۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
رستوران داری در کرونا با برنج ۵۰ و گوشت ۱۴۰ هزار تومانی | کفگیر به ته‌دیگ خورده است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

رستوران داری در کرونا با برنج ۵۰ و گوشت ۱۴۰ هزار تومانی | کفگیر به ته‌دیگ خورده است

مشهد- تعطیلی‌های اجباری و محدودیت‌های ناشی از کرونا و این روزها گرانی مواد غذایی موجب شده تا کفگیر رستوران‌داران به معنای واقعی به ته‌دیگ بخورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نبود نرخ نامه واحد در رستوران‌های کشور و البته مشهد؛ گرانی غذا و در برخی از موارد کاهش کیفیت غذا برای کاهش قیمت ازجمله مواردی است که صدای برخی از مشتریان را درآورده است اما از آن‌طرف بسیاری از رستوران‌داران هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و ادعا می‌کنند که کرونا و گرانی آن را به مرز ورشکستگی رسانده و موجب تغییر شغل بسیاری از هم‌صنفی‌های آن‌ها شده است.

محدودیت‌های نابودکننده
احسان سلطانی صاحب متصدی یکی از آشپزخانه‌های مشهد در گفت‌وگو با بازار ابراز کرد: صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی متأسفانه بسیار مظلوم واقع‌شده است زیرا برخی رستوران‌ها  فقط باید به‌صورت بیرون بر کار کنند اما بسیاری از رستوران‌ها امکان کار به‌صورت بیرون برندارند و فقط در سالن می‌توانند پذیرش داشته باشند و لذا این محدودیت به قیمت نابودی آن‌ها تمام‌شده است.

وی به ما گفت: به‌طور مثال هنوز ساعت ۱۰ شب دچار محدودیت هستیم و این در حالی است که بسیاری از مردم به‌ویژه در تابستان در این ساعات نسبت به شام خوردن اقدام می‌کنند  لذا همین فرصت کسب در این فصل هم از ما گرفته شد.

سلطانی گرانی مواد اولیه را یکی دیگر از عوامل ریزش مشتری‌ها دانسته و بیان کرد:  تمامی مواد اولیه از گوشت گرفت تا حبوبات و یا روغن نسبت به سال گذشته قیمت آن سه برابر شده است درحالی‌که ما نمی‌توانیم یک پرس غذا را به سه برابر قیمت سال گذشته بفروشیم چون مشتری قدرت خرید ندارد.

ریزش مشتریان رستوران‌ها | کفگیر به ته‌دیگ خورد

وی افزود: تا دو سال پیش ما مرغ را کیلویی ۱۲ هزار می‌خریدیم و لذا قیمت یک پرس مرغ هم از ۲۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد اما حالا قیمت یک کیلو پاچین به ۳۵ هزار تومان رسیده و شنیسل مرغ را کیلویی ۴۵ هزار تومان باید خریداری کنیم. لذا انتظار دارید یک پرس غذا چه قیمتی داشته باشد؟

این فروشنده مواد غذایی  با اعتقاد به اینکه رستوران‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، گفت: شهر مشهد یک شهر توریستی و گردشگری است که مقصد بسیاری از گردشگران است و ازآنجاکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تأمین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌هایی آرام و مفرح مانند غذاخوری یا رستوران است.

وی بابیان اینکه رستوران‌ها از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در پیشبرد صنعت گردشگری به شمار می‌روند و  نیاز است برای توسعه این اماکن در سطح شهر تلاش کنیم افزود: این در حالی است که متأسفانه سازمان‌های امور مالیاتی و بیمه در طول این مدت هیچ‌گونه حمایتی از افراد فعال در این صنف نداشتند.

سلطانی بیان کرد: برخی از واحدهای صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند اما برخی دیگر از واحدها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.

نارضایتی مشتریان
گرچه کرونا رستوران‌داران را با مشکلات عدیده‌ای مانند گرانی مواد اولیه و هم‌چنین کاهش مشتری روبرو کرده است اما در این روی سکه موجب سردرگمی  و نارضایتی مشتریان نیز بوده است.

ابراهیم محسنی یکی از مشتریان همین رستوران به ما می‌گوید: نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده به ۶۵  و در ییلاقات مشهد به ۱۴۵ هزار تومان و یک پرس چلومرغ ساده به ۵۵ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هر رستوران به شکل سلیقه‌ای نرخ نامه برای خودش تعیین کرده است می‌افزاید: متأسفانه در حال حاضر هیچ‌یک از رستوران‌های مشهد نرخ نامه ثابت و واحدی ندارند!

کاهش فروش غذا به یک‌سوم
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در حال حدوداً ۴۷۰ مرکز تهیه غذای برون‌بر داریم حدود ۲۵۰ چلوکبابی و ۵۰۰ واحد صنفی کبابی‌ و در مجموع افزون بر یک هزار واحد صنفی مشغول فعالیت هستند که متأسفانه کرونا نیمی از آن‌ها را به تعطیلی کشانده است.

حسن امیریان به ما می‌گوید: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌ها باعث شده که مردم کمتر رغبت برای خوردن غذا در بیرون‌ داشته باشند درواقع خطر کرونا باعث شده است که مشتری‌هایمان بسیار کم شوند.

وی ابراز می‌کند: درگذشته اگر یک واحد صنفی روزانه ۱۰۰پرس غذا طبخ می‌کرد در حال حاضر  این تعداد به ۳۰ پرس در روز رسیده است.

حمایت‌های دستوری
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون حمایتی از صنف شما انجام پذیرفته یا خیر نیز می‌گوید: سال قبل دولت اعلام کرد کارگرانتان را اخراج نکنید و  لذا وعده داد بجای اخراج کارگرها به هرکدام از واحدهای صنفی شانزده میلیون تومان وام پرداخت خواهد کرد اما متأسفانه این وعده‌ها بر روی کاغذ باقی ماند.

ریزش مشتریان رستوران‌ها | کفگیر به ته‌دیگ خورد

وی بیان می‌کند: حتی اداره دارایی گفت کارگرهایتان را اخراج نکنید جریمه نمی‌شوید اما جریمه شدیم‌ و تقریباً برای هر کارگر به ازای چهار ماه که کار نکردند هر واحد صنفی جریمه شد.

گرانی بیداد می‌کند
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب،آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد با اشاره به گرانی مواد اولیه و حامل‌های انرژی به ما می‌گوید: شاید برخی از چیزها مانند آب و برق و گاز به چشم مشتری نیاید زیرا این قبوض را با مصارف خانگی مقایسه می‌کند اما واقعیت این است تمامی این قبوض در حال حاضر به دلیل افزایش تصاعدی دو الی سه برابر شده و توان پرداخت این صنف خارج‌شده است.

امیریان اظهار می‌کند: به‌طور مثال واحد صنفی که قبلاً مبلغ قبض آب آن  شش میلیون تومان بوده در حال حاضر به ۱۷ میلیون تومان‌ رسیده است.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه قیمت غذا خیلی افزایش‌یافته است و لذا بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند چرا پرس چلومرغ ۵۵هزار تومان قیمت دارد نیز می‌گوید:  نرخ نامه از ۲۵اسفند ۹۹ تاکنون ب طور رسمی تغییری نکرده است این در حالی است که ‌ارزاق عمومی ساعتی شده است و هر ساعت قیمت‌ها عوض می‌شود.

وی ابراز می‌کند:  ما با برنج کیلویی ۳۸ هزار تومان‌ نرخ گرفتیم با گوشتی کیلویی ۱۱۰ هزار تومان اما در حال حاضر نرخ گوشت کمتر از ۱۳۰ هزار تومان کمتر نیست و برنج را کیلویی ۴۷ هزار تومان باید خریداری کنیم.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران بیان می‌کند: با این تفاسیر طبیعی است که این قیمت‌ها بر روی یک پرس غذا و هم‌چنین نرخ‌گذاری غذا تأثیرگذار است.

نرخ‌های ساعتی
امیریان با شاره به این موضوع که ما هم ارزاقمان را از همین فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه می‌کنیم می‌افزاید: دولت کمکی در تهیه ارزاق بهمانمی کند  و لذا همین تغییر ساعتی نرخ‌ها موجب تغییر قیمت‌ها می‌شود.

وی ابراز می‌کند: از طرفی ما امروز تقاضای نرخ می‌کنیم  اما بعد از شش ماه به ما نرخ می‌دهند لذا این مشکلات موجب شده تا از پارسال گذشته حدود ۱۰۰واحد صنفی ما ورشکسته شود.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب،آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد بابیان اینکه بزرگ‌ترین ‌مشکل ما نرخ‌گذاری است  و چندین بار هم نامه‌نگاری کردیم بیان می‌کند: متأسفانه از سال گذشته به این موضوع چندان توجه نشده است لذا اعتقاددارم اگر  این قضیه رقابتی شود و نرخ‌گذاری دست خود اعضا باشد من قول می‌دهم‌ قیمت‌ها قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد و تا وضعیت رقابتی نشود وضع به همین منوال است.

وی بابیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از صنف ما نشده  و این صنف در حال نابودی است بیان می‌کند: از همین رو توقع  داریم تا اجازه بدهند در تعیین نرخ غذا خودمان تصمیم‌گیرنده باشیم و در این راستا از دولت تقاضا داریم تا فقط وعده ندهند بلکه به وعده‌هایش عمل کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha