۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
ضرورت نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران به بازار سهام| بورس چه زمانی رونق می‌یابد؟
تحلیل هفتگی بورس؛

ضرورت نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران به بازار سهام| بورس چه زمانی رونق می‌یابد؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سرمایه‌گذاری و همچنین آینده بازار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ آخرین روز تابستان هم برای بازار سرمایه چندان جذاب سپری نشد و برخی از سهم‌ها مانند برگ‌های پاییزی ریزش داشتند. شاخص کل امروز روی تعادل به خود دید، اما رشد ابتدایی آن بعد از گذشت چند دقیقه از معاملات، به افت تبدیل شد، ولی باز هم به مدار صعودی بازگشت. به هر حال شاخص آخرین روز معاملاتی در شهریور ماه را هم با رنگ سرخ به پایان رساند و امروز با افت ۴ هزار و ۸۳۴ واحدی، به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.

کارشناسان این بازار رشد دوباره بازار را مشروط به وجود یک محرک در معاملات می‌دانند که همچنان در بازار دیده نمی‌شود. به هر روی، شاخص کل هم‌وزن نیز چهارشنبه ۶ هزار و ۲۳ واحد کاهش یافت و رقم ۴۱۵ هزار و ۴۹۴ واحد را ثبت کرد. شاخص فلزات اساسی هم مانند دو شاخص اصلی بازار حرکت کرد، امروز ۳ هزار و ۴۵۶ واحد پایین‌تر از روز گذشته آمد و رقم یک میلیون و ۷۶ هزار و ۶۰ واحد را نشان داد.

در معاملات این هفته جاری، نمادهای «فسبزوار»، «کالا»، «برکت»، «شستا»، «شپنا»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین تراکنش را به خود اختصاص دادند، اما نمادهای «شتران»، «شپنا» و «وصندوق» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «پارس»، «شستا»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین اثر منفی را روی شاخص گذاشتند. فلزات اساسی، خودرو و اداره بازارهای مالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

سه نماد «فپنتا»، «فسبزوار» و «کاوه» تنها نمادهای سبز فولادی‌ها بودند و اکثر سهم‌های فولادی افت قیمت را تجربه کردند. در بین معدنی‌های این صنعت، نماد «کچاد» افت و «کگل» رشد را تجربه کردند. در بازار فرابورس هم نماد معاملاتی «ذوب» افت قیمت داشت.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با کلیات معاملات بورس در این روزها اظهار داشت: تغییر روند بازار نیاز به یک محرک دارد. برای مثال در خرداد، دو عامل در برگشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و بهبود انتظارات نقش داشت که عامل اول، رشد قابل توجه بازار، نسبت P/E آینده‌نگر به زیر نرخ سود بدون ریسک صنایع پیش‌رو نظیر پتروپالایشی، فلزات و سرمایه‌گذاری بود.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: عامل دیگر، افزایش نرخ دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان بود و با توجه به تحولات اقتصاد سیاسی، انتظارات نرخ دلار را بالاتر از آن سطح می‌دید. همچنین، انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم احتمال کنش‌های مداخله‌جویانه را در بازار کم کرد و همین موضوع از افت بیشتر بازار جلوگیری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت نقش دولت در افت بازار سرمایه تصریح کرد: متمرکز شدن دولت سیزدهم و آغاز عملیات‌های اجرایی در بخش اقتصاد داخلی و روابط خارجی افت بیشتر بازار را رقم زد. همچنین  انتظار از تصمیم‌های مداخله‌جویانه در راستای کنترل تورم و برنامه‌های کاهش کسری بودجه نظیر انتشار اوراق و افزایش نرخ بهره مجموعه عوامل انتظارات از ادامه رشد در این مقطع زمانی را کاهش داده است که عاملی برای اصلاح و برگشت قیمت‌ها تلقی می‌شود.

رضوانفر درباره آینده بورس گفت: در مورد پیش‌بینی از روند بازار سهام با فرض تغییر نکردن وضعیت ساختاری انتظار می‌رود بازار در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به عنوان کف بازار و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به عنوان مقاومت تاریخی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که شاهد تغییرات در حوزه سیاسی و اقتصادی نباشیم، مدتی بازار با نوسان همراه است اما به قطعیت فارغ از نوسانات کوتاه مدت روند بورس در بلندمدت به واسطه ساختار اقتصاد تورمی صعودی خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha