۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
خودروهای آتش نشانی را بشناسیم| ورود چینی‌ ها به ناوگان اطفای حریق
به بهانه روز «آتش نشان و ایمنی»

خودروهای آتش نشانی را بشناسیم| ورود چینی‌ ها به ناوگان اطفای حریق

بیشترین خودروهای ناوگان آتش نشانی از برندهای مرسدس بنز، اسکانیا، ولوو و اویکو است که به لطف تکنولوژی و کیفیت بالا بهترین محصولات این سازمان در کشور هستند.

بازار؛ گروه خودرو: هر سال هفتم مهرماه روز «آتش نشان و ایمنی» است، روزی که یادآور جانفشانی بخش مهم جامعه در اطفا و مهار آتش است. امروزه بخش مهم آتش نشانی به تجهیزات و خودروهای که استفاده می‌کنند منوط می‌شود. خودروهای که علاوه بر پرفورمنس عالی برای عملیات، فضا و توان کافی برای حمل تجهیزات و نیرو انسانی نیز باید داشته باشند. دولتمردان و خودروسازان در سراسر دنیا تلاش دارند تا با تامین و عرضه خودروهای جدید، توانایی این بخش ایمنی و امدادی را افزایش دهند. در این گزارش به بررسی انواع خودرو آتش نشانی و برندهای حاضر در این ناوگان خواهیم پرداخت.

انواع خودرو
خودروهای آتش نشانی براساس وظایف و عملکرد به پنچ دسته خودروهای پیشرو، لوله کش، تانکر آب، نجات و پسرو تقسیم می‌شوند. هریک از این خودرو به ترتیب وظیفه دارند که تجهیزات آب رسانی و هیدرولیکی، تجهزات سبک مانند لوله، خودرو سنگین دارای مخزن آب به حجم ۱۲ هزار لیتر، تجهیزات نجات، مخزن و پمپ  آب را با خود حمل کنند. براین اساس خودروهای پیشرو و پسرو باید محصولاتی باشند که علاوه برداشتن عملکرد مناسب، قدرت و سرعت لازم جهت حرکت را نیز داشته باشند. خودرو سبک این ناوگان را محصولاتی مانند پیکاپ‌ها تشکیل می‌دهند که تجهیزات لوله را حمل می‌کنند.

در ناوگان آتش نشانی کشور برند بنز با محصولات ۱۹۲۴، آتکو و آکتروس بیش از هر خودرو دیگری خود نمایی می‌ کند

کدام برندها در ناوگان آتش نشانی هستند
در ناوگان آتش نشانی کشور برند بنز با محصولات ۱۹۲۴، آتکو و آکتروس بیش از هر خودرو دیگری خود نمایی می ‌کند. هرچند که تعداد آکتروس ها در سال‌ های اخیر افزایش یافته، اما همچنان ۱۹۲۴ در ناوگان آتش نشانی خدمت می‌کند. در مقام دوم برند اسکانیا با محصولات P۳۸۰ و P۴۱۰ در این بخش دیده می‌شوند. در مقام سوم برند ولوو با خودروها FM۴۶۰، FM۹ و ولوو FH وظیفه امدادی دارند. در میان خودروهای سنگین آتش نشانی محصولات اویکو نیز دیده می‌شود.

خودروهای آتش نشانی را بشناسیم| ورود چینی‌ ها به ناوگان اطفای حریق

خودروهای سبک آتش نشانی
علاوه بر برندهای اروپایی برای خودروهای سنگین آتش نشانی، در خودروهای سبک نیز برندهای تویوتا و نیسان برای محصولات پیکاپ، برندهای ایسوزو، هیوندای، اویکو و آمیکو نیز در میان محصولات نیمه سنگین آتش نشانی به چشم می‌خورند.

از مهم‌ترین دلایل انتخاب خودروهای اروپایی برای این ناوگان، طراحی به روز، قدرت موتور بالا، تکنولوژی جدید، عملکرد مطلوب و کیفیت قابل توجه است

کدام برند قابل اعتمادتر است؟
آنطور که به نظر می‌ رسد بیشتر برندهای موجود در ناوگان آتش نشانی از محصولات روز اروپایی هستند. شاید از مهم‌ترین دلایل انتخاب خودروهای اروپایی برای این ناوگان، طراحی به روز، قدرت موتور بالا، تکنولوژی جدید، عملکرد مطلوب و کیفیت قابل توجه است. خودروهای وارداتی بهترین حالت را برای تغییر ساختار دارند، حالتی که منجربه سهولت در استفاده و تغییر تجهیزات در فرآیند نصب است. در میان خودروهای اروپایی نیز محصولات گروه مرسدس بنز انتخاب نخست هستند، زیرا کارآمدی بالاتری نسبت به سایر رقبا دارند.

خودروهای آتش نشانی را بشناسیم| ورود چینی‌ ها به ناوگان اطفای حریق

در سال‌ های اخیر نیز به دلیل عدم واردات محصولات اروپایی به کشور، خودروهای مونتاژ یا تولید چین به ناوگان آتش نشانی ملحق شدند. خودروهای که در زمان قیاس با محصولات موجود در این سازمان، به راحتی می‌ توان دریافت که عمرمفید و کیفیت مطلوب را نخواهند داشت. از این تجهیزات در بخش‌ های مختلف سازمان آتش نشانی به ویژه خدمات فرودگاهی استفاده شده است. محصولات داخلی یا چنی، قدرت موتور بالا و عملکرد قابل توجه ندارند. فرآیند عملیات امدادی نیازمند حضور تکنولوژی‌ های روز برای افزایش پایداری و ایمنی محصول در زمان حرکت است. گاهی نیاز است خودروهای آتش نشانی با سرعت‌های بالا حرکت کنند و در لحظه تغییر مسیر دهند، بسیاری از خودروهای چینی و داخلی چنین قابلیتی ندارند.

صنعت خودروسازی داخلی در بخش ناوگان حمل و نقل سنگین به ویژه محصولات امدادی در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی نداشته و این موضوع همچنان یکی از نقاط ضعف خودروسازان به حساب می‌آید. برخی از شرکت‌های تولید کننده این محصولات برای بهبود ضعف خود اقدام به مونتاژ خودروهای چینی کردند. این خودروها نیز به سرعت در میان ناوگان آتش نشانی برای خود جایگاهی به دلیل فقدان برندهای روز کسب کردند.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha