۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
تحقق «حمایت از کالای ایرانی» در سایه توجه به ظرفیت های کشور
یادداشت؛

تحقق «حمایت از کالای ایرانی» در سایه توجه به ظرفیت های کشور

همدان- طرح «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در سایه امکانات و ظرفیت های کشور محقق خواهد شد، این بخشی از نوشته های بهرام هاشمی، تحلیلگر اقتصادی برای بازار است.

بهرام هاشمی؛ بازار: مقوله ای با عنوان «ولایت» در کشور ما مسئله قابل توجهی است و این نقش در نوسانات اجتماعی و اقتصادی بیشتر هویدا می‌شود چراکه از قوای سه گانه تا مردم، تلاطم‌های خود را با اتکاء بر ولایت فقیه از سر می‌گذرانند.

این مطلب را عرض کردم تا به اینجا برسم که وقتی مسئله ای از جانب رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود بی اساس نبوده و اتفاقا به جهت هوشمندی ایشان و تسلط بر موضوع است.

هنگامی که حضرت آقا از مسائل اقتصادی صحبت می‌کنند همانند یک کارشناس یا یک مدیر بازاری به ریز مباحث اشاره می‌کنند، بنده به عنوان کسی که در عرصه اقتصاد مطالعاتی داشته ام، هنگامی که سخنان ایشان را مرور می‌کنم کاملا عیان است طرح مسائل بر اساس یک قاعده صورت می‌گیرد.

حوادثی که در دی ماه سال ۹۶ و آبان ۹۸ در کشور رخ داد، اگر برای هر کشوری اتفاق می‌افتاد تبعات زیان باری به همرا داشت اما به لطف خدا کشور ما از این اتفاقات به سلامت عبور کرد، لذا می‌بینیم که محور اصلی و مهم در این اتفاقات «مسئله اقتصادی» بوده که با یک نگاه عقلایی به شعار سال‌های گذشته درمی یابیم در حوزه اقتصادی از مدیریت کلان به جزئی رسیده ایم؛ یعنی «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» پس از مباحث اقتصادی خرد بسیاری در سال‌های اخیر شکل گرفته است.

در مورد  «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نباید صرفاً به عنوان یک شعار به آن بنگریم

اما در این مسیر و در مورد «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نباید صرفاً به عنوان یک شعار به آن بنگریم، بلکه این شعارها را باید مورد بررسی قرار داده و به این توجه کنیم که در پسِ این شعارها چه مفاهیمی نهفته است.

یکی از مفاهیم مستتر در «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، حمایت از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی است چرا که ابعاد سیاسی، فرهنگی و امنیتی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به طور مثال در مورد سماور که تولید کشور روسیه بود چه اتفاقی افتاد؟ این کالا وقتی وارد کشور ما شد، فرهنگ و لغت را هم با خود آورد! لذا هنگامی که ما چیزی را ابداع می‌کنیم با تولید و صادرات آن فرهنگ خود را نیز صادر می‌کنیم، چرا که استفاده از یک وسیله مستلزم استفاده از فرهنگ و منظوری است که برای آن تهیه شده است؛ بدن سان، در علوم دانش بنیان که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بارها به آن اشاره کرده اند، بر این مورد تاکید می‌کنند که از تئوری‌ها و علم ارائه شده در دانشگاه به یک محصول رسیده و آن را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم تا به تولید انبوه رسیده و سپس به صادرات بپردازیم.

بنابراین می‌بینیم که در تولید یک کالا و سپس صادرات آن، فقط یک موضوع به عنوان صادرات مطرح نیست؛ بلکه با آن کالا یا خدمات، مفاهیم بسیاری از تاریخ و تمدن ما نیز صادر می‌شود، نظیر همان کاری که اروپایی‌ها با تولید و صادرات غذای آماده انجام می‌دهند، مثلاً با یک آدامس یا پاستیل که مشکوک به الکل بوده یا به ژلاتین خوکی آغشته است، آثار وضعی این مواد خوراکی را که در شرع ممنوع است نیز بر ما تحمیل می‌کنند.

همانطور که به انتقال تاریخ و تمدن با انتقال کالا اشاره کردم، در حوزه خدمات هم همین گونه است، شما اگر فیلم را به عنوان یک کالا در نظر بگیرید، ملاحظه می‌کنید که یک فیلم با خود فرهنگ بیشتری را نسبت به کالاهای دیگر می‌آورد، مثلاً فیلم‌های کره ای که در جامعه ما با اقبال مواجه می‌شود.

این حمایت منجر به تولید انبوه شده و هنگامی که به صادرات رسید، شامل صادرات تاریخ، تمدن و فرهنگ ما نیز خواهد بود

بنابراین، در جمع بندی این موضوع باید گفت که مسئله فقط حمایت از کالای ایرانی و تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نیست بلکه این حمایت منجر به تولید انبوه شده و هنگامی که به صادرات رسید، شامل صادرات تاریخ، تمدن و فرهنگ ما نیز خواهد بود.

اما در این مسیر توجه به یک نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هر سال طبق سنوات به غیر از سال های کرونایی (یعنی ۹۹ و۱۴۰۰) رهنمودهایی را بیان کردند؛ یکی از نکات مورد توجه رهبر انقلاب «امکانات و ظرفیت ها» بود و اینکه ما چه امکاناتی داریم که می‌توانیم از بین ۲۰۰ کشور، جزء ۱۲ کشور تراز اول دنیا باشیم.

طرح «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در سایه امکانات و ظرفیت های کشور محقق خواهد شد

بنابراین طرح «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در سایه امکانات و ظرفیت های کشور محقق خواهد شد که از جمله این امکانات و ظرفیت ها می توان به جوانان، داشتن زمینه های منابع طبیعی چون ذخایر معدنی و غیره اشاره کرد.

مخلص کلام اینکه با باورداشتن این ظرفیت ها و تکیه بر توان داخلی می توان در مسیر پیش روی این طرح ها قدم برداشت و به آن ها جامه عمل پوشاند و دستاوردهای اقتصادی آن ها را بیش از پیش شاهد بود.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha