استخراج آب و اکسیژن سطح ماه با فناوری های هوشمند
«بازار» گزارش می دهد

استخراج آب و اکسیژن سطح ماه با فناوری های هوشمند

مهندسین دانشگاه پلی تکنیک میلان، تکنیک جدیدی را ابداع نموده اند تا از این طریق آب و اکسیژن سطح ماه را استخراج کنند. این روش از فناوری «کندانسور» هوشمند استفاده می کند و بدون دخالت انسان اجرا می شود.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: دانشمندان در طول سالیان متوالی بررسی و انجام پژوهش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که روزی بر روی کره ماه، آبهای روان جاری بوده است و اکنون در ۲ قطب این سیاره انباشته شده اند. بر اساس اطلاعات بدست آمده، کره ماه کنونی بسیار سرد است و فشار اتمسفر نیز به حدی پایین است که آب مایع در سطح آن یافت نمی شود. آب مایع تنها ممکن است در برخی از بلندی های آن  و به مدت کوتاهی دیده شود. در تمامی ساعات شبانه روز به خاطر دمای پایین هوا، تمامی آبهای این کره به یخ  تبدیل شده اند و همین امر استخراج آن را با مشکل روبرو خواهد کرد.

این تکنیک که مبتنی بر فناوری کندانسور هوشمند می باشد از یک فرایند دو مرحله ای برخوردار است که برای استخراج عناصر مهمی مانند مواد معدنی، دی اکسید سیلیکون و اکسید آهن از خاک مناطق ماه خواهد بود. تمامی مواد مورد نظر که ۵۰ درصد از خاک ماه را تشکیل می دهد به همراه مقدار زیادی اکسیژن را می توان از این طریق استخراج کرد و به زمین انتقال داد

اگرچه مقادیر زیادی آب و اکسیژن در ماه وجود دارد، اما دسترسی به آنها به آسانی امکان‌ پذیر نیست؛ این دو عنصر از جمله مولفه های لاینفک زندگی بشری می باشند و کاهش منابع این دو بر روی کره زمین نگرانی های فراوانی را به دنبال دارد. در همین راستا، گروهی از دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک میلان، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی ایتالیا و شرکت سیستم‌های فضایی OHB تکنیک جدیدی را برای استخراج عناصر از هر نقطه دلخواه از سطح ماه توسعه داده‌اند که به نظر می رسد برای سایر سیارات نیز موثر واقع شود.

این تکنیک که مبتنی بر فناوری کندانسور هوشمند می باشد از یک فرایند دو مرحله ای برخوردار است که برای استخراج عناصر مهمی مانند مواد معدنی، دی اکسید سیلیکون و اکسید آهن از خاک مناطق ماه خواهد بود. تمامی مواد مورد نظر که ۵۰ درصد از خاک ماه را تشکیل می دهد به همراه مقدار زیادی اکسیژن را می توان از این طریق استخراج کرد و به زمین انتقال داد.  

کندانسور هوشمند  یا معادل آن «چگالنده» همانطور که از اسمش پیداست، برای تبدیل حالت ماده مبرد از گاز به مایع در سیکل‌های تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز گرم و پرفشار خروجی از کمپرسور وارد لوله‌های کندانسور می‌شود و گرمای خود را از دست می‌دهد و درنهایت به مایع تبدیل می‌شود

کندانسور هوشمند یا معادل آن «چگالنده» همانطور که از اسمش پیداست، برای تبدیل حالت ماده مبرد از گاز به مایع در سیکل‌های تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز گرم و پرفشار خروجی از کمپرسور وارد لوله‌های کندانسور می‌شود و گرمای خود را از دست می‌دهد و درنهایت به مایع تبدیل می‌شود. وظیفه اصلی یک کندانسور در یک سیکل تبرید خنک کردن مبرد می باشد. مبرد پس از آن که در کمپرسور بسیار فشرده شد و به حالت گاز داغ پرفشار درآمد وارد کندانسور می شود. کندانسور این گاز را از طریق آب یا هوا خنک کرده و سعی دارد در همان فشار با گرفتن گرمای نهان مبرد، فاز آن را از حالت گاز به مایع تغییر بدهد.

گفتنی است، در تکنیک فوق  نیز از همین روش استفاده خواهد شد که در آن  از گرم کردن خاک شبیه سازی شده ماه تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد در کوره و تبخیر مواد معدنی به صورت گاز بهره می گیرند که همگی آنها حاوی اکسیژن هستند که در نهایت با انتقال گاز ها و متان باقی مانده از خاک به کاتالیست و کندانسور می توان اکسیژن را از طریق الکترولیز استخراج کرد.

اما آنچه انجام این فرایند را منحصر به فرد تر ساخته است، عدم دخالت انسان در کل فرایند است؛ در واقع دانشمندان بر این باورند که به مدد فناوری های هوشمند تعبیه شده در این پروژه،   ۱۰۰ درصد فرایند  را می توان به صورت مستقل و خودکار انجام داد

در مرحله بعدی  فناوری کندانسور وارد عمل می شود  که می تواند آب مایع را از مخلوط جدا کند. بدین ترتیب می توان با استفاده از این تکنیک به آب نیز دسترسی پیدا کرد. در مرحله سوم  هیدروژن و متان نیز قابل بازیافت خواهند بود. البته، ناگفته نماند مهندسین این پروژه عظیم معتقدند از این روش می توان موارد و عناصر جانبی را نیز استخراج کرد که شامل سیلیس و سایر فلزات کمیاب در زمین است که بر روی کره ماه به فراوانی یافت می شوند.

اما آنچه انجام این فرایند را منحصر به فرد تر ساخته است، عدم دخالت انسان در کل فرایند است؛ در واقع دانشمندان بر این باورند که به مدد فناوری های هوشمند تعبیه شده در این پروژه، ۱۰۰ درصد فرایند را می توان به صورت مستقل و خودکار انجام داد.

بر اساس این گزارش پروژه تحقیقاتی استخراج آب، تنها به کره ی ماه ختم نخواهد شد. دانشمندان، فضانوردان و محققان علوم هوافضا قصد دارند تا آزمایشات مشابهی را نیز بر روی مریخ و  شهاب سنگ های آسمانی مختلف به اجرا در بیاورند و از پتانسیل های هر کدام نهایت بهره را ببرند.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha