مدیریت مالی در تجارت
یادداشت؛

مدیریت مالی در تجارت

مهدی مهدیانی، کارشناس اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری و توسعه دهنده کسب و کار با ارسال یادداشتی به خبرگزاری «بازار» به راهکارهای مدیریت مالی در کسب و کارها پرداخته است.

مهدی مهدیانی؛ بازار: گسترش کسب­ و­کارها از منظر تکنولوژی و پیشرفت دانش از یک طرف و مشکلات اقتصادی که دلایلی از جمله تحریم­ ها، ناکارآمدی سیستم مدیریتی در سطح کلان، تورم، شیوع ویروس کرونا و .... هستند از طرف دیگر، باعث ایجاد چالش جدیدی در اغلب کسب­ و­کارها شده است. در این شرایط بسیاری از مدیران و صاحبان کسب­ و کار به علت عدم توانمندی در زمینه­ های مختلف، اقدام به عقب­ نشینی کرده که عمدتأ منجر به تعدیل نیروی کار، کاهش حجم تولید، فعالیت با کمترین ظرفیت موجود و .... می­ نمایند که نتیجه این امر کاهش درآمد و سود دوره­ ای و متاسفانه در بسیاری از موارد، تعطیلی کامل آن کسب­ و کار می­ گردد.

نکته قابل توجه این است عمده افرادی که در این بازار، شکست می ­خورند و جایگاه و بازار خود را از دست می ­دهند، عمدتأ یک موضوع مشترک را رعایت نکرده­ اند که این موضوع "مدیریت مالی" است.  به عبارت دیگر این مدیران یا به موضوع مدیریت مالی اهمیت نداده ­اند و یا به صورت کامل و تخصصی به آن نپرداخته ­اند. شاید هم مدیریت مالی را موضوعی کم اهمیت قلمداد نموده­ اند و صرف هزینه برای آن­ را دور ریختن پول به حساب آورده باشند. به هر حال برخورداری از یک سیستم مدیریت مالی قطعا از اعمال ضرر و زیان­ های کلان جلوگیری کرده و امکان پیش ­بینی، کنترل و سازماندهی در شرایط ناامن بازار را برای مدیران، صاحبان کسب­ وکار، صاحبان سرمایه و سایر ذینفعان فراهم می­ آورد.

مدیریت مالی چیست؟
به طور کلی مدیریت صحیح و کارآمد منابع مالی و دارایی­ های سازمان جهت دستیابی به اهداف بودجه شده و از پیش تعیین شده را مدیریت مالی می­ گویند. این تعریفی بسیار ساده اما جامع برای مدیریت مالی یک کسب­ و کار است که نگرشی مناسب از کلیات موضوع ارائه می­ نماید. موضوعاتی همچون تامین مالی و افزایش سرمایه، نحوه تخصیص منابع، بودجه­ بندی اعم از کوتاه ­مدت و بلندمدت، توزیع سود بین سهامداران و بسیاری دیگر از تصمیمات و وظایف مهم سازمانی در مدیریت مالی جای می­ گیرد. از زاویه ­ای دیگر نیز می ­توان به تعریف مدیریت مالی پرداخت و آن عبارتست از:

«مدیریت پیشرفته و کاربردی منابع و مصارف همراه هم به شکل کارآمد و موثر به طوری که منجر به افزایش ارزش سازمان شده و در نهایت به بالا رفتن ثروت و سود سهامداران منجر گردد.»

اما از دیدگاه متخصصان و صاحب­نظران حوزه­ های مالی، سرمایه­ گذاری و اقتصاد، تعریف مدیریت مالی اینگونه بیان می­ شود که، مدیریت مالی کاربرد مناسب اصول و مفاهیم اقتصادی به منظور اتخاذ تصمیمات، برنامه­ ریزی و پیشبرد امور جهت حل کردن مسائل است و به همین جهت این گونه تعریف از مدیریت مالی را معادل با اقتصاد کاربردی قلمداد می­ کنند. اقتصاد کاربردی، موضوع مهمی است که در فرصتی دیگر به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

به نظر شما، مهمترین دستاورد استفاده از مدیریت مالی توانمند در کسب­ وکارها چیست؟
مدیریت مالی بخشی مهم و تاثیرگذار از مدیریت عملیات عادی و اجرایی با حفظ و رعایت الزامات بودجه در مسیر سرمایه‌­گذاری­‌ های کوتاه ­مدت، میان­ مدت و بلندمدت و همچنین به دست آوردن امنیت مالی و پشتیبانی مالی برای کلیه عملیات درون ­سازمانی و برون­ سازمانی است. اگر بخواهم به اختصار و بسیار ساده به مهمترین دستاورد مدیریت مالی در کسب و کارها اشاره کنم، لازم است به هدف اصلی ایجاد و راه­ اندازی کسب­ وکارها بپردازیم. هدف نهایی هر تجارت و هر کسب ­و کاری به حداکثر رساندن سرمایه اولیه است که می ­توان آن ­را از طریق مدیریت مالی، محقق ساخت.

چطور می­ توانیم تشخیص دهیم که یک سازمان، از مدیریت مالی کارآمدی برخوردار است یا خیر؟
در شرایط فعلی و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، برای مدیریت مالی موثر و کارآمد چهار مهارت کاربردی مورد نیاز می­ باشد که می­ تواند معیار و سنگ محکی باشد، برای سنجش و تشخیص میزان کیفیت مدیریت مالی مستقر در یک سازمان که هر یک از موارد را به اختصار توضیح خواهم داد.

۱-      مهارت‌های سازماندهی: یکی از مهمترین وظایف مدیریت مالی، تسلط بر مهارت ­های سازماندهی است و به جرات می ­توان گفت که حتی در صورت تسلط بر سایر مهارت­ ها، ضعف و کاستی در این مهارت، ریسک رسیدن به اهداف وجود خواهد داشت. به منظور نظارت، مدیریت، کنترل و سازماندهی مناسب کارکنان بخش مالی و همچنین توان ارائه گزارش‌های ساختار یافته و هدفمند به مدیریت ارشد، بسیار ضروری است. لذا نمی‌توان مدیریت مالی موفق و کارآمد را بدون وجود توانایی سازماندهی مجسم کرد.

۲-      مهارت‌های تحلیل و حل مشکلات: هر کسب­ وکاری که راه­ اندازی می­ شود و هر تجارتی که شروع می­ شود، هدف­ های متعددی را دنبال می ­کند ولی هدف اصلی و نهایی آن، کسب سود بیشتر است و از آن­جا که سود نیز از جنس پول است پس در نتیجه اصلی­ ترین، مهم­ترین و پیچیده ­ترین مسائل هر تجارتی به طور معمول در حوزه مالی و سرمایه­ گذاری می‌باشد. مدیریت مالی کارآمد باید بتواند در مراحل اجرایی مختلف و طی عملیات عادی، اقدام به شناسایی و حل موانع و مشکلات موجود با استفاده از کمک سایر مدیریت­ها نماید.

۳-      مهارت­های ریاضی و فن­اوری: با توجه به پیشرفت دانش و تکنولوژی و گسترش فن­اوری در دنیای امروزی، یکی از مواردی که از الزامات و نیازهای مدیریت مالی به شمار می­رود، ضرورت تسلط بر فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای مربوط به این رشته می­ باشد که نقش بسزایی در ثبت، نگهداری، تلخیص و گزارش­دهی اطلاعات مالی دارند. قطعأ به همین دلیل است که امروزه مدیریت ­مالی نمی‌تواند بدون آشنایی و آگاهی بر موضوعات فناوری و تسلط بر نرم ­افزارها، وظایف خود را به خوبی انجام دهد. مضافأ اینکه به دلیل گسترش روزافزون فن­اوری­ علی الخصوص فن­اوری اطلاعات در جنبه‌های مختلف زندگی، این مهارت برای تمامی مدیران در تمامی حوزه­ های تخصصی و کاری، مورد لزوم است.

۴-      مهارت‌های ارتباطی: به جرأت می­ توان گفت مهارت­های ارتباطی از مهمترین مهارت­های همه­ انسان­ها مخصوصأ انسان­های موفق است. توانایی ایجاد ارتباط موثر با سایر مدیریت­ ها و سایر ذینفعان از جمله سازمان­های اجرایی مانند سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و موسسات حسابرسی، به دلیل اهمیتی که دارند، برای پیشبرد اهداف بودجه شده یک کسب­ و کار در حوزه مدیریت مالی بسیار با اهمیت است. 

وظایف مدیر و صاحب کسب­ وکار برای استقرار مدیریت مالی کارآمد چیست؟
رهبر یک کسب­ و کار برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود، می ­بایست مدل مالی منظم و ساختاریافته­ای از چشم انداز خود برای مجموعه تحت مدیریت خود ایجاد کند و مدیریت مالی کسب و­ و کار خود را به بهترین نحو هدایت و رهبری کند اما لزوما نباید اجرای مدیریت مالی رو شخصأ به عهده داشته باشد. اصلی ­ترین دلیل این امر را می ­توان این دانست که اگر مدیریت مالی از نگاهی خارج از مدیریت اجرایی شرکت به مدیریت مالی بپردازد، بهتر و موثرتر در تصمیم­ گیری­ ها شرکت خواهد کرد و تصمیمات ارزشمندتری خواهد گرفت. به همین دلیل است که در اکثر شرکت­های بزرگ، پیشنهاد می­ گردد که حتما یک عضو تخصصی مالی در هیات مدیره حضور داشته باشد تا در اتخاذ تصمیمات بتواند مدیریت شرکت را کنترل و رهبری کند.

... و در انتها پیشنهاد بنده به تمامی صاحبان سرمایه و صاحبان کسب­ وکار این است که، مدیریت مالی را جدی گرفته و بدون مشورت با مدیریت مالی، هیچ تصمیمی گرفته نشود و یقین داشته باشید که این امر، یکی از مهمترین نیازهای شما برای رسیدن به موفقیت و اهداف از پیش تعیین شده شما است.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha