۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
استقبال طالبان از کمک به ظاهر بشردوستانه امریکا | حرکت به سوی بهبود روابط دیپلماتیک دوجانبه
پس از مذاکرات اخیر دوحه مطرح شد؛

استقبال طالبان از کمک به ظاهر بشردوستانه امریکا | حرکت به سوی بهبود روابط دیپلماتیک دوجانبه

طالبان پس از مذاکرات در دوحه، خواستار بهبود روابط دیپلماتیک با آمریکا شده و از کمک های به ظاهر بشردوستانه استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری بازار، طالبان امروز اعلام کرد که ایالات متحده با ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان موافقت کرده است و اصرار دارد که این کمک باید بدون هیچ گونه محدودیتی پس از مذاکرات در قطر انجام شود در حالی که البته واشنگتن این دیدار را صادقانه و حرفه ای خوانده است.

طالبان در بیانیه ای که در پی مذاکرات دو روزه با مقامات آمریکایی در دوحه قطر منتشر شد، گفت: ایالات متحده وعده داده است که کمک های بشردوستانه را به افغان ها ارائه کرده و امکانات را برای سایر سازمان های بشردوستانه به منظور ارائه کمک ها فراهم خواهد کرد.

طالبان ضمن بیان استقبال از این کمکها، تأکید کرد که هرگونه کمک نباید با مسائل سیاسی مرتبط باشد. این گروه بدون ارائه توضیح بیشتر اظهار کرد که هیئت آمریکایی و نمایندگان طالبان در ملاقاتی که در تعطیلات آخر هفته انجام شد، در خصوص همه موضوعات مرتبط به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 پیش از این، امیرخان متقی  از رهبران ارشد و وزیر امور خارجه منصوب طالبان در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده بود که دو طرف توافق کردند که به مفاد توافقنامه دوحه در سال ۲۰۲۰ که توسط دولت دونالد ترامپ مذاکره شده بود، ادامه دهند.

بر همین اساس، ایالات متحده متعهد شد که بر اساس این توافق همه نیروهای ناتو را از افغانستان خارج کند، زیرا تعهد طالبان این بود که اجازه ندهد تروریست ها مناطق تحت کنترل خود را تحت کنترل خود درآورند.

طالبان اولین مذاکرات با ایالات متحده از زمان خروج نیروها در ماه اوت را صریح توصیف کرد و خاطرنشان نمود که طرفین توافق کردند که در آینده در صورت نیاز مجددا چنین ملاقاتی را با یکدیگر داشته باشند.

علیرغم اینکه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت قانونی افغانستان خودداری کرده، این گروه اعلام کرد که آماده اصلاح روابط با واشنگتن است.

این درخواست کمتر از دو ماه پس از فروپاشی دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده در برابر حمله طالبان و در پی تخلیه آشفته شهروندان آمریکایی و متحدان افغان که هزاران نفر از آنها توسط واشنگتن ترک شده بودند، صورت می گیرد.

بر اساس اظهارات «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان، باید تلاش هایی صورت گیرد تا روابط دیپلماتیک به وضعیت بهتری برسد. 

وزارت خارجه ایالات متحده نیز با لحن خوش بینانه ای، مذاکرات را صریح و حرفه ای توصیف کرد در حالی که سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای که جزئیات آن مختصر نبود، اعلام کرد که نگرانی های امنیتی و تروریستی، تخلیه شهروندان و متحدان آمریکایی و همچنین حقوق زنان، دستور کار این نشست است.

این سخنگو در مورد موضوع کمک های بشردوستانه گفت که این کمک ها مستقیماً به مردم افغانستان  ارائه می شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha