۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
هم چنان بلند مدت فلپس و فریدمن، فرا نرسیده است؟

هم چنان بلند مدت فلپس و فریدمن، فرا نرسیده است؟

در شرایطی فلپس و فریدمن وعده تورم بلند برای عدم رد منحنی فیلیپس ارائه دادند که هم اکنون چند دهه از دهه ۱۹۸۰ می گذرد ولی هم چنان تورم نظری به صورت تجربی ایجاد نشده است.

محمدشهاب، بازاردر سالهای ۱۹۷۵، ۱۹۷۶، ۱۹۸۲، ۱۹۸۳، ۱۹۸۴، ۱۹۸۵ اتفاقی می افتد. منحنی فیلیپس تایید نشده و حرکت هم جهت بیکاری و تورم دیده می شود. یعنی در عین کاهش بیکاری تورم نیز در حال کاهش بود. با آنکه در دهه ۱۹۷۰ شوک هزینه انرژی ایجاد شد ولی کاهش تورم را نمی توان به این پدیده مرتبط کرد و کاهش تورم در عین کاهش بیکاری می توانست رد منحنی فیلیپس باشد. ولی فلپس و فریدمن به این نتیجه رسیدند که برای آن که چارچوب تحلیلی منحنی فیلیپس خدشه پیدا نکند باید انتظارات تورمی منظور شود و گفته شود اگر در فلان سال تورم در عین کاهش بیکاری افزایش پیدا نکرد به آن سبب است که قرار است در بلند مدت محقق شود.

عقبه نظریه فریدمن:

مقاله ۱۹۶۸ فریدمن بدون  استفاده از روش های کمی است. البته در نظر بگیرید  اصولاً  OLS گیری هیچ اعتمادی بر صحت رابطه علت و معلولی ایجاد نمی کند.  چون در دستگاه OLS  گیری کافی است که متغیر وابسته و مستقل هر دو در طی زمان افزایش داشته باشند. او ال اس به صورت یک هوش مصنوعی عمل کرده و یک معادله ای می سازد.   این خاصیت او ال اس است ولی آن معادله، هیچ اعتبار ندارد همان طور که پارامتر آن اعتباری ندارد و تنها نمایشی است از اعتباری که فقط منطق نظریه پس از تایید می تواند ان نمایش را تایید کند.

نحوه استفاده نظریه ها از شوک نفتی:

علم اقتصاد تاکنون و به درستی از شوک نفتی،  (به صورت نظری) استفاده نکرده است.  چرا که از آن برای نشان دادن ناکارایی سیاست پولی استفاده شده است (تورم سیاست پولی) در حالیکه تورم مربوط به افزایش قیمت نفت بوده است.  

در مقاله ۱۹۶۸ فریدمن، از شواهد تجربی و روش کمی استفاده نشده است  هر چند که امروزه با استفاده از اقتصاد سنجی به صورت نادرست از شواهد تجربی استفاده می شود و محققان لازم است  خود را با منطق های اقتصادی درست H شنا کنند و از شواهد تجربی دست کاری نشده غیر OLS (آمار های  سری زمانی دست کاری نشده او ال اسی) استفاده کنند.

نحوه برخورد با منحنی فیلیپس:

زمانی که کاهش تورم در عین کاهش بیکاری در داده های تجربی دیده شد؛ فلپس و فریدمن انتظارات تورمی را به چارچوب منحنی فیلیپس اضافه کردند. با اضافه شدن این واژه به صورت نظری، مشکل ایراد شده مبتنی بر منطبق نبودن نظریه با شواهد تجربی رفع شد. لیکن به علت گذشت چندین دهه و آشکار نشدن بلند مدتی که فریدمن و فلپس از آن سخن می گفتند می توان گفت هم چنان عدم همخوانی نظریه با واقعیت های تجربی وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha