۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
بزرگترین چالش اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی| رصد دخل و خرج فردی در فرهنگ ایران جایی ندارد
در گفتگو با مدیر استارتاپ اپلیکیشن مالی مطرح شد؛

بزرگترین چالش اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی| رصد دخل و خرج فردی در فرهنگ ایران جایی ندارد

«غانم ‌زاده»، مدیر استارتاپ تولید اپلیکیشن مالی شخصی می گوید: کل نصب این اپلیکیشن‌ها در کشور به زحمت به ۲ میلیون می‌رسد که نسبت به جمعیت کشور عدد بسیار ناچیزی است.

فرحناز سپهری؛ بازار: یکی از دغدغه های این روزها در بخش خدمات مالی و معیشت مردم این است که افراد بتوانند دخل و خرج رندگی خود را رصد و بتوانند آن را مدیریت کنند. در این خصوص با توسعه فناوری های نوین اپلیکیشن هایی در این حوزه روانه بازار شده است که می توانند راهکاری هوشمندانه را درا ختیار افراد بگذارند. 

یکی از این اپلیکیشن ها که حدود ۵ سال از راه اندازی آن می گذرد و توسط یک استارت آپ راه اندازی شده «نیوُ» نام دارد و در حال حاضر ۱۸۰ هزار کاربر/نصب را به خود اختصاص داده است. در همین راستا خبرگزاری بازار برای آگاهی از عملکرد این اپلیکیشن و چالشها در خصوص راه اندازی چنین اپلیکیشن هایی در کشور سراغ «ناصر غانم ‌زاده» مدیرعامل نیوُ رفته و با وی گفتگویی انجام داده است که در ادامه متن گفتگو از نظرتان می گذرد.

*در ابتدا توضیحی مختصری درباره اپلیکیشن مالی نیوُ بدهید. در مقایسه با سایر اپلیکیشن ها از این نوع، چه قابلیت های بیشتری دارد؟
نیوُ اپلیکیشینی در حوزه‌ سلامت مالی است. هدف ما این است تا با سیستم‌های مدیریت مالی شخصی (PFM)، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به کاربرانمان کمک کنیم که به سلامت مالی برسند تا در کنار سلامت جسمی و سلامت روحی به تعادل در زندگی‌شان برسند.

*چند سال از راه اندازی‌ اپلیکیشن می گذرد و اینکه بیشتر در چه حوزه‌هایی و برای چه نوع کسب و کارهایی کاربرد دارد؟
نیوُ بیش از ۵ سال عمر دارد، ما بیش از ۱۸۰ هزار کاربر/نصب داریم. حوزه‌ی کاری نیوُ فین‌ تک (فناوری‌های مالی) است و کاربران محصول مدیریت مالی شخصی ما افراد هستند به ویژه افرادی که می‌خواهند در وضعیت مالی خودشان و خانواده‌شان تغییر مثبت ایجاد کنند، بتوانند از دخل و خرجشان سر در بیاورند، آن‌ها را رصد، مدیریت و نهایتا کنترل کنند و به سلامت مالی برسند.

*به نظر شما در حوزه تولید این نوع اپلیکیشن ها (در مراحل مختلف همچون طراحی و تولید، راه اندازی و بازاریابی .... تامین مالی) در کشور با چه چالشهایی روبرو هستند؟
بزرگترین چالش اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصیِ مستقل که به بانک خاصی وابسته نیستند دستیابی به API های بازِ باکیفیت و تمیز است. متاسفانه بانک‌های ما یا این سرویس‌ها را فقط به شرکت‌های وابسته به خودشان ارایه می‌دهند یا اینکه API هایشان با کیفیت و تمیز نیست.

*این نوع اپلیکیشن‌ ها که از فناوری ابری استفاده می‌کند چقدر در کشور استقبال شده است؟ از طرف سازمانها و شرکتها؟ مزیتهایش را بفرمایید.
هنوز اهمیت فناوری‌های ابری برای خیلی از کاربران روشن نیست؛ البته بخش زیادی از این به‌ خاطر کم ‌کاری ما و دیگر بازیگران بازار است. برای مثال ما در نیوُ برای کاربرانمان این امکان را فراهم می‌کنیم که اپلیکیشن خود را بین چند دستگاه همگام (سینک) کنند؛ همچنین کاربری که مایل باشد با استفاده از فناوری ابری ما می‌تواند دفتر خرج خود را با فرد دیگری (مثلا همسر یا شریک) به اشتراک بگذارد.

*در منطقه، ایران از لحاظ تولید این نوع اپلیکیشنها درچه جایگاهی است؟ کدام کشورها منطقه پیشرو هستند؟
در ایران چند اپلیکیشن در این زمینه وجود دارند ولی در مجموع هم نصب کمی دارند به این علت که سلامت مالی و رصد دخل و خرج فردی در فرهنگ مبتنی بر اقتصاد نفتی ما جا افتاده نیست و هنوز راه درازی تا پذیرش همگانی وجود دارد. در منطقه هم اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد ولی کماکان امکان ورود اپلیکشین‌های داخلی به بازار منطقه فراهم است.

*چه راهکارهایی توسعه ای و حمایتی در این حوزه باید از طرف دولت و سازمانهای ذیربط به کار گرفته شود؟
بیشترین چیزی که برای ما اهمیت دارد پیگیری بانک مرکزی برای پیاده‌سازی دستورالعمل‌های مهمی هچون PSD۲ و اهتمام به راه‌اندازی سرویس‌های بانکی باز از سوی تمام بانک‌ها است.

*این نوع اپلیکیشن ها در اقتصادهای پیشرفته در چه جایگاهی قرار دارند؟ چه راهکاهاری حمایتی از سوی آنها برای این حوزه ارایه می شود؟
در اقتصادهایی که از یک سو دخل و خرج برای مردم مهم است و از دیگر سو سرویس‌های بانکی باز وجود دارند، این اپلیکیشن‌ها به شکل‌های مختلف و با سرویس‌های مختلف در دسترس مردم هستند. مثلا در اروپا پس از اجرایی شدن دستورالعمل‌های PSD۲ سرویس‌های بانکداری باز برای کارآفرینان در دسترس ‌تر شده و نوآوری‌های مالی/بانکی برای مردم به شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

*آماری از میزان درصد استفاده از این نوع اپلیکیشن ها مالی در کشور دارید؟ چند درصد تولید ناخالص داخلی کشور به این حوزه تعلق دارد؟
کل نصب این اپلیکیشن‌ها در کشور به زحمت به ۲ میلیون می‌رسد که نسبت به جمعیت کشور و خیلی از حوزه‌های دیگر عدد بسیار ناچیزی است.

*در حوزه صادرات این نوع اپلیکیشن ها، آیا ایران می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد؟ چه موانعی جهت این کار است؟
بله هنوز امکان ورود به بازارهای دیگر وجود دارد، اگر از دغدغه‌های تغییر زبان، تجربه‌ کاربری و انطباق با سیستم‌های بانکی جدید بگذریم که در جای خود بسیار مهم هم هستند، بزرگ ‌ترین چالش این است که به خاطر تحریم‌ها نمی‌توان با هویت حقوقی ایرانی وارد بازارهای دیگر شد و دست‌کم نیاز است که شما یک هویت حقوقی جدید در کشوری دیگر ثبت کنید که خود این نیز علاوه بر نیاز به سرمایه‌ ارزی بیشتر با چندین چالش دیگر رو به رو است.

*افتخاراتی راهم کسب کرده اید بفرمایید.
نیوُ در دو سه سال اخیر روی بهبود محصول/سرویس خود برای مشتریان متمرکز بوده است و دیگر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده ولی یپش از آن افتخاراتی همچون راهیابی به نمایشگاه CeBIT ۲۰۱۷ در پاویلیون استارتاپی ایران، راهیابی به نمایشگاه GITEX ۲۰۱۷در پاویلیون استارتاپی ایران، برگزیده شدن بین ۱۰ استارت آپ راه منتخب الکام استارز در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، رتبه سوم مسابقه توسن بوم در سال ۱۳۹۴ و نیز اپلیکشن برگزیده‌ کافه‌ بازار برخی از افتخارات نیوُ هستند.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha