۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
بازار فولاد با سیرنزولی قیمت ها راکد شد| بحران فروش و صادرات سنگ آهن شرکت های ایرانی
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با «بازار»:

بازار فولاد با سیرنزولی قیمت ها راکد شد| بحران فروش و صادرات سنگ آهن شرکت های ایرانی

بازار فولاد کشور تحت تاثیر بحران مالی دومین شرکت بزرگ ساختمانی چین با کاهش تقاضا برای خرید محصولات فولادی مواجه شد و معاملات فولاد در هفته جاری به رکود رفت.

بازار، گروه صنعت: «سید رضا شهرستانی» عضو هیات مدیره  انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در تحلیل بازار فولاد در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در هفته جاری بازار فولاد کشور تحت تاثیر بحران مالی دومین شرکت بزرگ ساختمانی چین که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته، سیر نزولی داشت و قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی از ۲۳۰ دلار در هر تن به ۹۰ دلار کاهش یافت.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور اظهار داشت: در این شرایط حتی عده ای از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که ممکن است قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی به حدود ۴۰ دلار تنزل پیدا کند.

به گفته شهرستانی، این شرکت چینی که یک هزار ۳۰۰ پروژه بزرگ ساختمانی دارد، تاکنون نتوانسته است یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را به خریداران خود تحویل دهد و بدهی ۳۰۵ میلیارد دلاری این شرکت بحرانی مالی بزرگی را در جهان به وجود آورده و ارزش سهام آن از۳۰ دلار به ۲ دلار کاهش یافته است.

وی افزود: وضعیت مالی این شرکت ساختمانی چینی به بازارهای بزرگ جهانی تسری پیدا کرده است وحتی درامریکا، اروپا و چین برخی از بازارهای جهانی از جمله فولاد را با بحران مواجه کرده است.

شرکت های سنگ آهن در جهان تاکنون ۱۰۹ میلیارد دلار متضرر شده اند و این مساله خریداران سنگ آهن را در بازارهای جهانی با مشکلات اساسی روبرو کرده است

عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور تصریح کرد: شرکت های سنگ آهن در جهان با این اتفاق تاکنون ۱۰۹ میلیارد دلار متضرر شده اند و این مساله خریداران سنگ آهن را در بازارهای جهانی با مشکلات اساسی روبرو کرده است.

وی گفت: دراین شرایط دولت ها باید با دخالت و ارائه راهکارهای مناسب از شدت این بحران بکاهند درغیر این صورت اوضاع به طرف وخیم شدن خواهد رفت.

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ در بازار چین به ۹۲ دلار در هر تن کاهش یافته است
شهرستانی یادآورشد: همین مساله باعث شده قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ در بازار چین به ۹۲ دلار در هر تن کاهش یابد و معنی آن این است که قیمت فوب سنگ آهن ایران ۵۲ دلار و در کنار معدن قیمت آن حدود ۴۲ دلار در هر تن خواهد بود.

وی تاکید کرد: این شرایط سبب شده که فروش سنگ آهن در داخل دچار مشکلات اساسی شود و هم اکنون شرکت های ایرانی با بحران صادرات سنگ آهن مواجه شده اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با بیان اینکه این بحران بر فروش سایر محصولات فولادی از جمله سنگ آهن اسفنجی و گندله تاثیر گذار بوده است گفت: هم اکنون بیش از ۴ میلیون تن گندله در انبارها موجود است و باید هرچه سریعتر صادرات آن انجام شود و اگر قرار است با قیمت پایینی صادر شود فروش آن به تولیدکنندگان داخلی به نفع ما خواهد بود، زیرا در این شرایط کسی ریسک نمی کند تا در بازارهای داخلی سنگ آهن، آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله بخرد.

خریداران وقتی می بینند که بازارهای جهانی با بحران مواجه شده از خرید محصولات فولادی خودداری می کنند
وی افزود: تا دیروز قیمت سنگ آهن در بازارهای داخلی بین ۱۳ و ۵۰۰ تا ۱۳ و ۹۰۰ تومان در نوسان بود و امروز خیلی ها امیدوار بودند که قیمت آن به ۱۴هزار تومان برسد، ولی خریداران وقتی می بینند که بازارهای جهانی با بحران مواجه شده است از خرید محصولات فولادی خودداری می کنند و شرکت های صادر کننده نیز مجبورند که بخشی از محصولات خود را در داخل بفروشند.

این عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور اظهار داشت: روز گذشته قیمت آهن اسفنجی برای صادرات تا مرز ۳۵۰ دلار در هر تن قیمت خورد و شمش نیز به فوب بندرعباس بین ۶۲۰ تا  ۶۲۵ دلار قیمت داشت.

هم اکنون در بازارهای داخلی آنچنان خریدار برای محصولات فولادی وجود ندارد و در حال حاضر قیمت قراضه نیز به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است

شهرستانی بیان کرد: هم اکنون در بازارهای داخلی آنچنان خریدار برای محصولات فولادی وجود ندارد و در حال حاضر قیمت قراضه نیز به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

بررسی های میدانی خبرنگار نشان می دهد که میلگرد در اکثر کارخانه‌ها، روز را با افزایش قیمت شروع کرد و به غیراز دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را اعلام کردند.

تیرآهن در اکثر مبادی فروش روز گذشته با افزایش قیمت شروع کرد و به غیراز دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش ۲۰ الی ۶۰ هزار تومانی را  اعلام کردند.

همچنین انواع ورق سیاه در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش۲۰۰ الی ۴۰۰  تومانی داشتند.

ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اکثر مبادی فروش با ثابت قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه قیمت الباقی آنها ثابت باقی ماند.

قوطی پروفیل و پروفیل زد در اکثر کارخانه های تولید کننده روز گذشته را با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند.

نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه های تولید کننده با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۱۰۰الی ۲۰۰ تومانی اعلام کردند.

انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه های تولید کننده افزایش قیمت داشت و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۱۰۰الی ۲۰۰ تومانی داشتند.

برای دست یافتن به جایگاه صادراتی فولاد در جهان باید تاسیس شرکت های مدیریت صادرات مورد توجه قرار گیرد 
از طرفی «وحید یعقوبی» مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهارداشت: ما نیاز داریم برای دست یافتن به جایگاه صادراتی در جهان به سوی تاسیس شرکت های مدیریت صادرات حرکت نماییم. ما برای ارزآوری و همچنین پیشرفت و اشتغالزایی داخل درعرصه صنعت نیاز داریم در بازارهای صادراتی و همچنین در بین ۱۰ کشور برتر فولادی جهان قرار بگیریم، ما ملزم هستیم که به سوی شرکت های مدیریت صادرات حرکت نماییم چرا که این روزها این مسئله بسیار مرسوم شده است.  

بازاریابی جهانی بدین شکل است که چندین شرکت کوچک که در زمینه صادرات فعالند، به صورت مشترک یک شرکت مدیریت صادراتی تاسیس کرده و بدینوسیله بازارشان را گسترش می دهند و در عین حال هزینه های صادرات و بازاریابی را به حداقل می رسانند.

بزرگترین و توانمندترین شرکت های داخلی کشور ما جز شرکت های بزرگ جهانی قرار نمی گیرند، بنابراین بلاشک در داخل کشور نیازاست که به سوی تاسیس شرکت های مدیریت صادرات با سهامداری چند شرکت حرکت نماییم.  

وی معتقد است که تک روی یک شرکت فولادی در بحث صادراتی کشور به نفع صادرات کشور نیست و چنانچه کنسرسیوم صادراتی در داخل کشور تشکیل گردد، این  نویدبخش صادرات خوبی خواهد شد. 

کد خبر: ۱۰۸٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha