۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال در برخی کشورهای اسکاندیناوی متوقف شد
به دلیل التهابات قلبی بعد از تزریق واکسن؛

تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال در برخی کشورهای اسکاندیناوی متوقف شد

به دنبال گزارش التهابات قلبی در افراد زیر ۱۸ سال در برخی از کشورهای اروپایی، استفاده از واکسن در دو کشور دانمارک و سوئد متوقف شد. سوئد استفاده از این واکسن را برای افراد کمتر از ۳۰ سال توصیه نمی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال تزریق واکسن مدرنا برای گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، گزارشهایی در مورد التهاب عضلات قلبی منتشر شد. گزارشهایی که باعث شد تا در مورد تزریق این واکسن در دو کشور سوئد و دانمارک برای گروه های سنی کمتر از ۱۸ سال تجدید نظر شود.

 بر مبنای گزارشهای ارایه شده توسط یورو نیوز وزارت بهداشت سوید استفاده از این واکسن را برای افرادش که قبل از سال ۱۹۹۱ متولد شده اند متوقف کرده است در حالیکه دانمارک این سیاست را برای افراد زیر ۱۸ سال اجرا کرده است. در بیانیه وزارت بهداشت سوید امده است: «ارتباط بین این التهابات قلبی و واکسن مدرنا واضح و مشخص است و مشکل بعد از تزریق دوز دوم حادتر می شود.»

سخنگوی شرکت مدرنا در مصاحبه ای که با سی ان ان انجام داده است گفت: «ما در مورد تصمیم این دو کشور  مبنی بر ممنوعیت تزریق به گروه های سنی خاص اطلاع داریم ولی تاکید می کنیم که این عارضه بسیار نادر است و ممنوعیت استفاده از واکسن عوارض بسیار وخیم تری برای کودکان و نوجوانان دارد.»

وی ادامه داد: «عارضه التهابات قلبی بعد از تزریق واکسن ظرف چند روز برطرف می شود و افراد برای طی این دوره تنها نیاز به استراحت دارند و حتی هیچ داروی ضد التهابی هم نیاز نخواهند داشت. باید در نظر داشت افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند احتمال تجربه التهاب عضلات قبل و ماندگاری تاثیرات منفی ان روی بدنشان بسیار زیاد است به همین دلیل تزریق بهتر از عدم تزریق آن است.»

سازمان غدا و داروی امریکا هم اعلام کرد خطر تجربه التهابات قبلی در افرادی که به کرونا مبتلا می شوند شش برابر افرادی است که واکسن  مدرنا دریافت می کنند. از طرف دیگر آژانس دارویی اروپا ارتباط بین التهابات قلبی و دریافت واکسن مدرنا برای گروه های کمتر از ۱۸ سال را تایید کرده است ولی تاکید کرد همچنان مزایای استفاده از ان بیش از نگرانی ها است.

باید در نظر داشت که پیشتر در مورد احتمال التهابات قلبی در کودکان و نوجوانان بعد از تزریق واکسن فایزر هم گزارشهایی وجود داشت ولی تحقیقات انجام شده توسط وزارت بهداشت کانادا نشان می دهد این خطر در افرادی که واکسن مدرنا دریافت می کنند بیش از واکسن فایزر است.

به همین دلیل است که در اغلب کشورهای صنعتی واکسن فایزر برای گروه های سنی کمتر از ۱۸ سال بر واکسن مدرنا اولویت دارد. اگرچه هنوز سازمان غذا و داروی امریکا استفاده از مدرنا را برای گروه سنتی کمتر از ۱۸ سال تایید نکرده است ولی برخی از کشورهای اروپایی استفاده از این واکسن را شروع کرده اند.

 از طرف دیگر هم به دنبال جنجال کشف الودگی در واکسن های مدرنا در کشور ژاپن و معدوم کردن بالغ بر ۱.۶۳ میلیون دوز واکسن در این کشور، خبرهایی در مورد جایگزین شدن واکسن نواواکس به جای مدرنا در کشور ژاپن منتشر شده است.

وب سایت «تکنولوژی داروسازی» در این مورد نوشت: «ژاپن قراردادهایی برای خرید بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن از شرکت مدرنا داشت ولی بعد از کشف ذرات فولاد در تعدادی از ویال های واکسن مدرنا و توقف تزریق آن، استقبال از این واکسن در کشور کاهش یافت و دولت تصمیم گرفت این قراردادها را لغو کند. حال شرکت مدرنا دیگر محصولی به بازار ژاپن عرضه نمی کند و به جای آن واکسن های تولید شده توسط شرکت نواواکس وارد سبد واکسن این کشور آسیایی می شود.»

انتشار این اخبار باعث  شد تا ارزش سهام شرکت امریکایی مدرنا به شدت کاهش پیدا کند و  احتمال می رود این روند کاهشی ادامه دار باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha