۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
تولید ورق گرم ۱۵ درصد کم شد
آمارهای شش ماهه تولید فولاد نشان داد:

تولید ورق گرم ۱۵ درصد کم شد

آمارها نشان می دهند با قطعی برق واحدهای فولادی در کشور در شش ماهه نخست امسال تولید ورق گرم به ۳ میلیون و ۹۰۵ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: آمار تولید محصولات فولادی در کشور در تیر، مرداد و شهریور ماه سال جاری نشان می دهد که روند کاهش تولید فولاد که تیرماه امسال در کشور آغاز شده در مرداد و شهریورماه نیز ادامه داشته و محدودیت‌های ناشی از قطع جریان برق همه واحدهای فولادسازی کشور را متضرر کرده و کاهش تولید پیامد قطعی برق فولادی ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که در این مدت تولید ورق سرد نیز در مجتمع های فولادی سازی کشور به یک میلون و ۲۲۳ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۹ که یک میلیون و ۳۶۸ هزار تن بود در مجموع ۱۱ درصد منفی شده است.

آمارها نشان می دهد که در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار تن ورق گروه در کشور تولید شده است در حالی که امسال در این مدت ۳ میلیون و ۹۰۵ هزار تن ورق گرم در مجتمع های فولاد سازی کشور تولید شد.

قطع برق باعث متضرر شدن فولادی ها شد
بر اساس این گزارش با تداوم قطع برق فولاد سازان در ۶ ماهه نخست امسال ۵۶۶ هزار تن تیرآهن تولید شده است که در مقایسه با ۶ ماهه سال ۹۹ که ۶۲۶ هزار تن بوده بیش از ۱۰ درصد تولید این محصول کاهش یافته و این از دلایل متضرر شدن فولادی ها در نیمه نخست امسال بوده است.

همچنین در مدت یادشده ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار تن میلگرد در کشور تولید شد که نسبت به ۶ ماهه سال گذشته که ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار تن بوده ۴ درصد کاهش یافته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این گزارش یادآورشد: در این مدت میزان تولید نبشی و ناودانی در کشور به ۳۹۰ هزار تن رسید که در مقایسه با ۶ ماهه سال گذشته که ۳۹۳ هزار تن بوده، بیش از یک درصد کمتر شده است.

در ۶ ماهه نسخت امسال در مجموع تولید کل مقاطع فولادی در کشور به ۵ میلیون و ۳۱۴ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ که ۵ میلیون و ۵۶۴ هزار تن بود، شاهد کاهش ۴ درصدی هستیم.

تولید کل مقاطع تخت فولادی ۱۶درصد کاهش یافت
در این مدت تولید کل مقاطع تخت فولادی نیز به ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار تن رسید که در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال گذشته که ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تن بود بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته است.

آمارها نشان می دهد که در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع تولید کل محصولات فولادی در مجتمع های فولاد سازی کشور ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن بوده است که نسبت به تولید سال گذشته که ۱۰ میلیون و ۲۸۹ هزار تن بوده بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت تولید بیلت و بلوم در کشور به ۵ میلیون و ۲۵۸ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیون و ۷۵۶ هزار تن بود ۹ درصد کاهش یافته است.

در ۶ ماهه امسال در مجموع تولید فولاد میانی در کشور به ۱۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ میلیون و ۲۷ هزار تن بوده ۱۴ درصد منفی شده است.

روند کاهش تولید محصولاتی فولادی در کشور نشان می دهد که قطع برق مجتمع های فولاد سازی کشور که از اواخر خرداد ماه تا شهریور ماه ادامه داشت بر میزان تولید فولاد در مجتمع های فولادسازان کشور تاثیر منفی گذاشته است.

آمارها نشان می دهند که همزمان با قطعی برق از اواخر خرداد ماه سال جاری در صنایع فولاد منجر به کاهش شدید تولید و عرضه محصولات داخلی و حتی صادراتی فولاد کشور شده است و این در کاهش درآمدهای ارزی بسیار تاثیر گذار بوده است.

کمبود برق یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در فصل تابستان امسال
کمبود برق یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در فصل تابستان امسال بود که دولت مجبور شد برای تامین برق مورد نیاز خانه های مردم در سراسر کشور برق واحدهای تولید فولاد را تا ۹۰ درصد قطع کند و کارخانه های فولادسازی مجاز به استفاد از ۱۰ درصد بر ق بودند.

با کاهش مصرف برق خانگی در کشور و تامین برق مورد نیاز واحدهای تولید فولاد در کشور به نظر می رسد، فولاد سازان بتوانند در ۶ ماهه دوم امسال با تلاش شبانه روزی تولید خود را افزایش دهند تا در مجموع میزان تولید فولاد کشور از سال گذشته کمتر نشود.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در این خصوص می گوید: تولید ما براساس برنامه پیش می‌رفت، اما به دلیل قطع برق از برنامه خود جا ماندیم. تولید ۱۰۸ هزار تن پیش‌بینی تولید فولاد بناب به ‌صورت ماهانه بوده که در فروردین به بیش از ۵۰ هزار تن تولید رسیدیم که به دلیل تعطیلات و اورهال شدن شرکت احیای استیل فولاد بافت که برای تامین نیاز ما آهن اسفنجی تولید می‌کند، نتوانستیم به تولید هدف‌گذاری‌ شده دست پیدا کینم.

«سورنا زمانیان» افزود: در اردیبهشت امسال  ۱۰۶ هزار تن تولید داشتیم، در خرداد به دلیل قطع برق به ‌صورت یک روز در میان به تولید ۷۹هزار تن رسیدیم. از ۱۵ تیر نیز به ‌صورت رسمی ابلاغ شد که کارخانه‌های سیمان و فولاد تعطیل شوند که باعث عقب ماندن ما از برنامه تولید شد، این در حالی است که فعالیت این دو صنعت مادر و استراتژیک سبب رونق اقتصادی کشور می‌شوند.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha