۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
برداشت زودهنگام بادام زمینی در اردبیل | محصول نارس به بازار عرضه نشود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

برداشت زودهنگام بادام زمینی در اردبیل | محصول نارس به بازار عرضه نشود

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: کشاورزان نباید با برداشت زودهنگام، بادام زمینی نارس را به بازار عرضه کنند.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در اراضی حاصلخیز پارس‌آباد عملیات کشت بادام زمینی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و امسال ۱۲ هزار هکتار از اراضی شمال استان به کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی متوسط تولید بادام زمینی را در هر هکتار ۳.۵ تا 4 تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و چالش کم آبی عده‌ای از زارعین اقدام به برداشت زودهنگام محصول بادام زمینی کردند که به هیچ وجه این اقدام شایسته نبوده و قطعا با کاهش تقاضا در بازار مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد: هر چند برداشت این محصول زمینه اشتغال پنج هزار نفری را در منطقه مغان رقم زده اما ضرورت دارد با روند آرام‌تر، برداشت محصول از هفته‌های آینده شروع شده و بخشی از نیاز بازار و افزایش توان اقتصادی تولیدکنندگان را در این حوزه شاهد باشیم.

نیکشاد پیش‌بینی تولید ۵۰ هزار تن بادام زمینی را از اراضی مغان یادآور شد و افزود: برداشت سایر محصولات پاییزی در مغان نیز آغاز شده و کشاورزان تلاش می کنند تا با توجه به بارش‌های اخیر برداشت محصول را انجام دهند که پیشنهاد می کنیم با نظر کارشناسی از برداشت زودهنگام پرهیز کنند.

وی همچنین به تولید ۵۰ تن نسترن وحشی در منطقه خلخال اشاره کرد و ادامه داد: برداشت نسترن وحشی با توجه به شرایط خشکسالی کاهش یافته اما زارعین تلاش می کنند تا عملیات برداشت را انجام دهند تا کیفی ترین محصول روانه بازار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به کشاورزان استان اطمینان داد تا با تأمین نهاده‌های دامی به ویژه بذر، کود و سم کشت بهنگام داشته باشند و از کشت و زرع زودهنگام به خاطر برخی از مسائل پرهیز کنند.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha