۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
نسخه ای برای کسب و کارهای خرد در دوران کرونا

نسخه ای برای کسب و کارهای خرد در دوران کرونا

حسین یاوری - متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان- در یادداشتی برای خبرگزاری بازار بر ضرورت برنامه ریزی برای بزنگاه تاریخی بحران کرونا در کشور و تبدیل این تهدید به فرصت تاکید کرده ومعتقد است یکی از راه های عبور از بحران استفاده از روش سلف خری و یا پیش خرید و بسط دورکاری و اقتصاد دیجیتال است.

حسین یاوری- این روزها با نگاهی به اطراف به راحتی می توان دریافت  که چگونه بحران ویروس کرونا( Covid-19)  گسترش نگرانی، اضطراب و بی ثباتی را در جوامع بشری سبب شده است و در شرایط بحرانی اگر درست تصمیم سازی و به دنبال آن، تصمیم گیری نکنیم، چه بسا این نگرانی ها تشدید هم بشوند و پیامدهای عملی بسیار ناگواری داشته باشند.

در حال حاضر به دلیل نوپدیدبودن بیماری و فقدان عوامل پیشگیرانه یا مهارکننده مطمئن، یکی از مهم ترین و شاید تنها ابزار پیشگیری وکنترل این بیماری، به حداقل‌ رساندن آمد و شد افراد برای در معرض قرار نگرفتن با عامل مسبب بیماری(ویروس کووید 19) است؛ یعنی همان که به زبان مرسوم بهداشتی، رعایت شرایط قرنطینه است. با جدی شدن این موضوع یکی از  نگرانی های خواسته یا ناخواسته، چالش رکود اقتصادی در کشورها و وقفه ناگهانی کسب و کارها است که به روال همیشگی در گام نخست به طور مستقیم در کسب و کارهای خرد مشهود و ملموس است. درواقع  می توان از تولید و عرضه کنندگان کالا و خدمات کوچک به عنوان زیان دیدگان اصلی چنین بحران هایی یاد کرد اگرچه این رکود و تعطیلی کسب و کارهای خرد به زودی با تاثیرگذاری بر حلقه قبلی زنجیره تولید، توقف فعالیت کارخانجات را سبب می شود  و ممکن است بدترین وضعیت را در برخی مشاغل ایجاد کند.

با همه این اوصاف، نگارنده بر  این باور است در  میان انبوه آوار و خسارت های برجای مانده از این بحران، می توان روزنه های امیدبخشی را به نظاره نشست. در خلال تاریخ جوامع بشری،  بارها و بارها افراد نشان داده اند که حتی در بدترین وضعیت ها می توان انتظار داشت که بهترین نتیجه را مردم و سازمان هایی که به آنها تعلق خاطر دارند ، بروز دهند.

  به نظر می رسد در هر لحظه تاریکی لحظه های بی شماری از نور وجود دارد : حرکات کوچک دلسوزانه و ارتباط هایی که به افراد امکان می دهد خود واقعی شان را- با همه ظرفیت و قابلیت های بالقوه و به فعل درآمده شان- نشان دهند؛ با ارزیابی شرایط و سنجش توانایی های خود و ظرفیت نهفته جوامع و سازمان ها، نشان دهند که چگونه می خواهند کار و زندگی کنند و چگونه بین استمرار کسب و کارشان و رعایت شرایط قرنطینه ای ضروری برای تداوم حیات اجتماع، توازن و تعادل منطقی برقرار کنند .

اما به راستی در چنین شرایطی چگونه می توانیم برای تضمین کسب حداقل درآمد تولید و عرضه کنندگان کالا و خدمات کسب و کارهای خرد، چاره ای بیندیشیم؟ درواقع مسئله اصلی این است که چگونه می توانیم هم این وضعیت را به سمت کاهش اضطراب و نگرانی صاحبان این گونه مشاغل سوق دهیم و هم این که فضای همکاری همه جانبه در جامعه را که امروز بیشتر از هر زمانی لازم است، تحکیم بخشیم و بتوانیم راهبردی درست را حین بحران به کار ببندیم که صدالبته در مرحله اجرا نیازمند بهترین و کارآمد ترین تاکتیک و تکنیک هاست.

در ادامه مطلب، یکی از این راهبردها را که البته با نظرات سازنده مخاطبان و هم اندیشی همه طرف های ذینفع می توان در پی اصلاح و تقویت آن برآمد، طرح می کنیم؛ باشد که جرقه امیدبخشی در این مسیر دشوار باشد تا از طریق طوفان فکری درباره آن تصمیم سازی شود و کمکی برای تصمیم گیران در این برهه ی زمانی حساس باشد.

پیشنهاد مشخص نگارنده، اجرای  طرح پیش خرید کالا و خدمات است که به نظر، برای بسیاری از این کسب و کارها امکان پذیر خواهد بود؛ مثل گل و میوه و شیرینی فروشی ها،باشگاه های ورزشی، رستوران ها و فست فودها، عرضه کنندگان کتاب و فیلم و اقلام فرهنگی، خشکشویی،  حتی کمک به آرایشگاه ها با پیش پرداخت هزینه ها و... .

صد البته باید این مورد را هم بدانیم چه کرونا می آمد چه نمی  آمد، از سال ها قبل بحث انقلاب مهارت ها در دنیا مطرح شده که پیامد قطعی اش این است که خیلی از فرصت های شغلی ها برای اینکه افراد جویای کار، در آن ها ماهر نیستند، خالی خواهند ماند.

مقدمه ای بر جهش تجارت الکترونیک وبهره وری در دورکاری 

اما نکته ای که به برخی مهارت ها و سبک کار شتاب خواهد داد، دورکاری و توسعه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال  است که بستر آن با شتابی دو چندان از همین حالا در حال آماده سازی و پیاده شدن است و در ادارات دولتی در برخی پست ها همین حالا هم اجرایی شده است.

 صد البته بر کسی پوشیده نیست یکی از تامین کننده های اصلی منابع مالی یا گردش پول در حوزه کسب و کارهای خرد برای پیش خریدهای کالا و خدمات می توانند کارمندان باشند.  از همین رو، در فرهنگ سازی و تبلیغات برای اجرایی شدن این کار خیر و خداپسندانه باید به آن ها به عنوان یکی از اقشار اصلی جامعه هدف طرح، توجه بیشتری مبذول شود.  در ترتیبات اجرایی این طرح می توان از دو طریق، مقدمات کار را فراهم کرد و آن را پیش برد: یا سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان ها پیش قدم شود یا این که  اتحادیه ها و اتاق اصناف وارد میدان شوند و فهرستی از کالاها و خدماتی را که حداقل تا سه ماه آینده، بخشی از هزینه سرپاماندن کسب و کارها را تامین می کند، اعلام کنند تا با همکاری و هماهنگی بخش دولتی، کارمندان بتوانند با شرایط و تسهیلات مقتضی، آن ها را پیش خرید کنند یا این که مشتریان به طور مستقیم با عرضه کنندگانی که از قبل مشتری ثابت آن ها بوده اند و اعتماد متقابل به یکدیگر دارند، از طریق تلفن یا سامانه ها و نرم افزارهای آنلاین، وارد معامله شوند.

هم چنین اکنون زمان خوبی است که برای زمینه سازی و فراهم اوردن زیر ساخت های  صنعت گردشگری بعد از کرونا که با شتاب بیشتری راه بیفتد، با موافقت دولت و مجلس و دیگر ارکان حاکمیت، تعطیلی دو روز درهفته تصویب شود. ان شالله این بحران تا سه ماه دیگر فروکش خواهد کرد، ولی با این قبیل برنامه ریزی ها نه تنها بازگشت کسب و کارهای خرد و مشاغل حوزه خدمات به ریل رونق، سریع تر میسر خواهد شد، بلکه تحقق شعار و هدف «جهش تولید» را نیز به همراه خواهد داشت. به شرط آن که ما برای بزنگاه های تاریخی برنامه داشته باشیم و با برنامه های برخاسته از خرد جمعی و استفاده از نخبگان آن را به فرصت تبدیل کنیم .

کد خبر: ۱۰٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزادمهر IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      به نظر من یکی از بحث های مثبت مقاله استفاده از ظرفیت فروش اینترنتی به صورت پیش فروش است. فارغ از رقابت فروشندگان خرد با فروشندگان بزرگ اینترنتی، عرضه اینترنتی محصولات می‌تواند منشا تقویت اعتماد بین فروشنده و مشتری بوده و علاوه بر آن بار زیادی از دوش فروشنده برای بازاریابی بردارد
    • احمدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      درودبرشما تشکر ازمقاله فوق العاده ارزشمند دکتر یاوری کاش نگاه اجرایی ما نیز قدری به این ایده های سازنده وموثر بعنوان پیاده کننده ،نیزمسئولیت پذیری اجتماعی همه مادر همکاری وهمیاری هم
    • عابدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      ضمن تشکر از ایده جالب و جذاب نویسنده محترم یکی از حلقه های موثر در تولید و پشتیبانی آن مسئله بیمه در ابعاد مختلف است که نباید مغفول بماند همچنین یکی از مشکلات تولید و عدم ادامه تولید می تواند عدم توجه به نظرات مشتری است یعنی تولید یک کالای ثابت در طول زمان و عدم تغییر و بروز کردن آن باید در طول تولید این مسئله مورد توجه تولیدکننده قرار گرفته و ارتقای کیفیت و تامین نظر مشتری یک اصل مهم تلقی گردد
    • دکترراد FR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      بی شک سازگاری باشرایط مهمترین گام درجهت بقاء وحرکت به سمت جلو خواهدبود.ازطرفی سوق دادن برخی از کسب وکارها به سوی ارائه خدمات اینترنتی ازجمله راه های مناسب درجهت کاهش فشارهای موجوداست ولی دربرخی از کسب وکارهای خدماتی وحتی تولیدی عملا امکان اجرای چنین روشهایی نخواهدبود.درچنین شرایطی هم کارفرماوهم کارگران آسیب جدی خواهند دید.البته قشرکارگر که پس اندازی جهت گذران زندگی ندارد به نسبت دچار مشکلات مالی،روانی،بهداشتی،تغذیه ای،آموزشی وحتی خانوادگی خواهدشدکه میتواند درآینده نسل بعد تاثیربسیارمخربی ایفاکند.جادارد دولت درخصوص کمک به کارفرما درجهت تامین حقوق کارگران کمک های بیشتری ارائه کند.
    • جواد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      ضمن تشکر از نگارنده آقای دکتر یاوری ، به موضوع بسیار مهمی اشاره شده است که تبعات عدم توجه به مشاغل خرد با وجود در بر گرفتن سطح وسیعی از اشتغال جامعه پس از دنیای شیوع کووید 19بسیار گسترده خواهد بود اما بحث پیش خرید پیشنهاد بسیار خوبی است ولی لازمه آن تغییر فرهنگ منافع شخصی به منافع جمعی و ملی است که جامعه ایران می بایست پس از دنیای بیماری کرونا بیاموزد تا اعتماد شکل گیرد که فکر می کنم زمان بر است ولی در کوتاه مدت توجه به مقوله گردشگری که می تواند چرخ اقتصاد را حرکت دهد پیشنهاد بسیار خوبی است که می بایست مقدمات آن فراهم نمود.
    • بهرام هراتی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      جناب دکتر یاوری با سلام و تشکر از مقاله خوب شما. در حال حاضر زیرساخت تجارت الکترونیک در کشور نسبتاً به خوبی شکل گرفته است. در این زمینه به نظر می رسد تبلیغ بیشتر به خصوص برای افراد میانسال به بالا که منبع درآمد و هزینه خانوار هستند و سوق دادن ایشان به این فضا کسب و کار مهم است. آنچه در پس توسعه الکترویک خواهد آمد شفاف سازی نیز خواهد بود. با تشکر مجدد
    • نادر IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      جناب دکتر یاوری درود برشما از مطلب بسیار ارزشمند حضرتعالی لذت بردم . متن حضرتعالی نشان از دغدغه جنابعالی به بازار کسب و کار و تعصب شما نسبت به میهنم می باشد. در نقد مقاله شما توجه تان را به چند نکته بسیار مهم جلب می نمایم: 1- جایگاه افرادی مثل شما که ایده های نو برای گذر از بحران ها دارند در تصمیم گیری و تصمیم سازی کشورمان خالی است . متاسفانه در تصمیم گیریهای کلان کشور منافع مردم و کسب و کار مد نظر قرار نمی گیرد و تصمیمها در جهت منافع گروه خاص و حزب خاص و بعضا افراد خاص می باشد . و با توجه به سنتی بودن اکثر گروهها و احزاب ، روشهای نوین در تصمیمات جایگاهی ندارد . 2- در جهان کنونی که استفاده از تکنولوژی نو و اندیشه نو یکی از شاخصهای موفقیت به حساب می آید، متاسفانه در ایران مقاومت دهشتناکی مقابل آن وجود دارد. 3- طرح پیش خرید که حضرتعالی ارائه فرمودید در دوره کنونی به سه فاکتور مهم برای اجرا نیاز دارد: - تکنولوژی اطلاعات - امنیت - اعتماد ملی هر سه مورد فوق را بایستی حاکمیت بعنوان متولی آن زمینه چینی درست داشته باشد.به طور خلاصه در تکنولوژی اطلاعات امکان هزینه کزد برای برنامه نویسی قدرتمند