۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
برجام برای دولت بایدن اهمیت گذشته خود را ندارد| طرفین باید امتیازاتی بدهند
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

برجام برای دولت بایدن اهمیت گذشته خود را ندارد| طرفین باید امتیازاتی بدهند

«رابرت شاپیرو» معتقد است که پیشرفت احتمالی در جهت سازنده در مذاکرات وین وجود دارد اما هنوز برای رسیدن به نتیجه گیری محکم زود است.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری آناتولی ترکیه چند روز پیش در خبری اعلام کرد، ایران قرار است مذاکرات خود را با قدرت‌های جهانی در وین درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سر بگیرد، زیرا روند بازنگری دورهای قبلی مذاکرات در حال پایان یافتن  است.

منابع آگاه به خبرگزاری آناتولی گفتند که دور بعدی مذاکرات بین تهران و سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احتمالاً قبل از پایان ماه جاری میلادی در پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

این در حالی است که طرف امریکایی توپ را در زمین ایران انداخته و مکرر هشدار می دهد که زمان برای احیای برجام در حال پایان یافتن است. «تونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا حتی هشدار داده ممکن است در سایه پیشرفت ایران در زمینه هسته ای، برجام دیگر کارایی نداشته باشد.

 ایران نیز به دنبال این است که تحریمهای دوره ترامپ همه تحت هر عنوان و برچسبی برچیده شود. چرا که ترامپ برخی از تحریمهای ایران را از ذیل عنوان هسته ای به عناوین دیگری چون مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و ... تغییر داده است.

از جمله سوالاتی که اکنون مطرح می شود این است که مواضع طرفین در دور جدید مذاکرات وین چه خواهد بود و اینکه آیا روند قبلی ادامه پیدا خواهد کرد؟

در پاسخ به این سوال پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا گفت: تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ایالات متحده آمریکا به آرامی در جهت از سرگیری این مذاکرات و پایان تحریم های منتخب پیش می رود. آمریکا به دنبال این است که ایران برای پیشبرد این مذاکرات امتیازاتی قائل شود، مانند اجازه بازرسی به شیوه ای معتبر برای تعیین میزان محدودیت فعالیت های هسته ای ایران به طرق مورد نظر.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد امریکا به تحریمها در دور جدید مذاکرات تغییر خواهد کرد یا خیر گفت: امریکا قصددارد تحریم های ناسازگار با برجام که دونالد ترامپ بر برخی شرکت ها و اشخاص اعمال نموده را حذف کند و این مهم نیاز به زمان دارد. اما تحریم هایی که به علت برنامه هسته ای ایران تحمیل شده کماکان تا رسیدن به توافق نهایی و جامع به قوت خود باقی خواهند بود. امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.

استاد دانشگاه کلمبیا همچنین گفت: رسیدن به توافق میان ایران، امریکا و کشورهای اروپایی به علت طولانی بودن روند مذاکرات کمی سخت شده و نیاز به ارائه امتیازات توسط طرفین دارد. دولت بایدن در طی مبارزات انتخاباتی بارها از بازگشت به برجام صحبت کرده بود اما با گذشت چندماه از ریاست جمهوری تغییری در سیاست خارجی امریکا نسبت به ایران ایجاد نشده و تحریم های اقتصادی ایران ادامه دارد.

وی در نهایت گفت: پیشرفت احتمالی در جهت سازنده در مذاکرات وین وجود دارد اما هنوز برای رسیدن به نتیجه گیری محکم زود است. زمان، تحولات منطقه ای و بین المللی فاکتورهای تاثیرگذار بر روند مذاکرات وین هستند اما مواضع طرفین و نیروهای تاثیرگذار داخلی در هر دو کشور تعیین کننده نتیجه مذاکرات می باشند.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha