۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن محصولات زراعی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن محصولات زراعی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

علیزاده، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: افزایش تولید حداقل ۱۰ میلیون تن محصولات زراعی با اجرای طرح پنج ساله جهش تولید در دیمزارهای کشور مورد انتظار است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خشنود علیزاده، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: برآورد می کنیم در پایان این طرح پنج ساله با احتساب حداقل ۳۰ درصد افزایش بهره وری در سطح فعلی و افزایش سطح کشت برخی محصولات جایگزین به افزایش حداقل ۱۰ میلیون تن محصولات غلات، حبوبات، علوفه و دانه های روغنی در اراضی دیم دست یابیم.

علیزاده پیش بینی کرد تا پایان این طرح، سطح زیر کشت اراضی دیم از حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار فعلی بر اساس آمارنامه رسمی سال ۹۸ به حدود ۸.۵ میلیون هکتار برسد.

وی با بیان این که طرح جهش تولید در دیمزار های کشور از سال گذشته در شش استان به طور محدود آغاز شده است، اظهار داشت: امسال گام دوم این طرح با همراهی و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مشارکت ۳۰۰ هزار بهره بردار در ۱۵ استان دیم خیز و در سطح ۲.۶ میلیون هکتار اجرا می شود.

علیزاده با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۳ میلیون هکتار از اراضی دیم به صورت آیش رها می شود، گفت: در این طرح از فضای آیش برای کشت جو و محصولات جایگزین که در تناوب با غلات هستند، استفاده می شود.

وی درباره جزییات طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور شرح داد: ما در قالب این طرح به دنبال افزایش بهره وری تمام محصولات زراعی دیم و نیز افزایش سطح زیرکشت بعضی از محصولات مانند جو و محصولات جایگزین در تناوب با غلات هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم افزود: سطح زیر کشت گندم در این طرح افزایش نخواهد داشت، اما بر اساس برنامه ریزی ها، ۵۰۰ هزار هکتار به سطح فعلی کشت جو با توجه به قابلیت های این گیاه و تحمل آن به خشکی اضافه می شود.

وی سطح فعلی کشت جو در اراضی دیم را حدود ۹۰۰ هزار هکتار عنوان کرد.

علیزاده ادامه داد: حداقل ۳ میلیون هکتار اراضی دیم که تحت آیش بودند به تدریج و ظرف پنج سال زیر کشت جو و محصولات جایگزین رفته و عملیاتی می شود.

وی معرفی یک الگوی کشت مناسب و قابل اجرا را از اهداف طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور دانست و تصریح کرد: در گذشته اکثر محصولات زیرکشت در اراضی دیم محدود به غلات بود به طوری که در سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد سطح کشت اراضی دیم به گندم و جو اختصاص داشت و ادامه این روند می توانست وضعیت خطرناک و ناپایداری را در این اراضی ایجاد کند.

علیزاده افزود: برای تولید پایدار در درازمدت، سهم کشت غلات در دیمزارها ظرف پنج سال باید حدود ۶۰ درصد شود و مابقی اراضی دیم نیز به کشت محصولاتی همچون دانه های روغنی، حبوبات و علوفه اختصاص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: کشت متوالی غلات موجب طغیان آفات و بیماری ها و فرسودگی خاک می شود، زیرا غلات از عمق و عناصر محدودی از خاک استفاده می کند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم درباره عملکرد اقتصادی تولید در دیمزارها گفت: چنانچه کشاورزان از ارقام زراعی جدید بر اساس بسته های زراعی و دستورالعمل های فنی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم استفاده کنند، حتی در شرایط سخت خشکسالی نیز عملکرد کاملا اقتصادی خواهند داشت.

وی در همین حال پیش بینی کرد در پروژه جهش تولید در دیمزارهای کشور با بکارگیری توصیه های فنی این موسسه، عملکرد تمام محصولات زراعی حداقل ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یابد.

علیزاده با اشاره به تدوین ۱۰ دستورالعمل جدید محصولات زراعی دیم از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: این دستورالعمل های فنی در مورد کشت انواع غلات، حبوبات، گیاهان علوفه ای و دانه‌های روغنی در مناطق مختلف اقلیمی تحت شرایط دیم و همچنین آبیاری تکمیلی برای ارقام گندم و جو دیم است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، بروشورهای ترویجی از دستورالعمل ها برای دسترسی آسان و راحت کارشناسان و مروجان، آماده و در اختیار معاونت امور زراعت و سازمان های جهاد استان‌ها خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha