۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
سرانه مصرف کنسرو زیتون در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی| محصولی که ارزش غذایی ندارد
رئیس شورای ملی زیتون ایران مطرح کرد

سرانه مصرف کنسرو زیتون در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی| محصولی که ارزش غذایی ندارد

عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه سرانه مصرف کنسرو زیتون در ایران دو و نیم برابر میانگین جهانی است گفت: این محصول ارزش غذایی زیادی ندارد لذا مخالف واردات آن هستیم تا قیمت آن پایین نیاید.

بازار؛ گروه کشاورزی: مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران در رابطه با بحث واردات کنسرو زیتون گفت به خبرگزاری «بازار» گفت: ما مخالف واردات این محصول هستیم و با توجه به استعلامات صورت گرفته از سازمانهای مربوطه همچون وزارت جهاد کشاورزی تا به امروز به هیچ وجه واردات صورت نگرفته است و شایعات مبنی بر واردات این محصول صرفا یک جو روانی است که می خواهند از این طریق قیمت کنسرو را پایین بیاورند.

سرانه مصرف کنسرو زیتون ایران ۲ و نیم برابر میانگین سرانه مصرف جهانی است

کنسرو زیتون ارزش غذایی چندانی ندارد لذا شورای ملی زیتون ایران مخالف واردات این محصول است
عباسی در خصوص دلایل مخالفت شورای ملی با واردات کنسرو زیتون گفت: در وهله اول به دلیل حمایت از تولید داخلی است و موضوع دوم نیز این است که سرانه مصرف کنسرو زیتون ایران دو و نیم برابر میانگین سرانه مصرف جهانی است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مقایسه با روغن زیتون، کنسرو زیتون ارزش غذایی آنچنانی ندارد که بخواهند ارزی بابت واردات آن تخصیص داده شود ما مخالف واردات این محصول هستیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و دولتی بایستی در بحث روغن زیتون کار کنند تا مصرف سرانه بالا برود و از سوی دیگر به دلیل سلامت محور بودن این روغن باید بتوانیم آن را در سبد مصرفی خانوارها بگنجانیم.

واردات روغن پومیس چگونه سرانه مصرف کنسرو زیتون را افزایش داده است؟
عباسی با بیان اینکه از سوی ارگان ها و مجامع جهانی تحت فشار هستیم که چرا سرانه مصرف کنسرو زیتون ما بالا است، افزود: یکی از راهکارهای کاهش مصرف کنسرو زیتون این است که قیمت کنسرو زیتون بالا برود و به الطبع مصرف آن کاهش یابد و راهکار بالا نگه داشتن قیمت کنسرو زیتون این است که واردات آن صورت نگیرد.

وی در خصوص دلایل بالا بودن سرانه مصرف کنسرو زیتون در ایران نیز گفت: به دلیل اینکه واردات روغن پومیس انجام می شود و  لذا باعث شده نتوانیم با تولید کنندگان روغن زیتون در سایر کشورها رقابت کنیم و این عامل باعث شده که روی روغن زیتون توان مانور دادن نداشته باشیم و مصرف آن را فرهنگ سازی نکرد ایم. در عوض به تبلیغ برای محصولی که توان تولیدش را داریم یعنی کنسرو زیتون رو آورده ایم و همین امر باعث ترغیب برای مصرف آن شده است!

در دنیا  ۸۰ درصد زیتون ها برای استحصال روغن زیتون کشت می شود اما در ایران ۸۰ درصد زیتون  برای تولید کنسرو زیتون کشت می شود

۸۰ درصد از زیتون کشت شده در ایران با هدف تولید کنسرو زیتون است| در دنیا ۸۰ درصد زیتون برای تولید روغن زیتون کشت می شود
رئیس شورای ملی زیتون ایران خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم این آمار را به آنچه در دنیا رخ می دهد نزدیک کنیم باید قیمت کنسرو زیتون را بالا ببریم تا مصرف کنسرو کاهش یابد.

عباسی افزود: از سوی دیگر باید در بحث واردات نظارت کنیم تا تولید کنندگان ما تشویق شوند و ترغیب شوند به سمت تولید روغن زیتون متمایل شوند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد از زیتونی که در کشور ما کشت می شود با هدف تولید کنسرو زیتون است. این در حالی است که در دنیا رویه تولید کاملا برعکس است و  ۸۰ درصد زیتون ها برای استحصال روغن زیتون کشت می شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha