۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
واگذاری مدیریت پیش از انتقال سهام خودروسازان| تولید یک و نیم میلیون خودرو ۳ میلیارد دلار نیاز دارد
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با بازار؛

واگذاری مدیریت پیش از انتقال سهام خودروسازان| تولید یک و نیم میلیون خودرو ۳ میلیارد دلار نیاز دارد

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به بازار گفت: وزارت صمت ابتدا باید مدیریت ایران خودرو و سایپا را واگذار سپس سهام آن ها را به افراد دارای اهلیت که توان اداره داشته باشند، انتقال دهد.

امید محمدی؛ بازار: عباس علی آبادی وزیر صمت به تازگی مدعی واگذاری سهام «گروه صنعتی ایران خودرو» و انتقال حداکثری امور اجرایی شده، وی معتقد است که نمی توان منفعت ملی را نادیده و بخشی از ثروت ملی را به دست کسی داد که صلاحیت آن را نداشته باشد. فحوای سخنان وزیر صمت نشان می دهد که این وزارتخانه در تشویش تصمیم گیری واگذاری ایران خودرو و سایپا قرار دارد؛ زیرا با گذشت حدود یکسال از سکان داری عباس علی آبادی در وزارتخانه مذکور تاکنون جلسه ای با فعالان صنعت خودرو و متقاضیان خرید دو خودروساز بزرگ کشور نداشته است. به نظر می رسد که این وزارتخانه اجرای واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی بزرگ کشور را به دولت بعد موکول کند، برای بررسی وضعیت انتقال سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور و چالش تخصیص ارز با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت وگو پرداختیم؛

گروه صنعتی ایران خودرو باید به فرد یا افرادی واگذار شود که توان اداره آن را داشته باشند

* وزیر صمت به تازگی اظهار نظری در خصوص واگذاری سهام ایران خودرو و صلاحیت خریدار داشته است، این غول خودروسازی کشور باید چگونه و به چه افرادی واگذار شود؟

گروه صنعتی ایران خودرو باید به فرد یا افرادی واگذار شود که توان اداره آن را داشته باشند، واگذاری برخی از واحدهای تولیدی در کشور به گونه ای بوده است که خریدار اموال و زمین را به فروش رسانده است. این درحالی است که باید بخش خصوصی واحد تولیدی را توسعه و ارتقا دهد، بنابراین هر کسی کفایت و قوت اداره را دارد باید مالک سهام آبی پوشان جاده مخصوص شود.

* وزارت صمت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ابتدا باید مدیریت را واگذار یا انتقال سهام انجام دهد؟ آیا گروه خودروسازی سایپا از گروه صنعتی ایران خودرو در واگذاری کم اهمیت تر است که در مورد آن صحبتی نمی شود؟

وزارت صمت برای بهبود وضعیت ایران خودرو و سایپا ابتدا باید مدیریت را واگذار کند، پس از آن می تواند سهام هر دو خودروساز مذکور را به افراد دارای اهلیت انتقال دهد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت که اگر مدیریت و سهام گروه صنعتی ایران خودرو منتقل شود، این موضوع برای سایپا نیز رخ خواهد داد.

* سیاست و عملکرد دولت های مختلف طی دو دهه اخیر ثابت کرد که وزارت صمت تمایلی به واگذاری ایران خودرو و سایپا ندارد، به نظر شما خصوصی سازی این دو موضوع با در نظر داشتن اشتها دولت برای حضور در تولید خودرو، امکان پذیر است؟

کارنامه دولت در گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا بیانگر فقدان توان مدیریتی است، اخیرا نیز مقام معظم رهبری و رئیس جمهور توصیه به خصوصی سازی صنعت خودرو داشتند. از سوی قانون اصل ۴۴ نیز وزارت صمت را مکلف به اجرای این موضوع می کند، شاید واگذاری صنعت خودرو برای وزارت صمت یا حتی دولت سخت باشد، اما در شرایط فعلی راه حلی جز این مورد وجود ندارد.

* آیا با خصوصی سازی صنعت خودرو جهت اتخاذ سیاست های اصولی، وزارت صمت به دنبال تشکیل مجدد شورای سیاستگذاری صنعت خودرو باشد؟

در صورت واگذاری مدیریت و سهام دو خودروساز بزرگ کشور، وزارت صمت می تواند در حوزه سیاستگذاری و نظارت بیشتر فعال باشد. البته تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو نیز می تواند به بهبود اتخاذ سیاست ها کمک شایانی کند.

واگذاری مدیریت پیش از انتقال سهام خودروسازان| تولید یک و نیم میلیون خودرو ۳ میلیارد دلار نیاز دارد

* در سال جاری وزارت صمت برای بهبود وضعیت صنایع خودروسازی و رشد تیراژ تولید باید چه اقدامی انجام دهد؟

مشکل اصلی صنایع خودروسازی نقدینگی است، با حذف قیمت گذاری دستوری و عدم دخالت وزارت صمت در این موضوع معضل نقدینگی حل خواهد شد. توام با این مساله وزارت صمت باید ارز مورد نیاز تولید خودرو را به جای مونتاژ یا واردات تامین کند، اگر ارز صنایع خودروسازی به موقع تامین نشود، تهیه مواداولیه برای زنجیره تامین با چالش مواجه خواهد شد.

هر دستگاه خودرو تولیدی به طور متوسط ۲ هزار دلار ارزبری دارد، اگر این مقدار را در یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولیدی ضرب کنیم، ۳ میلیارد دلار نیاز است

* صنایع خودروسازی چه مقدار ارز برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارند و این مقدار در قیاس با مونتاژ و واردات خودرو چقدر است؟

هر دستگاه خودرو تولیدی به طور متوسط ۲ هزار دلار ارزبری دارد، اگر این مقدار را در یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولیدی ضرب کنیم، ۳ میلیارد دلار نیاز است. نکته قابل توجه اینجاست که با ۳ میلیارد دلار ارز می توان ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو مونتاژ یا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کرد.

کد خبر: ۲۸۴٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha