۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
نظارت بر بازار نیازمند شفاف‌سازی| قوت غالب ۳۰ درصد گران شد
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

نظارت بر بازار نیازمند شفاف‌سازی| قوت غالب ۳۰ درصد گران شد

سمنان- نظارت بر بازارهای استان سمنان نیازمند تقویت در شفاف سازی است تا شاهد عرضه چند نرخی اقلام آن‌هم به مراتب گران‌تر از آنچه در واقعیت است، صورت نگیرد.

بازار، گروه استان‌ها: مردم استان سمنان از شرایط نابسامان بازار خرید محصولات و مایحتاج مورد نیازشان ناراضی هستند و از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی دلیل این امر را عدم نظارت بر چرخه عرضه می‌دانند. مردم شاهد هستند که برخی اقلام هنوز دو ماه از گرانی شان نگذشته دوباره گران شده‌اند و سوالات متعددی در ذهنشان در این زمینه نقش می‌بندد.

برخی کارشناسان معتقد هستند که دولت در دو مقوله مهم شامل قیمت گذاری و همچنین عرضه ناموفق عمل کرده و دولت سیزدهم نیز تا به اینجای کار در زمینه جلوگیری از گرانی کالاها موفق نبوده است که البته دلایل متعددی دارد از جمله افزایش هزینه تولید، دشواری حمل و نقل، تلاطم‌های اقتصادی و … که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مردم استان سمنان اما تمام مشکلات سطح کلان و ملی را درک کرده و می‌دانند که مسئولان در تلاش هستند تا مسائل را برطرف سازند اما کمترین انتظار آنها این است که مسئولان استانی به بازارها و قیمت‌ها نظارت داشته باشند و برخی اقلام در چند جای شهر دارای چند قیمت متفاوت نباشد.

ایجاد سامانه برخط
در این بین اما مسئولان با برگزاری نشست ستاد تنظیم بازار در هفته جاری سعی کردند تا راهکارهای نظارتی بر بازار استان را تقویت سازند در این راستا رئیس سازمان صمت استان سمنان از فعالیت سامانه جامع تجارت شامل ثبت فرایندهای بازار در یک سیستم آنلاین خبر داد و گفت: درست است که این موضوع در دولت قبل به صورت جدی دنبال نشد اما دولت سیزدهم به صورت جدی تلاش دارد تا این مهم تحقق یابد.

مردم استان سمنان اما تمام مشکلات سطح کلان و ملی را درک کرده و می‌دانند که مسئولان در تلاش هستند تا مسائل را برطرف سازند اما کمترین انتظار آنها این است که مسئولان استانی به بازارها و قیمت‌ها نظارت داشته باشند

علی تشنه دل با بیان اینکه سامانه برخط سبب می‌شود تا همه چیز ثبت و در نتیجه شفافیت و توان نظارتی افزایش یابد، بیان داشت: فعالیت سامانه جامع تجارت می‌تواند تمام کالاهای خرده و عمده فروشی‌ها را با قیمت و تاریخ به ثبت رسانده و اطلاعات مرتبط با بازار درج خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز است تا در یک فضای تعاملی بخش خصوصی و کسبه را به نصب این سیستم تشویق کرد چرا که با جبر نمی‌توان طرحی را تحمیل ساخت، بیان داشت: ارائه داده‌ها و اطلاعات از سوی کسبه و فعالان تجاری و اقتصادی می‌تواند در شفافیت مؤثر باشد.

نظارت بر بازارهای استان سمنان نیازمند شفاف‌سازی | قوت غالب ۳۰ درصد گران شد

اکیپ های نظارتی
حسن صیاد جو، رئیس اتاق اصناف استان سمنان نیز با بیان اینکه کرونا یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت‌ها و تلاطم اقتصادی یک دو سال اخیر بوده است، گفت: خوشبختانه شرایط شیوع کرونا در سطح استان یک روند تثبیتی و کاهشی را پیدا کرده در نتیجه می‌توان پیش بینی کرد که کم کم شرایط تقاضا در بازار نیز به شرایط قبل باز خواهد گشت که خبر خوبی در زمینه اقتصاد است.

صیاد جو با بیان اینکه افزایش تقاضا طی هفته‌های آتی قطعاً نیاز به نظارت را نیز افزایش خواهد داد، گفت: در این راستا اتاق اصناف ۱۰ اکیپ بازرسی را آماده کرده تا بر بازار عرضه محصولات مورد نیاز مردم و خدمات نظارت داشته باشند.

شرایط شیوع کرونا در سطح استان یک روند تثبیتی و کاهشی را پیدا کرده در نتیجه می‌توان پیش بینی کرد که کم کم شرایط تقاضا در بازار نیز به شرایط قبل باز خواهد گشت

وی با بیان اینکه ۲۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی در شش ماه گذشته انجام شده که ۱۲ هزار مورد در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است، ابراز کرد: ۹۱۵ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

گرانی برنج از مبدا است
مهدی برهانی، رئیس اتاق بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان نیز درباره نظارت بر بازار و گرانی برخی اقلام به خصوص برنج، گفت: افزایش قیمت برنج در سطح استان که مردم درباره آن اعتراض دارند، یک پدیده کشوری و ملی است و تنها به استان سمنان ارتباط ندارد.

برهانی با بیان اینکه افزایش قیمت برخی اقلام مانند برنج از مبدا است، بیان کرد: این قیمت گذاری سبب می‌شود تا ما در استان‌های مقصد شاهد افزایش قیمت اقلام باشیم که البته از دست ما نیز خارج است.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه با توجه به پایان فصل برداشت حبوبات، افزایش قیمت داشتیم که با شروع فصل پاییز و تزریق محصولات جدید، در حال حاضر شاهد کاهش قیمت هستیم، ابراز کرد: در بحث تثبیت قیمت‌ها در برخی اقلام اقدامات خوبی صورت گرفته برای مثال شیر فله‌ای امروز با قیمت هفت هزار و ۲۰۰ تومان در سراسر استان از مرداد ماه ۱۴۰۰ عرضه می‌شود.

قیمت ها تثبیت شده است
رئیس اتاق بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان با بیان اینکه قیمت بسیاری اقلام در ماه‌های گذشته تثبیت شده است، گفت: برای مثال گوشت قرمز یکی از اقلامی بود که در زمینه قیمت با ثبات قیمت مواجه شده است.

برهانی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش قیمت مرغ برای مصرف کننده در سراسر استان سمنان، توضیح داد: مرغ در بازار استان با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان و تخم‌مرغ نیز با قیمت کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

نظارت بر بازارهای استان سمنان نیازمند شفاف‌سازی | قوت غالب ۳۰ درصد گران شد

نظارت جدی دستگاه ها
دیگر مقامی که در سطح استان سمنان درباره تنظیم بازار اظهار نظر جدی کرده، استاندار سمنان است. سید محمدرضا هاشمی که دو هفته‌ای می‌شود به این استان آمده و سکان دار اقتصادی این استان در مسند استانداری سمنان شده است، می‌گوید: کارگروه ستاد تنظیم بازار و دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های خود را مقوله قیمت‌ها و معیشت مردم قرار داده است.

هاشمی با بیان اینکه نظارت جدی بر بازار با همکاری همه دستگاه‌ها یک رسالت بزرگ در سطح استان سمنان محسوب می‌شود، تاکید کرد: نظارت با هدف کمک به معیشت مردم، یکی از دغدغه‌های اصلی دولت خواهد بود.

افزایش قیمت برخی اقلام مانند برنج از مبدا است

وی با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی، بیان کرباید در حوزه تأمین نهاده‌ها دامی، تفکر و تمهیدات ویژه اندیشیده شود تا شاهد مدیریت این مسئله باشیم که تقریباً برای تمام دامداران ما در سطح استان مشکل ایجاد کرده است.

تامین کالاهای مورد نیاز مردم
استاندار سمنان با بیان اینکه تأمین کالاهای مورد نیاز در بازار و وفور اقلام در مراکز عرضه و خرید، از مهم‌ترین اصول در حوزه تنظیم بازار است، تاکید کرد: از مسئولان ذی ربط در سطح استان می‌خواهیم تا این موضوعات را مدیریت کنند.

هاشمی خواستار تقویت تیم‌های بازرسی اصناف استان شد و گفت: تیم‌های بازرسی باید بیش از پیش فعال شده اما توقع ما این است که نظارت بر عرضه کالاها به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظارت بر بازار به دنبال مچ‌گیری نیستیم، افزود: قصد و اراده ما تنها نظارت بر عرضه صحیح کالا است تا به مردم فشار کمتری وارد شود و در این راستا خوشبختانه کسبه استان نیز از فهم بالایی برخوردار بوده و این شرایط را درک می‌کنند.

جلوی تخلفات گرفته شود
استاندار سمنان با اشاره به اینکه می‌بایست جلوی تخلفات حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجارت به خصوص بازار مصرف را گرفت، ابراز کرد: در بحث تردد و جابجایی دام و همچنین طیور، نیاز است تا نظارت بر گلوگاه‌های استان به صورت مستمر و دقیق اعمال شود

کارگروه ستاد تنظیم بازار و دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های خود را مقوله قیمت‌ها و معیشت مردم قرار داده است

هاشمی در ادامه گفت: با تأمین معیشت مردم، به طور طبیعی امنیت و احساس آرامش جامعه نیز فراهم‌خواهد شد؛ لذا در همین راستا، لازم است تا تأمین کالاهای اساسی مَد نظر مدیران مرتبط با حوزه کارگروه تنظیم بازار استان قرار داشته باشد.

گرانی ۳۰ درصدی نان
تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که نان هم ۳۰ درصد گران شده اما مسئولان استان سمنان اعلام رسمی آن را به تاخیر انداخته اند. رجبعلی جعفریان رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان  روز گذشته به یک خبرگزاری رسمی اعلام کرده است:  قیمت انواع نان در نقاط مختلف استان از سه شنبه حدود ۳۰ درصد افزایش یافت همچنین  این افزایش قیمت مربوط به هزینه های خبازی است همچنین باید گفت بزودی و به احتمال زیاد در روز شنبه آینده نرخنامه رسمی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که استان سمنان تعداد بسیار محدودی نانوایی دولتی دارد و در شهرهای مانند شاهرود و سمنان کل نانوایی‌های دولتی پنج درصد آزادپزها هم نمی شود در نتیجه از روز گذشته نان بربری ۱۵۰۰ تومانی به دو هزار و ۲۰۰ تومان و نان سنگگ ۲۵۰۰ تومانی به سه هزار ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داده است از سوی دیگر نان سنگگ دو رو که سابقاً سه هزار تومان بود به چهار هزار تومان می رسد! عزم مسئولان برای مقابله با گرانی از یک سو و گرانی از سوی دیگر سبب شده تا مردم در این بین سردرگم شوند.

در نهایت باید گفت عزم خوبی از سوی مسئولان استان سمنان در راستای تنظیم بازار و مدیریت شرایط عرضه و تقاضا با نیم نگاهی به معیشت مردم وجود دارد اما سیاست‌های نظارتی و همچنین اجرای سیستم برخط نظارت بر تجارت نیازمند همراهی سیاست‌های کلان اقتصادی است که باید دید در آینده این امر تا چه اندازه میسر می‌شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha