۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کاهش ۲۵ درصدی تولید زیتون در سال جاری| خودکفایی تولید روغن زیتون با واردات روغن پومیس شکست خورد
رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با بازار خبر داد

کاهش ۲۵ درصدی تولید زیتون در سال جاری| خودکفایی تولید روغن زیتون با واردات روغن پومیس شکست خورد

عباسی، رئیس شورای ملی زیتون کشور با بیان اینکه امسال تولید زیتون ۲۵ درصد کاهش داشته، افزود: به تولید ۱۱هزار و ۱۰۰ تن روغن زیتون رسیدیم اما با واردات روغن پومیس در خودکفایی ناموفق ماندیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در خصوص وضعیت تولید زیتون به خبرگزاری بازار گفت: امسال در مقایسه با سالهای قبل تولید زیتون حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل عدم توجه وزارت نیرو در بحث تامین آب و تغییر اقلیم است. دلیل سوم هم به موارد کارشناسی برمیگردد که اصولا برای تولید برنامه ریزی نمی شود.

عباسی در خصوص تولید روغن زیتون نیز گفت: اول باید بدانید که در سال ۹۷ بسته حمایتی صورت نگرفت و از واردات روغن زیتون با ارز دولتی پیشگیری شد لذا این عامل قیمت را متعادل ساخت؛ یعنی در ایران قیمت روغن زیتون متناسب با قیمت جهانی آن شد و به الطبع کشاورزان تشویق شدند برای تولید روغن، زیتون تولید کنند.

در سال ۹۸ با خودکفایی تولید روغن زیتون تنها ۳۰۰ تن فاصله داشتیم اما با سرگیری مجدد واردات روغن پومیس باغداران به اجبار برای مصارف کنسروی محصول زیتون را برداشت کردند

تنها ۳۰۰ تن با خودکفایی در تولید روغن زیتون فاصله داشتیم
وی افزود: به این ترتیب در حالی که از سال ۷۲ تا سال ۹۶ حداکثر تولید سالانه روغن زیتون ما چهار هزار و ۵۰۰ تن بوده است در سال ۹۷ با حمایتی که از طرف شورای ملی زیتون انجام شد تولید روغن زیتون به هفت هزار و ۱۰۰ تن رسید و در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

عباسی خاطر نشان کرد: در واقع ما در سال ۹۸ در مرز خودکفایی بودیم و تنها ۳۰۰ تن کمبود داشتیم که مجددا واردات روغن پومیس از سر گرفته شد و مجددا باغداران مجبور شدند برای مصارف کنسروی محصول زیتون خود را برداشت کنند.

وی اظهار داشت: مساله اینجا است که به این دلیل که بر واردات روغن زیتون از طرف سازمان استاندارد نظارت کاملی نمی شود لذا روغن های بی کیفیت مثل پومیس به عنوان روغن بکر وارد کشور می شود و این موضوع باعث شده که قدرت رقابت پذیری تولید داخل را با واردات کاهش دهد.

با واردات بی رویه روغن پومیس تولید روغن زیتون توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل تنها ۲۰ درصد از زیتون کشت شده در کشور برای تولید روغن زیتون استفاده می شود

تا زمانی که واردات روغن پومیس کنترل نشود تولید روغن زیتون در کشور توجیه اقتصادی ندارد
عباسی ادامه داد: به عبارت دیگر این عامل باعث شده در بحث روغن زیتون توجیه اقتصادی نداشته باشیم. بنابراین وقتی تولید روغن زیتون در کشور افزایش پیدا کند قطعا مصرف آن هم بالا خواهد رفت اما وقتی تولید روغن زیتون نداشته باشیم تبلیغی هم برای مصرف آن صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در تولید روغن زیتون اصلا وضعیت خوبی نداریم افزود: در ایران ۸۰ درصد زیتونی که کشت شده برای تولید کنسرو زیتون استفاده می شود و تنها ۲۰ درصد برای روغن زیتون کشت می شود این در حالی است که این رویه در دنیا کاملا برعکس است. بنابراین برای اینکه رویه مصرف روغن زیتون در کشور تغییر کند و به تناسب میانگین مصرف جهانی برسیم بایستی در بحث واردات روغن زیتون و نظارت بر آن تمهیداتی اساسی اندیشیده شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha