در صنعت و اشتغال وابسته به آن است، از این رو نقش مسکن در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز بر کسی پوشیده نیست. حتی ازدواج به موقع جوانان و داشتن آینده‌ای بهتر در سالمندی نیز به این صنعت وابسته است و اگر به درستی اندیشیده شود اثرات اجتماعی قابل تأملی برجای خواهد گذاشت.

اهمیت بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی تاجایی است که چهار بند اقتصاد مقاومتی به آن اختصاص داده شده است و در سال‌های اخیر شاهد حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان زیادی در صنایع وابسته به مسکن و ساختمان در مازندران هستیم.

بهره گیری از سیستم‌های نوین تصفیه آب و فاضلاب در صنعت ساختمان
شرکت‌های مختلف دانش بنیان در صنایع وابسته به مسکن وارد عمل شدند و به گفته محسن خلیلی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که در زمینه تولید پکیج‌های تصفیه آب خاکستری فعالیت دارد، از این پکیچ در صنعت ساختمان نیز بکارگیری شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه تخصصی آب و فاضلاب فعالیت داریم، افزود: تصفیه آب‌های نیمه صنعتی و صنعتی، پسماند، تصفیه خانه‌های فاضلاب روستایی و غیره از جمله حوزه‌های فعالیت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به منابع محدود آبی و مشکلات سفره‌های زیرزمینی آبی ادامه داد: اینکه چه روش‌هایی را می‌توان در پیش گرفت که در مصرف آب صرفه جویی شود و از روش‌های مختلفی برای تصفیه آب و فاضلاب بهره گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه فرآیند پکیج آب خاکستری توسط چند شرکت محدود انجام می‌شود، گفت: با این پکیج می‌توان فرآیند تصفیه را انجام داد و آب را برای فضای سبز و محیط زیست بهره برداری کرد.

پیشرانی صنعت ساختمان در اقتصاد مازندران| میدان داری دانش بنیان‌ها

خلیلی یادآور شد: پکیج آب خاکستری در استان بومی سازی شده و در چند مجموعه در استان راه اندازی شده است.

وی با اظهار اینکه در این پکیج ها مراحل تصفیه در چند مرحله صورت می‌گیرد، افزود: کاهش سختی و آلاینده‌ها از جمله مزایای این روش به شمار می‌رود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت دستگاه، پکیج می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و کمترین ظرفیت آن تصفیه پنج مترمکعب پساب در شبانه روز است و این طرح در قالب پرتابل طراحی و تولید شده است.

بهره گیری از مصالح نوین و پیشرفته به جای مصالح سنتی نظیر دیوارهای پیش ساخته، پنجره‌های دوجداره و غیره نیز، هم بر کیفیت ساختمان افزوده و هم مقاومت آن را برابر حوادث طبیعی بیشتر کرده است

یک فعال و تولید کننده صنعت پی وی سی از جمله صنایع وابسته به صنعت ساختمان نیز جمشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره اینکه ظرفیت مجموعه تولیدی در زمینه پروفیل‌های پی وی سی ۱۵ میلیون متر طول در سال است، افزود: در قسمت دیوارپوش نیز ۱۰ میلیون متر در سال تولید داریم.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر میزان ظرفیت تولید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است، افزود: این واحد تولیدی در زمینه پی یو وی سی حرف اول را در کشور می‌کند.

وی با اظهار اینکه این گروه صنعتی دارای ۲۳ خط تولید بوده که ۱۳ خط مخصوص تولید پروفیل و ۱۰ خط نیز به تولید دیوارپوش مشغول است، ادامه داد: واحد تولید پروفیل پی وی سی از اقصی نقاط کشور تقاضا دارد و حتی در سال قبل نیز به کشورهای همجوار نیز صادرات انجام شده است.

جمشیدی با اظهار اینکه کیفیت محصول و ماندگاری در بازار را مسئله مهم بیان کرد و گفت: با توجه به نیاز بازار و حفظ کیفیت پروفیل دارای قالب‌های به روز هستیم و از تجربه کشورهای مادر نیز استفاده خواهیم کرد.

این فعال صنعتی یادآور شد: ۷۰ درصد محصول را پودر سفیدرنگ پی وی سی تشکیل می‌دهد و از مشتقات نفت و گاز تشکیل شده است و ۳۰ درصد دیگر محصولات اولیه را از کشورهای معتبر مانند آلمان و غیره تأمین می‌کنیم.

وی یادآور شد: بحث تحریم‌ها روی قیمت مواد اولیه و روی محصولات تأثیر می‌گذارد و قیمت‌ها بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

در حال حاضر پنج درصد از تولید ناخالص داخلی به صورت مستقیم وابسته به صنعت ساختمان است و محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه صنعت ساختمان پیشران توسعه محسوب می‌شود، گفت: چهار بند از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مربوط به مسکن است و این نشان می‌دهد مسکن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاغل زیادی وابسته به مسکن هستند
وی افزود: پنج درصد از تولید ناخالص را به صورت مستقیم و ۱۳ درصد از تولید ناخالص را به شیوه غیرمستقیم مربوط به مسکن به شمار می‌رود و به ازای هر ۶۰ مترمربع بنایی که ساخته می‌شود، سه شغل ایجاد می‌شود بنابراین بیش از هزار شغل و صنعت به شکل مستقیم و غیرمستقیم نیز با بخش مسکن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه آمارهایی که در حوزه مسکن داریم، افزود: وقتی مسئله مسکن حل شود مسائل دیگر نیز حل خواهد شد زیرا بیشترین سرمایه گذاری مردم در حوزه مسکن است.

نظری با اظهار اینکه تمامی نیازمندی‌های مسکن در داخل تأمین می‌شود، افزود: باید این بخش را مدیریت کنیم تا افراد توانمند وارد شوند و از فناوری های نوین در این بخش استفاده شود.

پیشرانی صنعت ساختمان در اقتصاد مازندران| میدان داری دانش بنیان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اظهار اینکه صنعت ساختمان بومی سازی شده است، گفت: این صنعت می‌توان بخش‌هایی از زیرساخت‌ها را مدیریت کند و با بکارگیری پنجره‌های دوجداره و یا بخش‌های دیگر می‌توان ۷۰ درصد انرژی را مدیریت کرد.

وی افزود: صنعت ساختمان سبز در دستور کار قرار گرفته است و از پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های فاضلاب هوشمند و تصفیه به کار گرفته می‌شود و می‌تواند متریال ها را دوباره بازچرخانی کرد.

نظری یادآور شد: مراکز مختلف در حوزه ایمنی، محیط زیست، کیفیت ساخت و غیره نقش آفرینی می‌کنند و امروز تمامی بخش‌های ساختمان‌ها باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

مصالح نوین بهره گیری می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران یادآور شد: دیگر مصالح سنتی نظیر آجر از صنعت ساختمان در حال حذف است و مصالح نوین با بهره وری بالاتر و استاندارد بیشتر به کارگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختمان باید سبک تر باشد تا موقع زلزله آسیب کمتری وارد شود، گفت: با نوآوری‌های جدیدی که در صنعت ساختمان رخ داده، بسیاری از مشاغل جدید و خدمات مهندسی در کنار صنعت ساختمان قرار گرفته است و بسیاری از این صنایع در داخل بومی سازی شدند.

نظری با بیان اینکه سیمان، فولاد ایران جزو مرغوب ترین محصولات به شمار می‌رود و ایران را جزو کشورهای برتر تولیدکننده قرار داده است، گفت: دنیا از صنایع و محصولات استان استقبال کرده است.

به گزارش بازار حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مختلف، صنعت ساختمان را بیش از گذشته پیشران توسعه قرار داده است و به عنوان نمونه در حوزه انرژی بسیاری از کلیدهای حس گر وارد صنعت ساختمان شده و فناوری نوین به کمک صنعت ساختمان آمده است.

از آنجایی که صنعت ساختمان به عنوان پیشران و حرکت دهنده صنایع دیگر قلمداد می‌شود، اعتماد به نیرو و مهندسی داخل و تأمین زیرساخت‌ها برای رونق نیازمند داشتن برنامه هدفمند و جامع است.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha