۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان | افزایش ماندگاری زائران رضوی در سایه توسعه زیرساخت‌ها
از سوی مسئولان مطرح شد؛

تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان | افزایش ماندگاری زائران رضوی در سایه توسعه زیرساخت‌ها

سمنان- تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری سمنان در کنار افزایش ماندگاری زائران در سایه توسعه زیرساخت‌های مرتبط، از جمله سیاست‌های مسئولان در سطح استان برای ایجاد اشتغال است.

بازار، گروه استان‌ها: گردشگری یکی از مهمترین مزیت‌های اقتصادی استان سمنان در کنار مسائل مرتبط با معدن، صنعت و همچنین کشاورزی است گردشگری به واسطه تردد سالانه میلیون‌ها نفر از کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب مزیت ویژه‌ای برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

این موضوعی است که مسئولان استان سمنان هم به آن تاکید دارند و در سعی داشتند تا سال‌های اخیر به برنامه‌های توسعه زیرساختی در امر گردشگری که می‌تواند اشتغال خوبی را برای این منطقه به همراه داشته باشد، بپردازند.

گردشگری در کنار معدن و دیگر سرمایه‌های استان سمنان برای توسعه اقتصادی این روزها با تحول در دولت نقل محافل است به نحوی که در مراسم تودیع و معارفه استانداران سابق و کنونی سمنان نیز بخش اعظمی از سخنان را به خود اختصاص داد.

زیرساخت‌های توسعه اقتصادی
وزیر کشور در سفر به استان سمنان برای حضور در مراسم معارفه استاندار جدید سمنان به مقوله اهمیت زیرساخت‌های توسعه اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: سمنان به واسطه ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی همچنین جغرافیایی و گردشگری می‌تواند در زمره استان‌های برتر حوزه اشتغال‌زایی باشد.

احمد وحیدی با بیان اینکه سه درصد رشد در برنامه ششم توسعه می‌بایست از مسیر بهره‌وری ایجاد شود، بیان کرد: همانطور که در سطح کشور نیز به آن تاکید داریم می‌بایست در استان سمنان نیز بهره‌وری اولویت باشد.

سمنان به واسطه ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی همچنین جغرافیایی و گردشگری می‌تواند در زمره استان‌های برتر حوزه اشتغال‌زایی باشد

وی با بیان اینکه این مهم در استان سمنان کمتر مورد توجه قرار گرفته است که این مهم باید در دستور کار قرار گیرد، ابراز کرد: باید شبکه جوانان سامان دهی و از این ظرفیت برای مسائل مختلف استفاده شود تا بتوانیم بهره‌وری به خصوص در زمینه اقتصادی را شاهد باشیم.

تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان | افزایش ماندگاری زائران رضوی در سایه توسعه زیرساخت‌ها

رفع مشکلات مردم با مدیریت جهادی
وزیر کشور با بیان اینکه رفع مشکلات مردم در چارچوب مدیریت جهادی میسر است، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با پدیده‌ای مانند حاشیه نشینی استفاده کنیم.

وحیدی با بیان اینکه ما باید با آباد کردن نقاطی که مردم به دلیل مشکلات مجبور به مهاجرت به شهرها و ایجاد حاشیه‌نشینی شده‌اند، زمینه مهاجرت معکوس آنها را فراهم کنیم، ابراز کرد: سمنان از جمله استان‌های مستعد در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و کشاورزی و گردشگری است که باید به ظرفیت‌های توسعه‌ای آن نگاه ویژه‌ای داشت.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات مردم در چارچوب مدیریت جهادی میسر است بیان داشت: از استاندار جدید سمنان می‌خواهیم به مقوله گردشگری به خصوص استفاده از ظرفیت زائران رضوی در سطح استان سمنان برای اشتغال‌زایی و ارائه خدمات حوزه گردشگری تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

استفاده از جوانان
استاندار سمنان با بیان اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های اصلی توسعه اقتصادی استان است، گفت: افزایش ماندگاری زائران رضوی به مثابه یک ظرفیت در زمینه گردشگری مد نظر خواهد بود.

سید محمدرضا هاشمی که امروز به عنوان استاندار سمنا معارفه شد با بیان اینکه حرکت در مسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی رکن اصلی خدمت رسانی به مردم محسوب می‌شود، بیان داشت: از ظرفیت جوانان، کشاورزان، صنعتگران و.. برای توسعه استان استفاده خواهد شد.

از ظرفیت جوانان، کشاورزان، صنعتگران و.. برای توسعه استان استفاده خواهد شد

وی با بیان اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر سال ۸۵ به استان سمنان بیان فرمودند، این استان دارای ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی همچنین کشاورزی و معدنی و گردشگری است، ابراز کرد: زائران رضوی بالاترین فرصت برای توسعه معنوی و همچنین افزایش ماندگاری زائران استان سمنان محسوب می‌شود که می‌بایست از آن به خوبی بهره گرفت.

مدل‌های مدیریتی اشتباه
نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی دیگر سی است که به مدل‌های مدیریتی اقتصادی کشور اشاره داشت و گفت: شهرک‌های صنعتی، معادن و موقعیت ویژه این استان و همجواری با هشت استان دیگر حتی گردشگری و صنایع دستی و نیروی انسانی جوان پرانرژی و … از جمله این ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی و نقش آفرینی در کشور است ما معتقد هستیم که استان سمنان ظرفیت استراتژیکی برای کار دارد.

اردشیر مطهری بیان کرد: روی کار آمدن دولت مردمی جدید نوید روزهای خوب را در دل مردم زنده کرده و مردم احساس می‌کنند که ریل گذاری قرار است تغییر کند و شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

وی افزود: خروجی مدیریت اشرافی و دل باخته با اغیار سال‌های اخیر که موضع و نگاهشان به مردم از بالا بوده، همین وضعیت فعلی کشور است که بسیاری توان داخلی یا معطل مانده و یا دچار مشکلات عدیده شده است لذا باید گفت کارشکنی سبب شده تا دولت به بحران برسد.

تولید نارضایتی برای مردم
این عضو خانه ملت گفت: چه از روی عمد و سهو، خروجی بی عملی و یا بد عملی، تولید نارضایتی مردم است که برای حفظ کشور و انقلاب هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند.

مطهری بیان کرد: در بسیاری فناوری‌ها از علم روز جهان جلوتر هستیم و اکنون با همه این احوالات و با توجه به استعدادهای ایران در حوزه‌های مختلف، مردم از شرایط فعلی راضی نیستند و بخشی از ماجرا به فشار خارجی و تحریم‌های دشمنان باز می‌گردد.

در بسیاری فناوری‌ها از علم روز جهان جلوتر هستیم و اکنون با همه این احوالات و با توجه به استعدادهای ایران در حوزه‌های مختلف، مردم از شرایط فعلی راضی نیستند

وی با بیان اینکه بخش دیگر ماجرا به دو سرشاخه اصلی باز می‌گردد، نخست کم کاری و بد عملی مسئولان و تصمیمات غیر جهادی و غیرکارشناسی و دوم خیانت سازمان یافته و نفوذ کرده که مسیر پیشرفت این مملکت را منحرف کرده است.

جغرافیای استان سمنان و شرایط تولید
استاندار سابق سمنان نیز بیان کرد: سمنان هفتمین استان پهناور کشور محسوب می‌شود که ۸۰ درصد آن را مناطق نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد لذا در این استان شرایط جغرافیایی برای توسعه اقتصادی دشوار است.

علیرضا آشناگر ابراز کرد: سمنان در مسیر کردیدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و به همین دلیل شاهد تردد میلیونی در این خطه هستیم تولید ناخالص داخلی استان روند رو به رشدی را دارد به نحوی که در سال ۹۵ تولید ناخالص استان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به آمار رشد مداوم را تجربه کرده‌ایم.

وی همچنین افزود: در استان سمنان ۴۷ درصد اقتصاد به بخش خدمات، ۳۹ درصد به بخش صنعت و مابقی (حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد) به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان | افزایش ماندگاری زائران رضوی در سایه توسعه زیرساخت‌ها

تورم در استان سمنان
استاندار سابق سمنان با اشاره به شرایط خشکسالی در استان، توضیح داد: بخش کشاورزی در حال کوچک شدن و بخش صنعتی در حال بزرگ شدن و حوزه معدن مورد توجه باید قرار گیرد معتقدیم در این سه سال فعالیت خوبی را دستگاه‌های اجرایی داشتند.

آشناگر با بیان اینکه نرخ تورم استان سمنان کمتر از نرخ متوسط کشوری است، تصریح کرد: در سال ۹۸ این شاخص در سطح استان ۳۳.۸ و برای کشور ۳۶.۴ گزارش شد همچنین در بهار ۱۴۰۰ نرخ تورم به ۴۲.۷ رسید که در مقایسه با کشور وضعیت بازهم وضعیت بهتری را شامل می‌شد.

در استان سمنان ۴۷ درصد اقتصاد به بخش خدمات، ۳۹ درصد به بخش صنعت و مابقی (حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد) به بخش کشاورزی اختصاص دارد

وی با بیان اینکه کمبود آب در استان از جمله موانع توسعه‌ای محسوب می‌شود، افزود: ۷۷ درصد برداشت از منابع آبی صورت گرفته و این موضوع، ما را با کسری آب مواجه کرده است. ما معتقد هستیم که باید مدیریت منابع صورت می‌گرفت و لذا در این راستا برای همه چاه‌های آب کنتور هوشمند نصب شده است. در سال‌های اخیر همچنین چندین سد بر روی آب‌های سطحی احداث شده تا بتوانیم از آب بهره بیشتری ببریم اما علی رغم تمام این موارد، راهی جز استفاده از آب‌های ژرف و آب‌های بین استانی نداریم.

تخصیص آب از دریای خزر
استاندار سابق سمنان با اشاره به اینکه مجوز تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب خزر اخذ شد است، افزود: مجوز زیست محیطی و پدافند غیر عامل و ردیف بودجه برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی سمنان گرفته شده و طبق آخرین نامه نگاری‌های صورت گرفته کار آماده آغاز است همچنین باید گفت پروژه به دلیل اعتبارات بیشتری که نیاز دارد می‌بایست به صورت ویژه دنبال شود.

آشناگر با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای با حضور نمایندگان مجلس در استان، وزیر دفاع و وزیر نیرو برای طرح توسعه‌ای جنوب استان سمنان منعقد شد که کار باید پیگیری شود، تصریح کرد: در این تفاهم نامه قیدهایی آورده شد که باید اصلاح می‌شد که خوشبختانه این موضوع نیز آغاز شده و کار می‌بایست اجرایی شود.

وی با بیان اینکه معدن از جمله ظرفیت‌های خوب استان سمنان در زمینه توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری است، تاکید کرد: در سطح این استان ۶۰۳ واحد معادنی وجود دارد و ۴۲ ماده از ۷۱ ماده معدنی ارزشمند در استان سمنان است.

به گزارش بازار در این نشست از زحمات و خدمات سه ساله علیرضا آشناگر تقدیر و سید محمدرضا هاشمی به عنوان استاندار سمنان معرفی شد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha