۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
رشد صنعت گردشگری با جدا شدن اقتصاد از نفت
کارشناس اکوتوریسم عنوان کرد

رشد صنعت گردشگری با جدا شدن اقتصاد از نفت

شادلو، کارشناس اکوتوریسم جدا شدن اقتصاد کشور از سویه نفت را موجب رشد صنعت گردشگری عنوان کرد.

به گزارش بازار، علی شادلو در رابطه با اعلام آمادگی حوزه علمیه برای ورود به رونقِ گردشگری اظهار کرد: ما در چند سال گذشته موفق به یافتِ زبان مشترک با امام جمعه روستای اورامان نشده بودیم و همواره نسبت به این مهم افسوس می خوردم چراکه گریز از این صنعت برای آینده ایران اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه نبود دیپلماسی و مناسبات مذهبی در کشورمان همواره جای افسوس داشت ولی امروز نسبت به تغییر این وضیعت خوشنود هستیم، گفت: گردشگری اگر بعد از کرونا به مصداق یک موتور الکترونیکی باشد و در این راستا طبق مصوبه اتحادیه اورپا در ۲۰۳۰ تولید خودروهای بنزینی متوقف خواهد شد، بدین معناست که جهان از سوخت فسیلی بی نیاز می شود و این مسئله به نوعی تهدید و هم فرصت است.

این مسئله برای اقتصاد نفتی ما تهدید قلمداد می شود؛ چراکه هزاران معضل در آن است و توسعه از بالا به پایین را دیکته می کند و از این رو توسعه متوازن پیدا نکرده ایم. از دیگر سو جدا شدن صنایع از سوخت فسیلی فرصتی است تا ما را به دامان سویه های دیگر اقتصاد از جمله صنعت گردشگری سوق دهد.

شادلو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد گردشگری به سان یک موتور ۱۲ سیلندر فعالیت کند، در خیابان های شهری با ۴ سیلندر و در جاده ها با شمار بالایی از آن ها کار خواهد کرد اما در هر صورت ما از یک موتور با سوخت فسیلی سخن می گوییم که دوره کارکرد آن به پایان رسیده است.

اگر از گردشگری داخلی به عنوان ظرفیتی سخن بگوییم که معضل بیکاری را در استانی مثل کردستان حل کند، یعنی ۴ سیلندر از ۱۲ سیلندر یک موتورِ نسلِ گذشته گردشگری را به کار بسته ایم؛ هرچند گردشگری داخلی منابع اقتصاد را از تهران به کردستان سوق می دهد، اما در حقیقت منابع مالی اقتصاد داخلی را به نقاط مختلفی از کشور سوق می دهیم و این جزء حداقل های توانِ ما خواهد بود.

وی افزود: امروز گردشگری به سان یک موتور ۱۲ سیلندر در کوچه پس کوچه های اقتصاد کشورمان به آرامی تردد می کند و پشت چراغ قرمزهای وحشتناک می ایستد. لذا باید خود را آماده کنیم تا این موتور حداکثر کارایی خود را به نمایش بگذارد.

از دیگر سو باید آمادگی این را کسب کنیم که پا را در جرگه نسل موتور های الکترونیکی بگذاریم تا یک صنعت دانش محور را در حوزه گردشگری داشته باشیم.

شادلو لزوم بهره مندی از سند توسعه استانی و ملی را در حوزه گردشگری الزامی دانست و خاطرنشان کرد: گردشگری متاسفانه صنعتی بین بخشی در کشور بوده و گرفتارِ چند صاحبی است و از این رو آن خودروی ۱۲ سیلندر که نسل آن رو به پایان است، در حد و اندازه یک پراید ظاهر می شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha