پیش‌نیازهای حل مشکلات و شکوفایی صنعت خودروی ایران چیست؟
اتاق ایران گزارش می‌دهد؛

پیش‌نیازهای حل مشکلات و شکوفایی صنعت خودروی ایران چیست؟

کارشناسان معتقدند فراهم کردن زمینه رقابت در صنعت خودرو در کنار حمایت از تولید داخل و پایان دادن به دخالت‌های دولت در مدیریت و قیمت‌گذاری خودرو، زمینه‌ساز رشد این صنعت خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، این روزها موضوع واردات خودرو به یکی از بحث‌های داغ اقتصادی تبدیل شده و در عین حال مصوبه آزادسازی مشروط واردات خودرو به منظور رفع ایراداتی که از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن وارد شده، به مجلس بازگشته است.

در حال حاضر علاوه بر ایراداتی که شورای نگهبان از مصوبه آزادسازی مشروط واردات خودرو گرفته است، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالف جدی طرح واردات خودرو است چراکه اعتقاد دارد ماده ۴ اصلاحی طرح ساماندهی خودرو، مغایر سیاست‌های تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام اداری است. البته همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس که موافق آزادسازی مشروط واردات خودرو هستند، به رفع این ایرادات و تایید شورای نگهبان، امیدوارند.

در این ارتباط حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری محیط کسب‌وکار اتاق ایران در نشستی با اعضای شورا به موضوع واردات خودرو اشاره و تاکید دارد که در حین حمایت از تولید داخلی باید زمینه رقابت فراهم شود تا شاهد شکوفایی و رشد این صنعت در کشور باشیم.

فولادگر وجود انحصار در بازار خودرو را به زیان صنعت می‌داند و بر اساس اظهارات او، اگر اجازه واردات خودرو هم داده نمی‌شود باید سازوکاری تعریف کرد تا دانش و فناوری‌های جدید در این حوزه وارد کشور شود. از طرفی فراهم کردن شرایط حضور خودروسازان خارجی در کشور نیز می‌تواند به افزایش کیفیت تولیدات داخلی کمک و بازار را از وضعیت انحصار خارج کند.

در همین ارتباط محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و متخصص صنعت خودرو نیز با تایید لزوم ایجاد رقابت در بازار خودرو در کنار حمایت لازم از تولیدات داخلی، به دو نکته کلیدی در این صنعت اشاره کرد که باید پیش از هر اقدامی روی آنها متمرکز شد. به اعتقاد این فعال اقتصادی لازم است دو اقدام مهم در صنعت خودروی کشور رخ دهد؛ اول عدم دخالت دولت در روند مدیریت صنعت خودرو و دوم عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری آن.

این متخصص صنعت خودرو خواستار توقف دخالت هرچند غیرمستقیم دولت در تعیین برخی از اعضای هیات مدیره دو شرکت بزرگ خودروسازی شد و گفت: متاسفانه روند دخالت دولت در انتخاب اعضای هیات مدیره و قیمت گذاری خودرو تا زمانی که ادامه داشته باشد، این صنعت به مرحله بالندگی نخواهد رسید و وضعیت آن هر روز بدتر از روز قبل خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha